2014-06-09, 19:41
Medlem
Kom på att när man bekämpar målet på 40 mils avstånd så behövs ju inte luftvärn med kort räckvidd, så där blir ju en besparing. och då faller ju även kostnadsargumentet, vilket gör det ännu mer konstigt.
Citera
2015-05-30, 14:40
Medlem
koppen89s avatar
Bumpar tråden då jag har två frågor som någon kanske besitter info nog att besvara :P

1. Hur skulle ett modernt luftvärnsystem som Aster eller Patriot stå sig emot 5e generationens stridsflyg?

2. SD utredde ju vad det kostar att köpa in luftvärn. Om jag inte minns fel så var det 13 miljarder för Aster, det system som jag själv önskar.

Vad ingår i detta pris då? Som jag förstått det så skulle det i så fall fördelas på två bataljoner, men vad innebär det?

Hur många avfyrningsfordon skulle vi få då, och hur många radarfordon? Hur många raketer? Jag har hört att man kan ha flera avfyrningsfordon på ett radarfordon, och sprida ut avfyrningsfordonen stämmer det? Hur placeras dessa fordon sedan ut? Vad skulle det gå åt i form av personal? (antar att det är riktiga utbildade soldater endast som får hantera ett sådant system, och ej eventuella framtida värnpliktiga).

Hoppas någon kan svara på frågorna. Jag börjar bli allvarligt intresserad och funderar på att söka till GMU!
Citera
2015-05-30, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
1. Hur skulle ett modernt luftvärnsystem som Aster eller Patriot stå sig emot 5e generationens stridsflyg?

2. SD utredde ju vad det kostar att köpa in luftvärn. Om jag inte minns fel så var det 13 miljarder för Aster, det system som jag själv önskar.

Vad ingår i detta pris då? Som jag förstått det så skulle det i så fall fördelas på två bataljoner, men vad innebär det?

Hur många avfyrningsfordon skulle vi få då, och hur många radarfordon? Hur många raketer? Jag har hört att man kan ha flera avfyrningsfordon på ett radarfordon, och sprida ut avfyrningsfordonen stämmer det? Hur placeras dessa fordon sedan ut? Vad skulle det gå åt i form av personal? (antar att det är riktiga utbildade soldater endast som får hantera ett sådant system, och ej eventuella framtida värnpliktiga).

Hoppas någon kan svara på frågorna. Jag börjar bli allvarligt intresserad och funderar på att söka till GMU!
1. Patriot räknas som 3e Generationens luftvärnssystem, Aster 30 funkar dock emot 5e Generationens stridsflyg effektivt, teoretiskt iaf. problemet är att ett enda system inte kan bemöta stridsflygplan, speciellt inte av den 5e Generationen. Det skulle snarare krävas Aster, Patriot men även ett automatiserat AAA, ungefär som Rysslands Pantsir S1 för att enheterna ska fungera effektivt.

2. Patriot brukar bestå av 5 avfyrningsfordon, per gruppering, om jag inte minns fel.
Citera
2015-05-30, 17:43
Medlem
Det är ju beslutat för något år sedan att vi ska köpa in korträckviddigt luftvärn av model Iris-T SL. Borde inte det levereras snart? Någon som vet?

Det är ju också beslutat om att anskaffa ett medelräckviddigt system. Är beslut taget vad som ska köpas in?
Citera
2015-06-02, 00:45
Medlem
FranzJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
1. Patriot räknas som 3e Generationens luftvärnssystem, Aster 30 funkar dock emot 5e Generationens stridsflyg effektivt, teoretiskt iaf. problemet är att ett enda system inte kan bemöta stridsflygplan, speciellt inte av den 5e Generationen. Det skulle snarare krävas Aster, Patriot men även ett automatiserat AAA, ungefär som Rysslands Pantsir S1 för att enheterna ska fungera effektivt.
2. Patriot brukar bestå av 5 avfyrningsfordon, per gruppering, om jag inte minns fel.
Du är uppenbarligen f.d. rysk arméofficer eller ex FMV (ryska motsvarigheten) eller rent av ex militärattaché i Sverige.
Jobbar du med vapen fortfarande - representant för rysk vapenexportör t.ex ,eller har du helt bytt arbetsområde?
Vad tycker du Sverige ska införskaffa av luftvärn?
Citera
2015-06-02, 02:43
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Bumpar tråden då jag har två frågor som någon kanske besitter info nog att besvara :P

Gör GMU!

1. Det beror på vad du menar med att "stå sig". Styrkeförhållande är sådana att om ett stridsflygplan flyger inom luftvärnets porté (det betyder ungefär "räckvidd") så kommer det luftvärnssystemet att kunna verka mot flygplanet. Begränsningen här är radarförmåga, inte robotsystemet (med undantag, men generellt). Upptäcka hot inom porté kommer att kunna anfallas med robot och roboten har goda chanser att gå till träff. Det som flygplanen har som luftvärnet inte har är extremt god rörlighet, i tre dimensioner dessutom. Därför kommer flygplanet att flyga iväg om det är en möjlighet - såvida han inte har kommit för att bekämpa luftvärnet, såklart. I det läget är det i princip en duellsituation, och då börjar vi prata om tekniska detaljer och vapenval för att avgöra vem som har fördelen. Jag skulle säga att chanserna i det läget är stora att slutresultatet blir 1-1, flygplanet dör och luftvärnet nedkämpas.

2. Det som ingår i Aster-affären om den blir av är såvitt jag vet fyra enheter. Fördelningen på två bataljoner innebär att varje bataljon får två enheter var, som troligen kommer fördelas i sin tur på två plutoner i den bataljonen tillhörande ett Aster-kompani. Grovt förenklat kan du tänka dig att det innebär god förmåga att uppträda på två platser samtidigt (en plats per bataljon) och medelgod förmåga att uppträda på fyra platser samtidigt (en plats per eldenhet). Plats bör tolkas som "region" eller "område", inte typ "fotbollsplan".

Din sista fråga, angående avfyrningsfordon, är beroende på system. Rbs70 till exempel kan ha i princip oändligt många skjutande enheter per radarenhet, och de har även teoretisk möjlighet att skjuta utan radar. Rbs97 består redan från början av fler "avfyrningsfordon" per eldledningsradar - men det är inte samma sak som spaningsradar. Exakt hur Aster fungerar i det avseendet är jag inte säker på. En gissning är att vi får åtta "avfyrningsfordon", som du kallar dem, samt fyra radarenheter, om jag förstår vad du menar rätt. Det kan också vara så att vi får två radarenheter och fyra skjutande enheter.

Hur de placeras ut? Man kör dem dit man vill ha dem, och sedan ställer man dem där tills det är dags att flytta på sig. Var man ställer sig beror såklart på läget, terrängen och vad man ska lösa för uppgift. En gissning angående personalen är att oavsett framtida värnplikt eller ej så har vi kvar anställda soldater som bemannar kvalificerade befattningar, så troligen är robotskyttar och radaroperatörer anställda, men värnpliktiga kan säkert användas för allt grovjobb som behövs runtomkring (till exempel att köra fordonen, resa tälten, vakta grejerna och dra ut massa kabel).

Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Det är ju beslutat för något år sedan att vi ska köpa in korträckviddigt luftvärn av model Iris-T SL. Borde inte det levereras snart? Någon som vet?

Det är ju också beslutat om att anskaffa ett medelräckviddigt system. Är beslut taget vad som ska köpas in?
Iris-T i markversion är inköpt och kommer att börja införas ganska snart, är det senaste. Namnet i Sverige är rbs98.

Det alternativet som man är mest sugen på just nu är Aster-30, och beslut är taget att medelräckviddigt luftvärn skall införas skyndsamt på grund av de ändrade förhållandena i vårt närområde.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov

Nej, det här stämmer inte riktigt. Begränsningen för ett modernt lvrb-system är inte att flygplanen är svåra att skjuta ned. Begränsningen ligger i målmättnad, upptäckt och räckvidd (samt flygplanens goda möjligheter att sticka iväg om de märker att luftvärn finns i närheten). Att mixa Aster och Patriot verkar vara väldigt ineffektivt, om något behöver man komplettera lång räckvidd med kort räckvidd - vilket också görs nu i och med införande av rbs98 och processen att upphandla medelräckviddigt system. Eldrörsluftvärn har ganska lite med stridsflygplan att göra, och de lvkv vi har fungerar väl för att skydda mekaniserad bataljons strid mot attackhelikopter. Det är ingen trängande brist i dagsläget.
Citera
2015-06-02, 03:40
Moderator
Neksnors avatar
På invasionsförsvarets tid var hela besättningen vid eldenheterna (5 personer) och i radarstationerna (5 personer) i 70-systemet värnpliktiga. Robotskyttar och radarobservatörer gjorde 7,5 månader, chefen i radarn gjorde 15. Samt diverse folk som gjorde 10 eller 12 månader. Och lite officerare som plutonchefer och uppåt. Totalt lite mer än 200 personer som drev 9 eldenheter, 2 radar, ledning och käk.

Just 70-systemet hade en liten fördel, eldenheterna kunde vara tysta fram till avfyrning. Hade man tänt radarn på en plats så sover man inte där (de tidiga eldenheterna saknade mörkerseende, så systemet låg nere på nätterna). Dubbla radarstationer innebär att den ena kan vara aktiv samtidigt som den andra förflyttar sig och sedan spanar passivt. I övrigt så var det kanske någon km mellan varje enhet.
Citera
2015-06-02, 05:12
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
På invasionsförsvarets tid var hela besättningen vid eldenheterna (5 personer) och i radarstationerna (5 personer) i 70-systemet värnpliktiga. Robotskyttar och radarobservatörer gjorde 7,5 månader, chefen i radarn gjorde 15. Samt diverse folk som gjorde 10 eller 12 månader. Och lite officerare som plutonchefer och uppåt. Totalt lite mer än 200 personer som drev 9 eldenheter, 2 radar, ledning och käk.

Just 70-systemet hade en liten fördel, eldenheterna kunde vara tysta fram till avfyrning. Hade man tänt radarn på en plats så sover man inte där (de tidiga eldenheterna saknade mörkerseende, så systemet låg nere på nätterna). Dubbla radarstationer innebär att den ena kan vara aktiv samtidigt som den andra förflyttar sig och sedan spanar passivt. I övrigt så var det kanske någon km mellan varje enhet.
Fast rbs70 är väsensskilt från de andra robotsystemen vi har pratat om. Rbs70 är enklare att öva, enklare att hantera, de har mycket litet ansvar för bataljonens stridsledning och samband och plutonerna uppträder på ett helt annat sätt. Det går bra att ha värnpliktiga rbs70-skyttar, det är helt annorlunda att vara operatör på ett större, mer omfattande system.
Citera
2015-06-02, 06:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Fast rbs70 är väsensskilt från de andra robotsystemen vi har pratat om. Rbs70 är enklare att öva, enklare att hantera, de har mycket litet ansvar för bataljonens stridsledning och samband och plutonerna uppträder på ett helt annat sätt. Det går bra att ha värnpliktiga rbs70-skyttar, det är helt annorlunda att vara operatör på ett större, mer omfattande system.
Fördelen med RBS70 är väl att har skytten väl satt laserstrålen på målet så är systemet mer eller mindre omöjligt att störa ut.
Dock är FMs prioritering att skrota RBS90 och behålla RBS70 obegriplig.
Citera
2015-06-02, 07:25
Medlem
Citat:

Iris-T i markversion är inköpt och kommer att börja införas ganska snart, är det senaste. Namnet i Sverige är rbs98.

Det alternativet som man är mest sugen på just nu är Aster-30, och beslut är taget att medelräckviddigt luftvärn skall införas skyndsamt på grund av de ändrade förhållandena i vårt närområde.

Att försvarsmakten seriöst är intresserade av att anskaffa Aster-30 har jag inte hört tidigare. Det blir ju en väldigt stor och dyr affär men enormt glädjande om det blir realitet.

Aster-30 räknas väl som ett långräckviddigt system?
Citera
2015-06-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Att försvarsmakten seriöst är intresserade av att anskaffa Aster-30 har jag inte hört tidigare. Det blir ju en väldigt stor och dyr affär men enormt glädjande om det blir realitet.

Aster-30 räknas väl som ett långräckviddigt system?

Nej, Aster 30 är inte aktuellt och det ryms heller inte inom anslaget budgetutrymme.
Citera
2015-06-02, 14:44
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
1. Det beror på vad du menar med att "stå sig". Styrkeförhållande är sådana att om ett stridsflygplan flyger inom luftvärnets porté (det betyder ungefär "räckvidd") så kommer det luftvärnssystemet att kunna verka mot flygplanet.

Tack för ett mycket informativt svar!

Det jag tänkte var mer på om det blir någon skillnad att bekämpa flygplan av femte generationen, mot flygplan av 4e generationen, på grund av dess lägre radarsignatur (som jag i och för sig läst delade meningar om huruvida det faktiskt fungerar).

Man kan konstatera att det skulle kosta betydligt mer än 13 miljarder då, om vi ska uppfylla det som det skriver om så klokt här:

http://1.bp.blogspot.com/-vJWWcX0KEqw/UQYdskG2lGI/AAAAAAAAQ0s/LsgYulCkzOA/s1600/8x_aster30.png
http://cornucopia.cornubot.se/2013/01/osint-svenskt-medel-och-langrackviddigt.html

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, Aster 30 är inte aktuellt och det ryms heller inte inom anslaget budgetutrymme.

Stämmer, enligt vad jag förstått så är budgeten för nytt medelräckviddigt luftvärn 3 miljarder. Hur detta skall utnyttjas är helt bortom mitt förstånd då man veterligen inte får något medelräckviddigt system för de pengarna.

Det är väl endast FP och SD i riksdagen som städjer luftvärn med lång räckvidd, så det lär ju inte hända mycket på den fronten i framtiden tyvärr.

Vilka medel-räckviddiga system finns det? Aster 30 räknas väl, men den köpes ju inte för några tre miljarder Det finns ju det norska systemet NASAMS men det kan väl aldrig räknas som mer än kort räckvidd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in