2015-05-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Du verkar inte hänga med vad som händer i västvärlden med TPP, där företagen kan stämma stater. Politiker är redan köpta. Invånarna är hjärntvättat skatteboskap. Vad är staten? EU är storföretagens och teknokraternas arena, så var finns stater?
http://www.zerohedge.com/news/2015-05-09/if-european-countries-were-us-corporations
Från ditt utkikstorn kanske du uppfattar mig som att jag inte hänger med, men från mitt perspektiv så anser jag samma sak om dig och jag ska förklara. Förhandlingar som rör oss i Europa heter "Transatlantiskt partnerskap för handel och investeringar" TTIP eller TAFTA. TPP står för Trans-Pacific Partnership, alltså samarbete Mellan Asien, Australien och Nord/Syd Amerika. Ingenting har hänt som berör oss, jag antar att du syftar på fallet mellan ett amerikanskt tobaksbolag och Australiska staten angående den förstnämndas produkt som den sistnämnda nästan helt bestämt utseendet på. I vilket fall så utlämnar du en viktig del som bringar klarhet i saken. Utländska företag kan stämma värdstaten om denna inte följer överenskommelser som alla parter signerat och garanterat att följa. Hela partnerskapet bygger på detta och utan den så blir det inget av förklarliga skäll.

Jag vet inget om köpta politiker eller skatteboskap. Lobbyism finns dock, men lycka till med att hitta en förbindelse därifrån till USA förda politik i Syrien och Irak. USA och dess myndigheter tillsammans med den nuvarande administrationen är de som påverkar utvecklingen i bägge inbördeskrigen. Har inget mer att tillägga.

Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Det är bankerna och internationella storföretagen som äger staterna. Diverse fårskalliga premiärministrar som Löfven är deras marionetter. En VD i ett storföretag i Sverige får 10 gånger så mycket lön som en statsminister. Skulle det vara så om det var staten som hade den riktiga makten? Nä det skulle det inte.
Är det enskilda personers löner som avgör balansförhållandet mellan stat och företag? Tänk efter ordentligt nu.

I rapporten som är underlag för den här tråden så nämns endast stater och paramilitära styrkor. Gör ett försök att försöka driva igång tråden. Sajten Levantreport.com lyckades få en kort intervju med en talesperson för DIA, den var dock icke användbar. Han sa att rapporten var av grov natur samt att den aldrig blivit evaluated. Hans kommentar till alla frågor var att han inte kunde uttala sig om dokumentets innehåll vilket är förväntat. Han kunde heller inte bekräfta om den skickats till alla myndigheter som nämns i dokumentet. Det verkar dock som att den sänts till de viktigaste organen i statsapparaten och intervjuaren ifrån LR har en poäng som framförs längst ner i intervjusidan. Varför skickar de runt kladdpapper till andra myndigheter om de anser att det var kladdpapper? Man gör något sådant endast ifall det finns något värde i meddelandet.

På DoD hemsida gick jag igenom alla deras nyhetsartiklar från aug 2012 fram till jan 2013. Jag hittade artiklar som jag hoppades hitta, men jag vet inte om dessa sticker ut från normen eller ej eftersom jag inte gick igenom perioden före eller efter den nämnda sökperioden. Jag utgick ifrån att innehållet i informations rapporten hade cirkulerat inom hela statsapparaten och att staten agerade utifrån strategin.

I en artikel om Irak som publicerades aug så påpekar Chuck Hagel återkommande att personliga band och partnerskap är ytterst viktigt. De vill ha ett närmare samarbete med Bagdad och det verkade som att de fick det till slut. Jag tror att irakierna insåg att de var i behov av amerikansk hjälp för att hantera den kommande situationen med IS. Amerikanerna utnyttjade läget till att pressa Irak ditt de vill ha dem. Om detta stämmer så är amerikanernas handling i synk med rapportens innehåll. Isolera och sätta press på Damaskus regimen/Iran.

Jag läste artiklarna ifrån LR och DoD för flera dagar sedan så det kan finnas fel i detaljer och begrepp, men i det stora hela är det mesta rätt. Det betyder dock inte att min tes om sambandet är sanning, för annars hade det inte varit en tes.

Parallellt med detta så läste jag även lite gran i Clintons mail angående ambassad attacken i Libyen och jag tyckte det var mycket mer spännande och givande än DIA rapporten. Hur händelserna inträffar efter varandra och att Morsi verkade vara för mycket nybörjare.
Citera
2015-05-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serhat1
Ingenting har hänt som berör oss, jag antar att du syftar på fallet mellan ett amerikanskt tobaksbolag och Australiska staten angående den förstnämndas produkt som den sistnämnda nästan helt bestämt utseendet på. I vilket fall så utlämnar du en viktig del som bringar klarhet i saken. Utländska företag kan stämma värdstaten om denna inte följer överenskommelser som alla parter signerat och garanterat att följa. Hela partnerskapet bygger på detta och utan den så blir det inget av förklarliga skäll.
Nej jag syftar inte till något specifikt fall, utan till vad TPP är till för, och vad det egentligen betyder för mänskligheten. Det är industriell slaveri, och folk börjar vakna och förstå det. Just nu är de maktlösa, men så fort det blir ett öppet konflikt mellan industriella överklassen och deras lackejer inkl. CIA, NSA, State Department, hela etablissemanget i princip, och alla som är idag undertryckta av dessa konstellationer (ungdomar, småföretagare i väst, och princip alla andra i resten av världen som är inte väst) kommer att alliera sig med BRICS sfären. Läs vad wikileaks hittils har om TPP (hittils har 2-3 "chapters" kommit ut, det är tydligen straffbart för kongressledamoter och senatorer att ens berätta vad som står i TPP, och det ska pushas av Obama - fast track).
Så ditt "ingenting har hänt som berör oss" är antigen oinformerat, eller disinformativt.
Citera
2015-05-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Citerar mig själv för klargörande. Vad som framgår i intervjun är bland annat att US State Dept. under Hillary Clinton via Chris Stevens, som då var ambassadör till Libyen, beväpnade al-Qaida i Libyen. Därifrån forslades vapen vidare till Syrien, däribland tusentals luftvärnsmissiler som skickades med Turkiska fartyg till Muslimska Brödraskapet och al-Qaida - vilka sedermera bildade ISIS.

Väldigt intressant! Förklarar en hel del. Kan det varit så att just av den anledningen kände sig amerikanerna säkra i Libyen, men icke!?
Citera
2015-05-31, 21:53
Medlem
Citat:
Nej jag syftar inte till något specifikt fall, utan till vad TPP är till för, och vad det egentligen betyder för mänskligheten. Det är industriell slaveri, och folk börjar vakna och förstå det. Just nu är de maktlösa, men så fort det blir ett öppet konflikt mellan industriella överklassen och deras lackejer inkl. CIA, NSA, State Department, hela etablissemanget i princip, och alla som är idag undertryckta av dessa konstellationer (ungdomar, småföretagare i väst, och princip alla andra i resten av världen som är inte väst) kommer att alliera sig med BRICS sfären. Läs vad wikileaks hittils har om TPP (hittils har 2-3 "chapters" kommit ut, det är tydligen straffbart för kongressledamoter och senatorer att ens berätta vad som står i TPP, och det ska pushas av Obama - fast track).
Så ditt "ingenting har hänt som berör oss" är antigen oinformerat, eller disinformativt.
Jag syftade på att överenskommelsen kommer skall ske om flera år om den ens gör det, därför har inget skett som berör oss i dagsläget.

Jag har ingen kännedom om texterna på wikileaks, men kommer försöka titta på dem när jag har tid. Om vi lämnar debatten om företag kontra stat samt TAFTA innehåll och konsekvenser för medlemsländerna. Väststaterna har inget annat val än att skapa en inre marknad för det andra alternativet är att vara splittrad och se på när en 1,4 miljarders stat blommar och annalkande konflikter. Det ena kommer påverka dig och ditt privata liv på ett mer påtagligt sätt än det andra.

Om jag hade varit för TAFTA och liknande initiativ så hade anledningen varit holistisk och långsiktig. En värld med två eller flera supermakter präglas av fler konflikter, krig samt är generellt mer våldsammare och kaotisk. En värld bestående av en supermakt och massa små stater är en lugnare planet. Alla integreras in i samma system och världen blir mer samgående i slutändan.

Det här samtalet hänger ihop med DIA rapporten på så vis att den kampen om Mellanöstern som framgår i texten är en symptom av en värld med för många storspelare. Om bara en hade funnits så hade ingen fått för sig att välkomna en rörelse som IS i syfte att skaffa sig fördel gentemot någon annan.
Citera
2015-06-01, 01:56
Medlem
Citat:
En värld med två eller flera supermakter präglas av fler konflikter, krig samt är generellt mer våldsammare och kaotisk. En värld bestående av en supermakt och massa små stater är en lugnare planet. Alla integreras in i samma system och världen blir mer samgående i slutändan.
Bullshit. Sanningen är direkt motsatta. Du är helt enkelt en agent för patriarkatet och att böja ryggen och dyrka kungen. Serhat, är det turkiskt? Vet ni ens vad frihet är?
http://www.zerohedge.com/news/2015-05-31/there-disturbing-anti-freedom-trend-sweeping-across-west
Citera
2015-06-01, 17:05
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Väldigt intressant! Förklarar en hel del. Kan det varit så att just av den anledningen kände sig amerikanerna säkra i Libyen, men icke!?
Delvis. Kan tilläggas att de förmådde Khadaffi att släppa lös en hel drös fd Guantanamofångar som huserade i landets fängelser. Detta då i någon slags försoningsgest. Dessa beväpnade man sedan till syftet att störta Khadaffi. Det är något utav ödets ironi att den vapensmugglande ambassadören dödades av al-Qaida i samband med Benghazi-attacken elfte september 2012. Det är en historia i sig, men det är talande att man från amerikanska ledningen inte skickade någon som helst förstärkning.
Citera
2015-06-01, 20:55
Medlem
Citat:
Bullshit. Sanningen är direkt motsatta. Du är helt enkelt en agent för patriarkatet och att böja ryggen och dyrka kungen. Serhat, är det turkiskt? Vet ni ens vad frihet är?
http://www.zerohedge.com/news/2015-05-31/there-disturbing-anti-freedom-trend-sweeping-across-west

Min åsikt är att det inte finns något som heter 100% sanning, men det enda sättet att komma den så nära som möjligt är vetenskap. Teorin om de olika världarna som jag framförde i föra inlägget är ifrån statsvetenskapen. Dina idéer och resonemang är ifrån konspirations teorier. Om man inte kan bestämma att en sak är 1 eller 0 så finns det ingen mening med att ta hundra steg till utan underlag för att bygga upp en förklaringsteori.

Alla dessa inlägg kokar ner till samma slut. I rapporten är de nämnda spelarna stater och paramilitära grupper. De som vi ser dag in och dag ut är dessa som aktivt deltar i de båda inbördeskrigen. Min åsikt är att de alla drivs av att få mera makt och lämna mindre till de andra. Det kokar ofta ner till samma slut främst av anledningen att knyta an till topic. Tack och hej brah.
Senast redigerad av Serhat1 2015-06-01 kl. 21:01.
Citera
2015-06-01, 21:24
Medlem
Citat:
Teorin om de olika världarna som jag framförde i föra inlägget är ifrån statsvetenskapen. Dina idéer och resonemang är ifrån konspirations teorier.
"Statsvetenskapen" Oh really? https://www.youtube.com/watch?v=JVqMAlgAnlo
Citera
2015-06-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Z.
Nja, en annan reaktion på det där skulle kunna vara att man inte stödde den Fria Syriska Armén tillräckligt trotts att man visste att det fanns risk för en salafistisk statsbildning. Att väst skulle stödja exempelvis Nusrafronten medans "deras" rebeller ligger i krig med dem är felaktigt. Här kan man se en lista över rebellgrupper som får stöd av USA.
Nu ska vi ju alltså inte förglömma, Jahbat Al-Nusra och FSA befann sig inte i krig med varandra förrän 2014, och innan dess stred de sida vid sida mot den Syriska regeringen i Alepporegionen.

Om ytterligare stöd till FSA skulle ha hindrat IS markvinningar är ju jävligt tveksamt, nyckeln till IS framgångar i Syrien har ju varit områdets långvariga instabilitet. Såvida du inte tror att FSA med mer stöd själva kunnat störta regeringen och etablera en ny stat med enorm effektivitet, vilket låter som en lite ambitiös förhoppning.
Citera
2015-06-02, 00:30
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanni
Inget häpnadsväckande avslöjande. Det har varit ett välkänt faktum att västländer skänkt pengar och gett expertis till militanta rebeller utan att bry sig det minsta om konsekvenserna. Det hade varit bättre, när Arabiska våren bröt ut, att lämna arabländerna åt sitt öde. Nu vill USA beväpna kurderna som ska slåss mot Islamiska staten. Där öppnar man igen Pandoras ask. En konflikt mellan kurdiska frihetssträvare och Irak blir oundvikligt efter krossandet av Islamiska staten. Mycket "tack vare" USA.

Väst skapande arabiska våren så det vore tämligen enkelt att lämna dom ifred ifrån första början.
Citera
2015-06-02, 05:19
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Väst skapande arabiska våren så det vore tämligen enkelt att lämna dom ifred ifrån första början.

USA skapade IS först men kunde inte styra det efteråt. Det är just liksom ett barn som söker spela en ångmaskin och får skador av denna leksak.

De skenheliga skurkarna har fördärvat den hela regionen och återkämnade den till den tidiga medeltiden.
Senast redigerad av Paul0 2015-06-02 kl. 05:31.
Citera
2015-06-02, 07:57
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kan du förklara för mig hur det gick till när USA skapade IS? Gärna med källor , vettiga källor tack

Gärna. Var så go och säg, vem stödde samt bibragte s.k. "frihetsälskande rebeller" under upprop och revolutioner i Marocko, Syrien, Egypt och Lybien? Varifrån hade de vapen och överhuvudtaget är det inte konstigt att de hade så framträdande logistik och luftstöd (vi alla minns om svensk Luftwaffe och dess "spaningsuppdragen"), liksom för en normal europeisk arme? Vem gjorde det? Vänligen, påstå inte att det var en mytisk Bin Laden. Och dessa arabiska kriminella, som mördade Tripolis befolkningen och exploderade hus i Syrien under amerikanskt tekniskt bistånd, försvann plötsligt. Vart, hur tänker du? Egentligen, hur gammal är du och kan du grubbla som en handlingskraftig människa? Hoppas för att erinra sig de där händelserna behöver man inga källor om du bra minne har.
Senast redigerad av Paul0 2015-06-02 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in