2015-06-02, 19:39
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20896568.ab

bra att han ska bestämma vem som ska få sparken och bli åtalad...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Spelar imho inte minsta roll. Fullkomligt vettlöst beteende av kontrollanterna i vilket fall.
Naturligtvis har de handlat fel. Möjligen har de begått tjänstefel och begått det ganska allvarliga brottet våld mot tjänsteman.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzmeister
Den här bilden hittade jag på facebook och ska vara den kvinnliga kontrollantens hand efter att hon blivit biten.

http://imgur.com/nvWVpcG

Svårt för min del att säga om det verkligen är ett bitsår men då har vi lite mer att gå på iallafall..
Det ser inte ut som riktigt typiska bitsår. Om det är bitsår, så härstammar de definitivt från mer än ett bett.
Citera
2015-06-02, 19:41
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Det liknar inga bitmärken som jag har sett iaf. Det krävs mkt kraft för att bita igenom huden, oftast så blir det djupa märken/blåmärken. Och inga öppna sår som där.

Antagligen menar du egentligen tryck och inte kraft...

Har du verkligen erfarenhet av hur bitskador ser ut när det är en somaliesvensk som är förövaren? Deras framtänder är ju väldigt olika normala svenskars.
Citera
2015-06-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzmeister
Den här bilden hittade jag på facebook och ska vara den kvinnliga kontrollantens hand efter att hon blivit biten.

http://imgur.com/nvWVpcG

Svårt för min del att säga om det verkligen är ett bitsår men då har vi lite mer att gå på iallafall..

Det är mer troligt att det är skrapsår som kvinnan har fått genom handgemänget utanför bussen. Rutinerade poliser och väktare tar om möjligt alltid på sig handskar när det börjar hetta till. Handskar ger förutom ett bra grepp vid handgemäng också ett skydd mot skador.
Citera
2015-06-02, 19:43
Medlem
Citat:
Inte på min skräpskärm men det var därför jag formulerade det som en fråga

Hoppas hon var direkt till doktorn då, isf lär det ju finnas dokumenterat.

Jag skulle inte heller utesluta att det faktiskt är en bettskada på vad det ser ut som, långfingret.

I videon häller hon även på något på handen som skulle kunna vara någon antiseptisk lösning, den flaskan tar hon iaf upp ur sin sidoficka. Kanske är märkligt att man har sånt med sig, vad vet jag?
Citera
2015-06-02, 19:44
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Nja det är inte nödvärn. Men det kommer du första att fatta om du pluggar juridik.

Om du hade haft rätt så skulle alla som gjorde våldsamt motstånd - inte dömas för våldsamt motstånd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är dock en väldig skillnad för nödvärnsfrågan ifall gripandet är gjort med laga befogenhet eller ej.
Det är precis som du säger Hamilkar, och även från ditt tidigare inlägg: "Och om man gör ett gripande som man inte har laga befogenhet till, rör det sig normalt om tjänstefel."

Sammanfattning: Chauffören hade enl. uppgift kört samma buss tidigare, och var nu på väg till sin depå. Iklädd uniform och med det förarkort som man enl. uppgift loggar in sig med uppfyllde han kriterierna för en s.k. passresa (avgiftsfri resa till sin depå).

De förutsättningarna borde räcka för kontrollanterna att genomföra en kompetent kommunikativ kontroll i enlighet med uppdragsgivarens tydliga krav på hantering vid biljettkontroll.

Minst ett vittne (från annan del av transportbranschen) berättar att hon under bussresan inte har sett någon form av fysisk kontakt t.ex. bitande från förarens sida.
Kontrollanterna tar tag i chaufförens armar för ett gripande. Chauffören sitter längst fram, så alla passagerare bör ha en bra översikt av händelseförloppet.

Han slängs av genom dörrarna av kontrollanterna på den hållplats där väktarna möter upp. Han trycks ned på marken av tre personer (väktare samt kontrollant). Den kvinnliga kontrollanten sätter sitt knä i rygg/nacke på chauffören. Ett grepp som bl.a. övergetts inom utbildning sedan länge, då stor fara föreligger för stängda luftvägar och påföljande hjärtstopp.

Chauffören ligger bojad på marken när den ena väktaren upprepande skriker adrenalinstinna kommentarer om uppsägningshot m.m. Adrenalinstinn trots att väktaren inte ens har varit med under bussresan.
Efter en kort stund kommer två polismän som under lugna och värdiga former tar med sig chauffören till polisbilen.
Citera
2015-06-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja det är exakt samma färg på byxorna som kontrollanten bär i videon.

Jag har kollat videon och kollat bilden massor nu. Jag kan inte se att de har någon söm ovanför knät. Och någon ficka är det inte iaf.
Men visst kan det vara hennes bild, det vet nog bara hon. Det ser dock mer ut som att hon har skrapat upp fingrarna på marken under allt tumult än bitmärken.
Citera
2015-06-02, 19:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis har de handlat fel. Möjligen har de begått tjänstefel och begått det ganska allvarliga brottet våld mot tjänsteman.

Jag struntar just nu i tjänstefel eller inte. Jag kan bara inte fatta hur glappet mellan uppdragsgivarens påstådda intentioner och kontrollanterna kan vara så gigantisk. Finns mycket att gräva i även för Västtrafik här.
Det kan knappast stå i arbetsinstruktionen att de ska se upp för uniformsklädda chaufförer på helgkvällar pga att det är en trend att de klär sig så för att kunna friåka ner till baren.
Citera
2015-06-02, 19:46
Medlem
Citat:
Jag har kollat videon och kollat bilden massor nu. Jag kan inte se att de har någon söm ovanför knät. Och någon ficka är det inte iaf.
Men visst kan det vara hennes bild, det vet nog bara hon. Det ser dock mer ut som att hon har skrapat upp fingrarna på marken under allt tumult än bitmärken.

Deras byxor har sidfickor.

Och färgen är definitivt likvärdig. Jag tror inte att man ska förkasta påståendet om att det faktiskt kan vara kontrollantens egna bild alltför fort.
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-06-02 kl. 19:49.
Citera
2015-06-02, 19:49
Medlem
Citat:
Allsmäktiga hailb0p på Flashback har aldrig sett kontrollantvåld, då finns det inget sådant. Case closed! ?

Hur vet du att hailb0p är allsmäktig och inte en rejäl outsider som spelar CS dagarna i ända 35år gammal i pojkrummet hemma hos morsan och farsan?

Många inlägg likt det hailb0p lämnat efter sig får nämligen åtminstone mig att undra om de någonsin går utanför dörren, eller om de någonsin besökt en stad med fler än 50.000invånare.

I mina ögon är hailb0p verklighetsbefriad, då hen uppenbart inte vet hur verkligheten ser ut. Tycker det är fel att du i detta läge utmålar hen som allsmäktig.

I min värld känns det mer troligt att kontrollanter överreagerat och tagit till övervåld än att en busschaufför helt plötsligt fått för sig att bita en av kontrollanterna.

Ni som påstår att något måste triggat kontrollanterna, på vilket sätt menar ni att det är naturligare att tro att en busschaufför biter en kontrollant?
Citera
2015-06-02, 19:50
Medlem
Citat:
Jag struntar just nu i tjänstefel eller inte. Jag kan bara inte fatta hur glappet mellan uppdragsgivarens påstådda intentioner och kontrollanterna kan vara så gigantisk. Finns mycket att gräva i även för Västtrafik här.
Det kan knappast stå i arbetsinstruktionen att de ska se upp för uniformsklädda chaufförer på helgkvällar pga att det är en trend att de klär sig så för att kunna friåka ner till baren.
Delvis är det ju en effekt av att det är olika företag som utför olika uppgifter åt Västtrafik Då jag körde buss (1980-talet) var både förare och kontrollanter anställda av SL. Då fanns det möjlighet att få en dialog mellan förare och kontrollanter. Den var lugnare än den vi ser på videon omss . . . . .

Tråkig byk för Västtrafik att ta tag i. Lider med de chefer som har det som uppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in