Citat:
Ursprungligen postat av
Mextreme
Det är en enkel jämförelse för att ställa i perspektiv varför det är löjligt att provoceras av någon annans livsval men inte av en reell fara även för andra.
Sedan tycker jag att du kan läsa på lite mer innan du skriver. JV och andra kan välja bort blodtransfusion både för sig själv och sina barn i Sverige.
För att frångå detta skulle läkaren vara tvungen att begära hos socialnämnden att frånta föräldrarna förmyndarskapet.
Nu tycker jag att det är ett dåligt val men jag blir inte provocerad av det. Många fler av barn drabbas av diabetes som leder till ett dåligt liv och döden i förtid pga deras föräldrars dåliga dagliga val av kost för sina barn men man tar inte bort förmyndarskapet för det.
Vad är det som jag ska läsa på om tycker du? De kan välja bort för sig själva och avstå, men precis som du säger och som jag sa så kommer läkaren gå in och frånta förmyndarskapet via socialnämden och ändå ge blod. Inga konstigheter.
Så du tycker alltså att föräldrar som ger sina barn dålig kost är värre än de som väljer att sina barn (om de fick bestämma) ska dö, för att det står så i en hittepå bok? Nä nu får du skärpa dig. Det är direkt en fara för andra (deras barn).
Och än en gång så tar du något annat dåligt för att flytta fokus från JV. Det är självklart upp till var och en att välja hur man lever,
för sin egen del. Det är inte det som folk har åsikter om. Det handlar är när det går ut över andra människor, som deras barn och omgivning. Att det finna andra typer av dåliga föräldrar hör inte in och det är inget som ingen förnekar. Men det är ot. Så försök hålla dig till ämnet.