2015-05-31, 20:00
Medlem
Sägs vara Contis, Cossus och Pisanos sista match i Cagliari-tröjan. Ingen av dem spelade, eller satt ens på bänken... Sug min kuk. En smaklös match utan krydda. Meningslös. Publiken var dock lysande. Sångerna, ramsorna, körerna antog stundom nästande ett mässande, på ett väldigt lokalt vis. Intensivt och ihållande. Dock uppstod situationer då Curva och tribuna uppenbart inte var överens. Ekdal hade äran att tillbringa matchen tillsammans med Conti, Cossu och Pisano. Njuta av hyllningssångerna till legendarerna.

Sau gav Cagliari ledningen men firade inte, eftersom la curva samtidigt skanderade ”Serie B”. Dock kul att se Murru, Sau, och inte minst Barella, som är född 1997, från start.

Är ofta lätt att göra sig rolig över spaggar och alla andra som är engagerade i Calcio. Ofta stora känslor, som gärna kan slå över till pekoraler och bli patetiska. Att våga hantera stora känslor och vara innerlig är att vara sårbar. Att blotta sig...

Mycket enklare att vara ironisk, sarkastisk eller bara vara häftigt cool. Den säkra vägen.

Jag är inget bra på det. Zach och många andra är så mycket bättre på att beskriva passion.Och just nu så är det inte riktigt känslan som jag kan och vill förmedla.

Conti har spelat femton säsonger i Cagliari. Stenhård, spelskicklig och ledare. Samlat gula och röda kort, men också gjort avgörande mål och framförallt visat vägen på och vid sidan av planen. Il Capitano.

Cossu spelar med hjärtat utanför tröjan. Varit medlem i Sconvolts sedan han var ung. En riktig trequartista som numera blir alltmer sällsynt.

Två giganter. Och enligt mig skulle de vara en enorm tillgång i Serie B. Erfarenhet, hjärta och spelskicklighet. Och det hade varit lämpligt att de fått avsluta med ett återtåg och en stor fest, istället för att som nu sparkas ut bakvägen...

Om jag har förstår bakgrunden någorlunda så hamnar vi i situationen då Sconvolts höll kvartssamtal med laget. Conti, Cossu och Pisano tar det på rätt sätt och visar i matchen efteråt att de stödjer ultras. Det ses inte med blida ögon av vare sig ledningen eller av alla PK-skadade journalister.

Jag är inte ens särskilt arg. Bara uppgiven och sorgsen. Ledsen.

Jag har inte riktigt engagerat mig. Har inte pratat med vänner på plats. Har inte koll på snacket. Men jag upplever just nu något liknande privat. Nya ägare till företaget som har sin stil och byter ut det gamla gardet inom ledningen, och de nya tar i sin tur med sig sina team. Bara jag kvar...

Pisano? Bombetta. Ännu mycket märkligare. Förstår verkligen ingenting. Född 1986, och har framtiden för sig. Har varit skadad denna säsong och har en relativt undanskymd roll eftersom det funnits andra stora personligheter inom laget. Men han är född i Cagliari, spelat alla sina matcher i Cagliari och är en spelare som inte glänser men som absolut platsar och tillför i ett mittenlag i Serie A. Var med och tog brons i U21 EM i Sverige, spelat 230 matcher i Serie A för Cagliari och har många år kvar på hög nivå. En framtida kapten, som har varit med sedan Zola, och har hjärtat och inställningen.

Efter matchen står Conti under la Curva och låter sina tårar flöda fritt...
Citera
2015-05-31, 22:56
Medlem
intensifieras avatar
Var det någon som tittade på Roma - Palermo idag och kan uttala sig om Robin Quaisons insats? Jag har sett de flesta matcher han startat, men jobbade ikväll.
Citera
2015-05-31, 23:32
Avstängd
Halloween2s avatar
Usch vad bra ircardi spelade idag. Kul med en såpass ung som delar skytteligan med en av de äldre i ligan

Hoppas han stannar kvar även om han är material för en större utmaning..
Citera
2015-06-01, 00:49
Medlem
snillet_1s avatar
Historiens vingslag. När Icardi föddes var Luca Toni en halvlovande ungdomsspelare i Modena. Idag har de båda ägnat en hel säsong åt att kämpa om skytteligatiteln i Serie A. En snygg och ärketypisk norditalienare.

https://twitter.com/LadsOffThePitch/status/605142036405211136

Citat:
James Horncastle ‏@JamesHorncastle 2 timför 2 timmar sedan

Icardi, youngest Capocannoniere since Paolo Rossi in 1978. Toni, the oldest in history, at 38. Hubner was 35 in 2002.

En unik säsong i det avseendet.
Senast redigerad av snillet_1 2015-06-01 kl. 01:00.
Citera
2015-06-01, 05:38
Medlem
Strax efter klockan 02:00 på natten i Rom mottogs Lazio av 5000 supportrar på träningsanläggningen Formello.
https://www.youtube.com/watch?v=pUvPihrvWts

Lazio har gjort det oerhört bra både värvningsmässigt och tränarmässigt. Tycker det var intressant att höra i Calciomania hur Igli Tare idag anses vara bland de bästa sportcheferna i Italien. Tittar man på många av de värvningarna som Lazio gjort på sistone är det bara att lyfta på hatten. Hur många gånger har vi t.ex. inte sett Lazio värva spelare som man trodde stagnerat som sedan exploderat i klubben? Den enda riktiga floppvärvningen som gjorts de senaste åren är Djibril Cissé, i övrigt prickar Tare ofta rätt.

Lazio ligger sjua i Serie A:s löneliga, men slutar alltså trea på planen:
Citera
2015-06-01, 12:52
Medlem
Calogeros avatar
Roma slutade tvåa. Fint så. Men nu då? Hur fan har Sabatini tänkt att lösa transfermarknaden? 15 miljoner till för Nainggolan, Uçan, Astori & Ibarbo (används för att mjuka upp Nainggolandealen?) och en jävla massa sydamerikanska ynglingar som innebär kostnader uppemot 40 miljoner EUR. Och då har man dessutom en ganska dyr megaflopp i Seydou Doumbia som knappast kommer bli någon hit i Roma.

Samtidigt sitter Juventus på en jävla massa CL-cash och Dybala och Khedira som bara väntar på att få krita på. Dessutom Rugani, den unge mittbacken som spelat samtliga (!) matcher från start under årets säsong och dessutom en fantastisk Berardi och ett helt okej sparkapital i Simone Zaza.

Det kommer krävas underverk i sommar för att Roma skall klara av att närma sig Juventus på riktigt. Klarar Sabatini verkligen det? Jag är själv tveksam då han stått för en hel del blunders nu.
Citera
2015-06-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Efter matchen står Conti under la Curva och låter sina tårar flöda fritt...

http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2015/05/31/Calcio/Foto%20Gallery%20-%20Trattate/LAPR0753-kpjH--687x458@Gazzetta-Web_mediagallery-article.jpg

http://www2.pictures.zimbio.com/gi/Cagliari+Calcio+v+Udinese+Calcio+Serie+AoWv8WYNLTi l.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CGW7eIRUQAAXgSl.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CGWkbmXUQAEmHja.jpg:large

Det har funnits spelare i Cagliari som varit bättre fotbollsspelare än Conti. T ex Francescoli, Zola och kanske någon till. Men förutom Riva har det inte funnits en viktigare spelare.

Samtidigt intervjuades Barella som fyller 18 år detta året. “Conti? Il capitano non andrà mai via, sarà sempre con noi. E’ una bandiera."
Senast redigerad av Brille68 2015-06-01 kl. 23:47.
Citera
2015-06-02, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2015/05/31/Calcio/Foto%20Gallery%20-%20Trattate/LAPR0753-kpjH--687x458@Gazzetta-Web_mediagallery-article.jpg

http://www2.pictures.zimbio.com/gi/Cagliari+Calcio+v+Udinese+Calcio+Serie+AoWv8WYNLTi l.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CGW7eIRUQAAXgSl.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CGWkbmXUQAEmHja.jpg:large

Det har funnits spelare i Cagliari som varit bättre fotbollsspelare än Conti. T ex Francescoli, Zola och kanske någon till. Men förutom Riva har det inte funnits en viktigare spelare.

Samtidigt intervjuades Barella som fyller 18 år detta året. “Conti? Il capitano non andrà mai via, sarà sempre con noi. E’ una bandiera."
Jag hoppas innerligt att Cagliari tar sig tillbaka till finrummet snart, Sardinien ska ha ett lag i Serie A. En skön influens i Italien. Det förtjänar även du, Calcio-trådens guru.

Cagliari har genom åren tappat flertalet viktigare spelare, men ändå lyckats kränga sig kvar, mycket tackvare grintan i laget. Men tappen av Naingolan, Pinilla, Astori, Ibarbo mfl. blev för stora. Detta i kombination med att de tongivande ledarna du nämnt hållts utanför laget. Sen ska man inte underskatta Cellinos betydelse. Han må framstå som galen, men han har nog varit bra för Cagliari.

Nu väntar en oviss framtid. Förhoppningsvis knyter ni till er Sarri.

-------

UEFA har utsett årets lag i Serie A, och i den återfinns tre spelare från Lazio:
Buffon; De Vrij, Bonucci, Glik; Candreva, Nainggolan, Pogba, Felipe Anderson; Icardi, Toni, Tévez
Citera
2015-06-02, 20:19
Medlem
snillet_1s avatar
Händer lite på tränarsidan nu. Benitez har som vi alla vet fått gå, men så även Stramaccioni som Udinese valde att inte förlänga med. Förre Atalanta-bossen Colantuono verkar närmast att ersätta.

Det rapporteras just nu också att Ancelotti valt att tacka nej till Milan. Grym tränare men jag vet inte om han är rätt man nu. Jag skulle vilja se någon yngre och hungrigare tränare som är på väg uppåt fortfarande. Unai Emery som det snackas lite om känns spännande i sådant fall.
Senast redigerad av snillet_1 2015-06-02 kl. 20:23.
Citera
2015-06-02, 21:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Välgörenhetsmatch på RAI, Nazionale Cantanti (sångarnai mot Campioni per la rRcerca (för forskning).
Det senare laget mönstrar bl a Del Piero, Max Allegri, Andrea Agnelli, Nedved, Ramazzotti och Liam Gallaget. Bland sångarna finns Il Volo.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-06-02 kl. 22:01.
Citera
2015-06-02, 22:34
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
UEFA har utsett årets lag i Serie A, och i den återfinns tre spelare från Lazio:
Buffon; De Vrij, Bonucci, Glik; Candreva, Nainggolan, Pogba, Felipe Anderson; Icardi, Toni, Tévez

Bra lag. Kan inte säga att någon är felaktigt med. Jag skulle dock kunna fimpa Icardi faktiskt. Det känns egentligen fel att peta någon som vunnit skytteligan, men Icardi har fan varit kass i vissa matcher jag sett. Inte särskilt konsistent och tycker Toni och Tevez varit mer framstående. Kommer dock inte på några jättebra ersättare till Icardi. Higuain, men han är också ojämn. Kanske Dybala? Fast han tappade verkligen mycket efter vintern. Hade jag gjort en elva hade jag möjligtvis gått ner till två forwards dock. Finns några andra som skulle ha kunnat läggas in. Min spontana tanke var Manolas, Chiellini, Darmian, Parolo, Marchisio och Vazquez. Men som sagt, årets elva ser överlag fin ut.

Kul att att se att det gått så bra för De Vrij också. Han var bra innan också, men detta är nog hans bästa säsong i karriären. Hans senaste år har ju varit helt fantastiskt. Ett kanon-VM och sedan en grym debutsäsong i en bra liga. Har följt honom i nästan fem år nu och det har varit kul att se hans utveckling från att som 18-åring spelat högerback säsongen 2010/2011 till att nu ha utvecklats till en riktigt bra försvarare som håller på hög nivå. Skulle han bara kunna få upp sin snabbhet tycker jag han är en komplett back. Resten har han ju. Bra fysik, längd, bra i luftrummet, aggressiv i defensiven, bra spelförståelse och fina fötter för att vara back.

Såg någon tråd om honom på ett Lazioforum där folk skriver att De Vrij måste gömmas (översättningen blev säkert efterbliven, but I get the point). Kan säkert finnas klubbar som försöker norpa honom i sommar. Frågan är vad Lazio släpper honom mot ett bra bud?
Citera
2015-06-02, 23:44
Medlem
Hej!

Fenerbahce värvade nyligen den italienske sportchefen Giuliano Terraneo som bland annat har jobbat för Lazio och Inter och jag tror därmed att vi kommer få se ett par italienare i laget till nästa säsong. Undrar därför vilka spelare som kan vara aktuella för positionerna: Målvakt, mittback, högerback, defensiv mitt, högerytter och anfallare. Ifall ert favoritlag vilja sälja en spelare på någon av dessa positioner som håller en hög standard för spel i CL så dela gärna med er!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in