2015-06-02, 13:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om vi ska hålla oss till historia så fanns inte räntebidraget för 100 år sedan och aldrig heller före det så därmed bör de väl avskaffas.
Ja om man samtidigt sänker skatten på kapitalinkomster kan jag tycka att det är skäligt. Annars inte.

Citat:
Att räntebidraget skulle gynna de mindre bemedlade är inte heller sant eftersom dessa inte kan låna, tvärtom så är det ett bidrag som ökar desto mer man har råd att låna.
Visst finns det en liten klick som aldrig kommer att kunna ta ett bostadslån. Men majoriteten som jobbar kan det. Och nej det är inget bidrag. Det är ett avdrag. Lär dig skillnaden! Räntebidrag hade vi tidigare på 70-80talet, men då var samtidigt marginalskatterna och räntorna på extrem nivå i jämförelse med idag.

Citat:
Och den enda i den här tråden som blandar in sina känslor i debatten är väl du. Jag är inte det minsta avundsjuk däremot är jag rädd för hur det kommer drabba oss övriga den dagen det här systemet rasar samman.
JAha vad är det som ska hända menar du när det "rasar sönder och samma"?
2015-06-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
JAha vad är det som ska hända menar du när det "rasar sönder och samma"?

Ja jag vet inte, men vad tror du själv händer med samhället när räntorna normaliseras och stora delar av befolkningen får gå från sina hem och har miljonskulder kvar som blankolån?
2015-06-02, 14:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja jag vet inte, men vad tror du själv händer med samhället när räntorna normaliseras och stora delar av befolkningen får gå från sina hem och har miljonskulder kvar som blankolån?

Räntor som normaliseras betyder i min värld att det går bättre i ekonomin och då kommer lönenivåerna samtidigt att vara högre som kompensation.

Många som verkar vara insnöade på 90-talet här. Läs gärna på om varför räntorna steg då. Det är inte samma läge som nu.
2015-06-02, 15:10
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ja om man samtidigt sänker skatten på kapitalinkomster kan jag tycka att det är skäligt. Annars inte.

Fast jag tror inte det är alla som tänker på att det är den verkliga omfördelningen av skatteintäkter.

Vilka är det som har rejäla kapitalinkomster? Jo, riktigt rika personer och företag.

Det var någon i tråden som klagade över att ränteavdrag bara gynnade "rika", så är det förstås inte, det gynnar medelklassen.

Slopade avdrag och skatter gällande kapital går iof i linje med klassisk sosse-politik med att gynna storfinansen och gamla pengar så det kanske kan bli verklighet.

Sossarna klassiska paroll:

"Du får gärna vara rik, men du får fan inte bli rik!"
2015-06-02, 15:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har jag redan gjort för dig:
Nej, det har du inte. Du kommer hela tiden tillbaka till förhållandet mellan inkomst av kapital och "kapitalförluster" som du kallar dem. Försök nu att förklara symmetrin mellan räntekostnaden (där pengarna går till banken som betalar skatt) och inkomst av tjänst.

Citat:
2. Jag lånar ut 100,000 kr till dig och får 2000 kr i ränta. Tillsammans är våra vinster/förluster av kapital noll, då du har en kapitalförlust på 2000 kr och jag har motsvarande kapitalvinst. Varför ska staten då kräva en vinst på denna affär? Om man har beskattning av kapital är det rimliga att vår totala skatt/återbäring av denna affär blir noll kr oavsett hur vår ekonomier ser ut i övrigt.
Du resonerar utifrån något slags rättviseperspektiv, d.v.s. att om man betalar skatt så ska man kompenseras för det på något sätt. Det allmänna har tagit på sig kostnader, och dessa kostnader är fasta, och måste därför täcka upp för dessa genom att ta in skatt. Om man ger privilegier till ett särintresse (i detta fall bolånetorskarna) så måste man ta in pengarna på något annat sätt från någon annan grupp. För att illustrera det absurda i ditt rättvisetänkande kan vi använda följande analogi:

Min arbetsgivare betalar 500.000 kronor till mig och har då en löneförlust. Jag å andra sidan får en lika stor lönevinst. Förlusten och vinsten är lika stora och tar ut varandra. Varför ska då staten kräva en vinst på denna affär? Jo, ser du, det allmänna har bestämt att kostnaderna ska täckas, och då tar man ut en skatt på denna transaktion. Bolånetorskarnas ränta är ingenting annat än en kostnad. Precis som jag har när jag köper mjölk på ICA.
2015-06-02, 16:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP

Självfallet, rikedom har aldrig stridit mot jantelagen - klassbyten är däremot en av de värre synder som existerar. Det är intressant i tider då jantelagen länge (hela mitt liv) varit en historia det svenska folket skäms för, vill göra revolt mot och vägrat identifiera sig med. Det statliga systemet vi lever under har inte rört sig många tum medan människorna som lever i det har ändrat inställning fullständigt (tex från enorm prestige i att bära sin egen ekonomi till YOLO, hävstänger och 'JAG förtjänar minsann X och Y').
Senast redigerad av Trillske 2015-06-02 kl. 16:39.
2015-06-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Fast jag tror inte det är alla som tänker på att det är den verkliga omfördelningen av skatteintäkter.

Vilka är det som har rejäla kapitalinkomster? Jo, riktigt rika personer och företag.

Det var någon i tråden som klagade över att ränteavdrag bara gynnade "rika", så är det förstås inte, det gynnar medelklassen.

Slopade avdrag och skatter gällande kapital går iof i linje med klassisk sosse-politik med att gynna storfinansen och gamla pengar så det kanske kan bli verklighet.

"I den absoluta avdragstoppen återfinns Stockholmskommunerna och mest avdrag får invånarna i Danderyd, 11 326 kronor per person. Det är sex gånger mer än norrlandskommunen Dorotea som har lägst ränteavdrag per person, 1 740 kronor."
http://www.foretagsam.nu/artikel/535/de-far-mest-ranteavdrag

Svävande definition det där med rik och fattig. Det gynnar iaf de rikaste kommunerna mest, medan det inte verkar gynna fattiga Dorotea särskilt mycket. Det gynnar personer som belånar sig högt och köper dyrt.

Med hjälp av ränteavdraget så blåses även priserna upp så att de med mindre pengar får det svårare och svårare att skaffa boende.

Om du inte gillar uttrycket att ränteavdrag enbart gynnar "rika" så kan vi väl formulera det så här: ränteavdraget missgynnar fattiga.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-02 kl. 18:30.
2015-06-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artreyara
Det är intressant att läsa vad ni skriver och har försökt hänga med fast det är helt omöjligt.
Kan någon samanfatta nuläget i några meningar?

Diskussionen just nu handlar om rimligheten med ränteavdraget.

Många här tycker att det är orimligt att dra av kapitalförluster mot arbetsinkomst. Avdraget borde endast gälla kapitalförluster mot kapitalinkomster om det ska vara symmetriskt. Ränteavdraget är en subvention för lånande.

För att sammanfatta vad de andra säger angående saken:

Kurt-Sune: "pengar som pengar"
Svenne-Banan: "Ta bort all skatt"
Gromph: "Det var en gång..."
2015-06-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
"I den absoluta avdragstoppen återfinns Stockholmskommunerna och mest avdrag får invånarna i Danderyd, 11 326 kronor per person. Det är sex gånger mer än norrlandskommunen Dorotea som har lägst ränteavdrag per person, 1 740 kronor."
http://www.foretagsam.nu/artikel/535/de-far-mest-ranteavdrag

Svävande definition det där med rik och fattig. Det gynnar iaf de rikaste kommunerna mest, medan det inte verkar gynna fattiga Dorotea särskilt mycket. Det gynnar personer som belånar sig högt och köper dyrt.

Med hjälp av ränteavdraget så blåses även priserna upp så att de med mindre pengar får det svårare och svårare att skaffa boende.

Om du inte gillar uttrycket att ränteavdrag enbart gynnar "rika" så kan vi väl formulera det så här: ränteavdraget missgynnar fattiga.

Grejen är att ni glömmer alla som sitter med blancolån. Skulle man halvera ränteavdraget kan det gå riktigt illa för många som lever på marginalen med lån. Data på detta har jag aldrig sett, men gissningsvis kommer det även svida rejält för de "fattiga" med sänkt ränteavdrag.
2015-06-02, 20:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Diskussionen just nu handlar om rimligheten med ränteavdraget.

Många här tycker att det är orimligt att dra av kapitalförluster mot arbetsinkomst. Avdraget borde endast gälla kapitalförluster mot kapitalinkomster om det ska vara symmetriskt. Ränteavdraget är en subvention för lånande.

För att sammanfatta vad de andra säger angående saken:

Kurt-Sune: "pengar som pengar"
Svenne-Banan: "Ta bort all skatt"
Gromph: "Det var en gång..."

Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrivit.

Vill man ha full symmetri så ska man få betala lika mycket i skatt när man har kapitalvinster som när man får när man har kapitalförluster. Håller man inte med om det så förespråkar man inte full symmetri i kapitalbeskattningen.

Jag har däremot inte sagt, som du påstår, ta bort all skatt. Det är okej att ha kapitalskatt och lika stor utbetalning från staten vid underskott av kapital. Om sedan beskattningen respektive återbetalningen är 0% eller t.ex. 30% som idag är valfritt. Har man bara samma procentsats har vi symmetri.
2015-06-02, 20:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jag håller också med om att systemet skulle bli både renare och bättre utan vare sig avdragsrätt eller kapitalskatt men samtidigt anser jag att det inte ska dribblas för snabbt med sådana här saker.

Människor ska kunna lita på att det som gäller idag är någorlunda bestående eftersom det här påverkar människors långsiktiga beslut. Vill man förändra detta bör man i så fall gradvis sänka kapitalskatten och avdragsrätten under en längre tidsperiod och med längre menar jag 15-20 år eller längre.
2015-06-02, 21:03
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrivit.

Vill man ha full symmetri så ska man få betala lika mycket i skatt när man har kapitalvinster som när man får när man har kapitalförluster. Håller man inte med om det så förespråkar man inte full symmetri i kapitalbeskattningen.

Jag har däremot inte sagt, som du påstår, ta bort all skatt. Det är okej att ha kapitalskatt och lika stor utbetalning från staten vid underskott av kapital. Om sedan beskattningen respektive återbetalningen är 0% eller t.ex. 30% som idag är valfritt. Har man bara samma procentsats har vi symmetri.

Är du allvarlig? Har du fortfarande inte förstått att lönearbete inte är kapitalinkomst?
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-02 kl. 22:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in