Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du har baserat dina slutsatser genom dom som skriver på internet, det representerar inte verkligheten.
Nej det gör jag inte. Sluta att vara så snabb att döma.
Citat:
Nej så klart inte.
Jo uppenbarligen.
Citat:
Jo det går visst att objektivt dra slutsatser om bibelns moralnormer, t.ex. att inte umgås med en broder som avfaller:
"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt..."(1Kor 5)
Att du inte är intresserad av att ta reda på bibelns moralnormer är en helt annan sak.
Det är era egna definitioner på bibelns moralnormer. Det är idiotiskt att tro att ni har tolkningsföreträde, dels vad som är moralnormer, och mindre vad som är bibliska moralnormer. Detta är ett direkt bevis på att din utgångspunkter är vridna. Du kan bara svara för dig själv och vad du anser vara ett korrekt liv att leva. Detta gäller alla JV, men ni verkar inte förstå det. Era sanningar är självklart bara era egna sanningar. Såklart.
Citat:
Kanske, men verkligheten är en annan, Jehovas vittnen förföljer inte på uteslutna t.ex. Det är löjligt att du ens försöker jämföra Jehovas vittnen med Scientologerna.
Det var du som jämförde. De har sanningar som motiverar deras handlingar precis som ni.
Citat:
Det kan man i så fall säga om alla människor och grupper. Jag tror nog att dom flesta föräldrar inte accepterar tyst om barnet börjar med droger t.ex. utan försöker som du säger "indirekt tvinga och uppmuntra" att följa en bättre väg.
Och förmodligen kommer barnet att skrika högt och anklaga föräldrarna för tvång och att föräldrarna inte älskar barnet, så länge barnet är fast i drogberoendet.
Och här kom jämförelsen till försök att flytta fokus. Nej alla grupper och människor tvingar inte in sina barn att välja mellan liv och död, påhittade hot och vanföreställningar.
Så för att reda ut det du påstår. Att ett barn (och då menar jag upp till vuxen ålder) som inte längre tror av många olika orsaker, att den har blivit upplyst, att den är homosexuell, att den inte vill tro, att den har olika intressen, är det samma som ett barn som börjar med tunga droger? Som snor pengar av hens föräldrar?
Citat:
Att du sedan tror på att barnet visst blir tvingad eftersom barnet säger detta, det får stå för dig. Speciellt när du inte ens har frågat om föräldrarnas synvinkel på detta, utan helt gått på barnets berättelse, det är inte att objektivt titta på fakta.
Om du frågar föräldrarna till dessa uteslutna, och församlingen, så kommer du att få en annan synvinkel av händelseförloppet.
Men du kan opartiskt förstå detta?
Och här drar du förhastade slutsatser igen. Skillnaden när du och jag lyssnar på föräldrarna eller församlingen så kommer du, i enlighet med din tro, att tycka att de gör rätt som går över lik för att få sina barn att hitta "sanningen". Jag kan opartiskt se er tro som vilken annat intresse som helst. Om någon gjorde detta för "sanningen" om fotboll eller fågelskådning, ja då skulle även du opartiskt förstå hur dumt allt är.
Citat:
Det är tvärtom så att jag opartiskt kan förstå detta eftersom jag gått in i detta helt opartiskt. Jag hade inga som helst band till Jehovas vittnen eller någon annan religiös grupp eller grupper av människor överhuvudtaget, jag hade inte behövt bli ett Jehovas vittne, men det blev så tydligt att Jehovas vittnen följer bibeln, och ger en bild som stämmer väl överens med verkligheten.
Och innan jag beslutade mig för att bli ett Jehovas vittne, så jämförde jag och undersökte olika åsikter noggrant och objektivt. Jag hade inget intresse av att gå med i något som inte var förnuftigt och logiskt.
Du kan inte relatera till barn som har känt sig övergivna för att de har gått sin egen väg. Det du ser och det du har köpt, är det som de har invaggat dig i. Såklart. Hur menar du att du skulle kunna förstå dessa barn? Du resonerar precis som alla andra religiösa. Vad gör din förmåga till analys bättre?
Citat:
Jehovas vittnen känner kärlek till dom uteslutna och vill helst av allt att dom vänder tillbaka från sina onda handlingar och kommer tillbaka som den förlorade sonen.
Det är fråga om semantik och perspektiv. Bara för att ni kallar det kärlek, så blir det inte kärlek. Men jag håller helt med dig om att ni tror att ni älskar dessa personer. Men i själva verket är det religionen som ni älskar. Att dessa kommer tillbaka ligger i sektens intressen, därför ligger det även i medlemmarnas intressen. Medlemmarna kan därför bryta med dessa för att tvinga dessa att komma tillbaka. Dessa människor som ni bryter med är inte nödvändigtvis onda människor, de är inga knarkare och tjuvar, utan personer som bara väljer sin egen väg. Precis som resten av alla människor gör. (1)
Citat:
Inte heller föräldrar till knarkande barn slutar att älska sina barn, även om dom känner sig tvungna att bryta alla kontakter med personen, eftersom personen inte slutar upp med att stjäla från sina föräldrar, ljuga och misshandla sina föräldrar psykiskt och/eller fysiskt.
Nu jämför du och flyttar fokus till något värre. Mycket värre. Förstår du inte hur dumt det låter? (2)
Citat:
Jämföra hur menar du?
Det du precis gjorde. Se (1) och (2).