2015-06-02, 14:37
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det jag har hört är att han stiger av till följd av en hotbild som inte enbart är riktad mot honom själv, så i det avseendet glädjer det mig inte någonstans.

Edselius har gjort ett uselt jobb som VD. AIKs ekonomi är i balans till följd av spelarförsäljningar, och inte till följd av en ökad intäktsbas och större marknadsintäkter. Samtidigt har kostnaderna ökat utom kontroll. Han måste hållas ansvarig för ett totalt misslyckande. Med det sagt så måste även marknadsavdelningen skickas och ersättas med riktig kompetens.
Borde inte din ilska rikta sig mot styrelsen snarare? Har de hållit någon så i ditt tycke så misslyckad på VD-posten i flera år, är det ju snarare styrelsen som ska hållas ansvarig. Inte bara på slentrian för att styrelsen alltid ytterst är ansvarig för vad VD presterar likt VD ansvarar mot styrelsen för vad företaget presterar, men för att de rimligtvis också måste haft gott om tid och utrymme att finna någon mer lämplig.

Vad gäller spelarförsäljningarna så tycker jag det är en underlig uppdelning att vilja särskilja dem från driftsresultatet och kräva positiv drift i sig. Rimligtvis finns det generellt en korrelation mellan ökade intäkter från spelarförsäljning och driftskostnader sett över tid och lag - nivån på spelarförädling har ju rimligtvis motsvarande "produktions"kostnader i driften vad gäller summorna man lägger på scouting, träningsanläggningar osv. Dessutom räknas väl "sign on"-bonusar och dylikt in i vad du avser med driftskostnader?

Jag förstår att en del gärna vill se spelarförsäljning som en statisk tillgång som realiseras skild från övrig verksamhet, men jag ser spelarförädling som en naturlig del av elitklubbars verksamhet. Det är såklart vanskligt att ge sig på att uppskatta ett tänkt marknadsvärde av en spelare, ett sådant värde är ju så volatilt och beroende på hur köparsituationen ser ut just när det är aktuellt, men skulle du säga att truppen vid ingående av ett nytt verksamhetsår varit en mindre tillgång rent ekonomiskt än vad den varit i slutet under Edselius ledning vägt mot de vinstresultat man gjort efter spelarförsäljning? Gjorde en snabb koll i er årsredovisning, men de bokförda värdena över spelaravtalen är väl kanske inte allt för mycket att hänga upp sig på här.

Att det antingen förekommit hot, alternativt att Edselius i alla fall inte känner sig bekväm i situationen som är, tycker jag känns tämligen sannolikt efter hur man formulerat sig idag.
Citat:
Tyvärr kommer väl styrelsen förorda Segui som VD, vilket vore fullständigt barrockt. Men vad gör man. En förskolelärare ska sköta vår operativa och finansiella drift. Rimligt.
I strid med vad förbundet precis beslutat? Eller skulle han hellre göra det och kliva av sin ordförandepost? Rent maktmässigt sitter han ju för egen del klart bättre och tryggare som ordförande.
Senast redigerad av sm910dif 2015-06-02 kl. 15:19.
Citera
2015-06-02, 16:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det jag har hört är att han stiger av till följd av en hotbild som inte enbart är riktad mot honom själv, så i det avseendet glädjer det mig inte någonstans.

Edselius har gjort ett uselt jobb som VD. AIKs ekonomi är i balans till följd av spelarförsäljningar, och inte till följd av en ökad intäktsbas och större marknadsintäkter. Samtidigt har kostnaderna ökat utom kontroll. Han måste hållas ansvarig för ett totalt misslyckande. Med det sagt så måste även marknadsavdelningen skickas och ersättas med riktig kompetens.

Tyvärr kommer väl styrelsen förorda Segui som VD, vilket vore fullständigt barrockt. Men vad gör man. En förskolelärare ska sköta vår operativa och finansiella drift. Rimligt.
Är hot med i bilden är det självklart en helt annan femma än om han avgått självmant.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hoppas han inte går på grund av hot utan att han är klar med finansdelen, alt hittat ett annat erbjudande. Runt sportsligt har vi väl gått bra (om än inga titlar), börjat få ordning på Friends samt fått en hygglig finans i balans med fokus på spelarförsäljningar?

Förhoppningsvis är väl många pusselbitar på plats, och någon kommer som kan skriva till driften, marknad samt samarbeta med Lagardére (ingen melodifestival eller monster truck utan att skydda gräset igen)

Att han avgår omedelbart är ett dåligt tecken.

Vad vet vi om tf Peter Lindfors. Moderat i Stockholm, eget(?) bolag inom PR-konsultation dåligt tecken 2. 😉

Hoppas min onda magkänsla är fel.

"Den ljusnande framtid är vår! Galotta till VD"
Om man nu ändå ska spekulera, finns det någon ni vill se som efterträder Edselius?
Citera
2015-06-02, 17:46
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag har läst den där förklaringen förut men alla verkar glömma bort att av de 12 matcher vi hade innan uppehållet förra året så spelade han i princip bara sex av dem (efter tidig skada mot KFF missade han fyra matcher och blev inbytt i den femte). Med andra ord 5 mål på 6 matcher. I år har han 4 mål på 11 matcher.

Jag säger inte att Vibe är usel, inte ens dålig, men han är långt, långt ifrån att vara fjolårets Vibe.

/feldgrau

Spelade han inte någon av de matcherna som ytter också?

Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
Igår fick vi bevittna kanske årets kvalitetsmässigt bästa Allsvenska match trots 0-0 på resultattavlan. Allt andades bara kvalité i varenda situation på något sätt. Det var mycket högt tempo, bra passningsspel, fina individuella prestationer från i stort sätt alla 22 man på plan och två mycket disciplinerade lag som aldrig riktigt gick bort sig. Kan tänka mig att det som tränare måste varit en väldigt intressant match att studera.

Kvalité i allt utom mannen med visslan då?
Citera
2015-06-02, 18:24
Medlem
LT10s avatar
Nu ska vi lugna oss lite. Det är en bonus om vi på allvar utmanar om Europa redan i år och vi ska komma ihåg att vi fortfarande är inne i en uppbyggnadsfas.

Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen... det viktigaste är att vi utvecklar vårat spel och skapar ett starkt hemmaspel. Vi landar nånstans mellan 6-8, möjligtvis 5a.
Citera
2015-06-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Om man nu ändå ska spekulera, finns det någon ni vill se som efterträder Edselius?
Hur var det nu med Norlings status i styrelsen, agenten träffade AIK men inte BW.....

😞
Citera
2015-06-02, 19:51
Medlem
Citat:
Är hot med i bilden är det självklart en helt annan femma än om han avgått självmant.

Segui hade väl suttit fint?
Citera
2015-06-02, 19:54
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:

Blatter är ju fri nu.
Citera
2015-06-02, 19:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:

Eftersom ersättare alltid redan finns i truppen så tippar jag på Sauli Väisänen, han har glasögon och kan därför säkert göra bra ifrån sig som VD.

Nä, men jag hoppas man kan hitta någon som är kompetent och har hårda nypor. Vi får inte vara en mysklubb utan krav.
Citera
2015-06-02, 20:05
Medlem
intensifieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Med andra ord bara en poängspelare.

Poängspelare är det viktigaste som finns. Med det sagt är det självklart att Bahoui skulle kunna hålla en jämnare nivå genom vissa matcher. Han har varit skadad inför den här matchen och såg lite småseg ut bitvis, men klarar av att komma in och stänka dit två mål, det är ingen slump. Det till skillnad från en spelare som Tobias Sana som kan se väldigt bra ut, men oftast inte får till det i de avgörande ögonblicken.
Citera
2015-06-02, 20:06
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

Känns jävligt bajen och oproffsigt att ta in "sköna gnagare" på viktiga positioner. Såna kan man ha som en del av styrelsen för att bejaka supporterfrågor. AIK FF AB är en professionell förening och då ska man således ha professionella människor på posterna i bolaget.

Citat:

En riktig VD, ingen sportnisse, ingen skön AIKare, inget sånt. En människa som helst har varit involverad i event-branschen framgångsrikt tidigare och vet hur sådan verksamhet skall styras.

Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Segui hade väl suttit fint?

Nej absolut inte, det är en människa som har långt ifrån den kunskapen som krävs att driva ett bolag med 100+ MSEK i omsättning. Inte för att det är något superstort (bolaget jag jobbar på har cirka 65MSEK på 30 anställda). Det var exakt anställningar som dessa som sänkte bajen och som höll dem kvar i superettan i så många år. Sekunden de värvade folk, framförallt en tränare, baserad på dess professionalitet istället för dess soft-het så gick de upp igen.
Citera
2015-06-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Eftersom ersättare alltid redan finns i truppen så tippar jag på Sauli Väisänen, han har glasögon och kan därför säkert göra bra ifrån sig som VD.

Nä, men jag hoppas man kan hitta någon som är kompetent och har hårda nypor. Vi får inte vara en mysklubb utan krav.
Det är lite svårt att rekrytera kompetenta personer, när sådant här händer när det ändå går bra.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article20161703.ab
De kompetenta har ofta fler alternativ.

Jag tror det skulle ge professionellare styrelser och tjänstemän om man skulle gå ifrån 51%, vilket även skulle leda till fler investerare. Därmed inte sagt att det enbart är positivt.

Edit: Det är inte min avsikt att dra igång en 51-diskussion, finns annan tråd för det.
Citera
2015-06-02, 20:49
Medlem
bagarn29s avatar
Från MFF.se

Truppen:

Robin Olsen, Zlatan Azinovic

Anton Tinnerholm, Franz Brorsson, Filip Helander, Pa Konate, Andreas Vindheim, Erik Johansson.

Guillermo Molins, Simon Kroon, Tobias Sana, Erik Andersson, Erdal Rakip, Magnus Wolff Eikrem, Oscar Lewicki, Enock Kofi Adu

Markus Rosenberg, Agon Mehmeti
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in