Citat:
Från ditt utkikstorn kanske du uppfattar mig som att jag inte hänger med, men från mitt perspektiv så anser jag samma sak om dig och jag ska förklara. Förhandlingar som rör oss i Europa heter "Transatlantiskt partnerskap för handel och investeringar" TTIP eller TAFTA. TPP står för Trans-Pacific Partnership, alltså samarbete Mellan Asien, Australien och Nord/Syd Amerika. Ingenting har hänt som berör oss, jag antar att du syftar på fallet mellan ett amerikanskt tobaksbolag och Australiska staten angående den förstnämndas produkt som den sistnämnda nästan helt bestämt utseendet på. I vilket fall så utlämnar du en viktig del som bringar klarhet i saken. Utländska företag kan stämma värdstaten om denna inte följer överenskommelser som alla parter signerat och garanterat att följa. Hela partnerskapet bygger på detta och utan den så blir det inget av förklarliga skäll. Du verkar inte hänga med vad som händer i västvärlden med TPP, där företagen kan stämma stater. Politiker är redan köpta. Invånarna är hjärntvättat skatteboskap. Vad är staten? EU är storföretagens och teknokraternas arena, så var finns stater?
http://www.zerohedge.com/news/2015-05-09/if-european-countries-were-us-corporations
http://www.zerohedge.com/news/2015-05-09/if-european-countries-were-us-corporations
Jag vet inget om köpta politiker eller skatteboskap. Lobbyism finns dock, men lycka till med att hitta en förbindelse därifrån till USA förda politik i Syrien och Irak. USA och dess myndigheter tillsammans med den nuvarande administrationen är de som påverkar utvecklingen i bägge inbördeskrigen. Har inget mer att tillägga.
Citat:
Är det enskilda personers löner som avgör balansförhållandet mellan stat och företag? Tänk efter ordentligt nu. Det är bankerna och internationella storföretagen som äger staterna. Diverse fårskalliga premiärministrar som Löfven är deras marionetter. En VD i ett storföretag i Sverige får 10 gånger så mycket lön som en statsminister. Skulle det vara så om det var staten som hade den riktiga makten? Nä det skulle det inte.
I rapporten som är underlag för den här tråden så nämns endast stater och paramilitära styrkor. Gör ett försök att försöka driva igång tråden. Sajten Levantreport.com lyckades få en kort intervju med en talesperson för DIA, den var dock icke användbar. Han sa att rapporten var av grov natur samt att den aldrig blivit evaluated. Hans kommentar till alla frågor var att han inte kunde uttala sig om dokumentets innehåll vilket är förväntat. Han kunde heller inte bekräfta om den skickats till alla myndigheter som nämns i dokumentet. Det verkar dock som att den sänts till de viktigaste organen i statsapparaten och intervjuaren ifrån LR har en poäng som framförs längst ner i intervjusidan. Varför skickar de runt kladdpapper till andra myndigheter om de anser att det var kladdpapper? Man gör något sådant endast ifall det finns något värde i meddelandet.
På DoD hemsida gick jag igenom alla deras nyhetsartiklar från aug 2012 fram till jan 2013. Jag hittade artiklar som jag hoppades hitta, men jag vet inte om dessa sticker ut från normen eller ej eftersom jag inte gick igenom perioden före eller efter den nämnda sökperioden. Jag utgick ifrån att innehållet i informations rapporten hade cirkulerat inom hela statsapparaten och att staten agerade utifrån strategin.
I en artikel om Irak som publicerades aug så påpekar Chuck Hagel återkommande att personliga band och partnerskap är ytterst viktigt. De vill ha ett närmare samarbete med Bagdad och det verkade som att de fick det till slut. Jag tror att irakierna insåg att de var i behov av amerikansk hjälp för att hantera den kommande situationen med IS. Amerikanerna utnyttjade läget till att pressa Irak ditt de vill ha dem. Om detta stämmer så är amerikanernas handling i synk med rapportens innehåll. Isolera och sätta press på Damaskus regimen/Iran.
Jag läste artiklarna ifrån LR och DoD för flera dagar sedan så det kan finnas fel i detaljer och begrepp, men i det stora hela är det mesta rätt. Det betyder dock inte att min tes om sambandet är sanning, för annars hade det inte varit en tes.
Parallellt med detta så läste jag även lite gran i Clintons mail angående ambassad attacken i Libyen och jag tyckte det var mycket mer spännande och givande än DIA rapporten. Hur händelserna inträffar efter varandra och att Morsi verkade vara för mycket nybörjare.