2015-06-02, 11:38
Medlem
ZlatanManias avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article20895932.ab

Citat:

AIK:s vd Thomas Edselius slutar.
Har en känsla av att detta kommer glädja svulle
Citera
2015-06-02, 12:00
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Kopplat till de förändringar som "beskyddarna" driver?
Citera
2015-06-02, 12:11
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Kopplat till de förändringar som "beskyddarna" driver?
Ingen aning, de ville ju bli av med Edselius men han är ingen Bagdad-Sanny om man säger så.

EDIT: http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=9364
Citat:
Thomas Edselius lämnar AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB:s VD Thomas Edselius lämnar sitt uppdrag efter tre år. Edselius kom till AIK Fotboll som ekonomichef och utsågs senare till VD för AIK Fotboll AB. Under Edselius år i Bolagets ledning har klubben haft stora sportsliga framgångar och positionerat sig väl inför framtiden, bland annat genom samarbetsavtalet med Sportfive och flytten till en ny modern arena.

Thomas Edselius tillträdde som ekonomichef i AIK Fotboll AB i december 2011, han kom då från Linklaters Advokatbyrå där han arbetat i sex år som CFO och COO. Den 22 maj 2012 utsågs han till VD för AIK Fotboll AB.

– Det har varit en fantastisk resa. Att få leva nära och arbeta med världens bästa förening samt se och känna supportrarnas kärlek till AIK slår det mesta, säger Thomas Edselius. Jag har lärt mig otroligt mycket, saker som jag kommer att ha stor nytta av i jobbet i framtiden. Jag är dessutom mycket nöjd med att under min tid ha etablerat AIK som en stabil toppklubb samt att ha väsentligt förstärkt vår finansiella ställning.

En rekryteringsprocess pågår sedan en tid tillbaka och styrelsen för AIK Fotboll räknar med att inom kort kunna presentera en ny VD. Målet är att ha en ny VD på plats till tidig höst.

Tillförordnad oavlönad VD till dess är Petter Lindfors, styrelseledamot i AIK Fotboll AB.

AIK Fotboll vill rikta ett stort tack till Thomas för insatserna under sina år i Bolagets ledning.

Text: AIK Fotboll
Citera
2015-06-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ingen aning, de ville ju bli av med Edselius men han är ingen Bagdad-Sanny om man säger så.

EDIT: http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=9364
Något måste det ju vara eftersom han får sluta innan man har rekryterat en ny vd.
Citera
2015-06-02, 12:29
Medlem
Mr.T.Ruths avatar
Edselius har ju varit väldigt involverad i fotboll för alla och stod bakom Sofia B Karlsson, kanske uttåget ur pridetåget som fick honom att säga upp sig?
Citera
2015-06-02, 12:37
Medlem
quaresmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
jag tror det kommer räcka långt. Inte bara för IFK utan även för Stockholms Stolthet!

Det har gått 11 omgångar lite tidigt att basunera ut att det kommer räcka långt, snart kommer DIFs formdipp och ni fans kommer ropa på Pelles avgång igen precis som i början av säsongen. Ska bli intressant och se efter sommaren när basketspelaren har lämnat och ni förlitar er på anfallare som Sebastian Andersson och Jawo. IFK Göteborg har gått runt på 12-13 spelare, alla vet vad som hände med Real Madrid denna säsongen, oerhört bra i början för att allt eftersom tappa mer och mer pga spelarna var slutkörda. (Ancelotti vägrade rotera, Jörgen vägrar rotera?) Snart är det Europa kval för IFK Göteborgs del också..

Citat:

inte skulle kunna kicka ut SebA eller Jawo sen kunna värva in två-tre nya anfallare, varav en är ett nytt guldkorn i samma klass som Mush?

För att DIF dels inte har några pengar att kunna köpa ut dessa spelarna samt inte har några pengar för att kunna värva nya, speciellt inte anfallare som kan göra mål. Långsiktigt är lån av denna typ väldigt farligt, fråga bara HIF...

Citat:

form av Sam Johnson, men det är tydligt att han behöver mer tid att utvecklas för att växa in i rollen som allsvenska stjärn-anfallare.

Där har du rätt han är väldigt intressant kanske inte just nu målmässigt men får han chansen att spela och fortsätta utvecklas kan han bli en guldklimp i framtiden för er del.

Orkar inte kommentera resten eftersom du svävar iväg på något hybrismoln efter 11 omgångar.

Men jag förstår dig har man inte haft mycket att glädjas åt de senaste 10 åren så måste man ta vara på alla chanser man får.

Med de sagt så är DIF intressanta såhär långt.
Citera
2015-06-02, 12:43
Medlem
Salorms avatar
Jag ser fortfarande inte en framtid för Pelle O med Djurgården. Han är inte rätt tränare för oss och den enda som egentligen passat oss på senaste åren är tamigfan Högmo, resten kan dra.

Det som glädjer mig i dagsläget är att det känns inte som vi kommer hamna i nedflyttningsträsket och man kommer med största sannolikhet slippa sitta här på senhösten och gråtrunka sig till sömns över att fölora mot fittgäng som Assyriska osv..
Citera
2015-06-02, 12:45
Medlem
quaresmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag ser fortfarande inte en framtid för Pelle O med Djurgården. Han är inte rätt tränare för oss och den enda som egentligen passat oss på senaste åren är tamigfan Högmo, resten kan dra.

Det som glädjer mig i dagsläget är att det känns inte som vi kommer hamna i nedflyttningsträsket och man kommer med största sannolikhet slippa sitta här på senhösten och gråtrunka sig till sömns över att fölora mot fittgäng som Assyriska osv..

Så länge man ska sanera ekonomin är Pelle ett väldigt bra alternativt men vill man ta de sista steget att kunna utmana på allvar så krävs det givetvis en bättre tränare i framtiden, det vet Pelle själv också.

Vad är det för beef Alm och PO har för övrigt?
Citera
2015-06-02, 12:51
Medlem
Mr.T.Ruths avatar
[quote=quaresma|53543881]Det har gått 11 omgångar lite tidigt att basunera ut att det kommer räcka långt, snart kommer DIFs formdipp och ni fans kommer ropa på Pelles avgång igen precis som i början av säsongen. Ska bli intressant och se efter sommaren när basketspelaren har lämnat och ni förlitar er på anfallare som Sebastian Andersson och Jawo. IFK Göteborg har gått runt på 12-13 spelare, alla vet vad som hände med Real Madrid denna säsongen, oerhört bra i början för att allt eftersom tappa mer och mer pga spelarna var slutkörda. (Ancelotti vägrade rotera, Jörgen vägrar rotera?) Snart är det Europa kval för IFK Göteborgs del också..

Har ni nån på bänken att rotera med då? Känns väldigt tunnt där för er del.
Citera
2015-06-02, 13:25
Medlem
svulles avatar
Citat:

Det jag har hört är att han stiger av till följd av en hotbild som inte enbart är riktad mot honom själv, så i det avseendet glädjer det mig inte någonstans.

Edselius har gjort ett uselt jobb som VD. AIKs ekonomi är i balans till följd av spelarförsäljningar, och inte till följd av en ökad intäktsbas och större marknadsintäkter. Samtidigt har kostnaderna ökat utom kontroll. Han måste hållas ansvarig för ett totalt misslyckande. Med det sagt så måste även marknadsavdelningen skickas och ersättas med riktig kompetens.

Tyvärr kommer väl styrelsen förorda Segui som VD, vilket vore fullständigt barrockt. Men vad gör man. En förskolelärare ska sköta vår operativa och finansiella drift. Rimligt.
Citera
2015-06-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm

Ja visst, men glöm inte att Högmo kan vara den bästa tränaren någonsin. Lite väl höga krav att en sådan är det enda som duger.

Men, han hade framför allt passion och eget självförtroende som smittar av sig på spelarna, vilket oftast är bitar som Djurgården vägrar ha med i tränarnas CV:n av någon anledning. Det ska hellre vara lite korrekt, snällt och puttenuttigt.

Det är en väldigt skön säsong på det sättet att detta relativt oerfarna lag utan större meriter på högre nivå verkar slippa bottenstriden. En bottenstrid med Bosse och pelle vid rodret och snälla pojkar i hela truppen tror jag inte skulle gå bra.
Jag är väldigt imponerad av Pelles taktiska träning med alla i laget och instruktioner för avgörande delmoment. Som jag ser det är det Pelles bedrift som tränare att vi ligger där vi ligger. Bosse får försöka lösa problemet som uppstår om vår tiomålsskytt försvinner (självklart har Bosse bara lånat just den spelaren, medan han skriver femårskontrakt med andra, utifrån totalt fel sätt att tänka).
Citera
2015-06-02, 14:07
Medlem
Citat:

Hoppas han inte går på grund av hot utan att han är klar med finansdelen, alt hittat ett annat erbjudande. Runt sportsligt har vi väl gått bra (om än inga titlar), börjat få ordning på Friends samt fått en hygglig finans i balans med fokus på spelarförsäljningar?

Förhoppningsvis är väl många pusselbitar på plats, och någon kommer som kan skriva till driften, marknad samt samarbeta med Lagardére (ingen melodifestival eller monster truck utan att skydda gräset igen)

Att han avgår omedelbart är ett dåligt tecken.

Vad vet vi om tf Peter Lindfors. Moderat i Stockholm, eget(?) bolag inom PR-konsultation dåligt tecken 2. 😉

Hoppas min onda magkänsla är fel.

"Den ljusnande framtid är vår! Galotta till VD"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in