2015-06-01, 17:38
Avslutad
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2732780-g4s-ber-busschauffor-om-ursakt
Citera
2015-06-01, 17:41
Avslutad
Är det någon här som VET vilket företag det var som skötte biljettkontrollen. (Inte väktaren han vet vi var g4)
Citera
2015-06-01, 17:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollonmannen
Vid 0:39 säger ett vittne "Han bet henne". Skruva upp volymen högt så hör du.
https://www.youtube.com/watch?v=t1vbq146FWM

Jag får erkänna att jag inte hör detta. Vid 0:39 är det någon åskådare som pratar något för mig okänt språk.
Citera
2015-06-01, 17:46
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Är det någon här som VET vilket företag det var som skötte biljettkontrollen. (Inte väktaren han vet vi var g4)

G4S enligt media iaf (där skrivs att både kontrollanter och väktare (eller vad de nu är) tillhör samma företag
Citera
2015-06-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
1) Han har rätt att åka gratis efter arbetet för att komma dit där ha ska byta om osv.
2) Enligt flera vittnen var han inte våldsam och ingenting på filmen jag sett tyder på våldsamhet från honom.
3) Om han skrikigt otrevligheter så har inte något vittne hört det. Uppgifterna kommer säkert från väktaren eller kontrollanterna. De enda jag hör skrika otrevligheter på filmen är just väktaren och kontrollanterna. Om busschauffören mot förmodan skrikit något så är det ju inte så konstigt med tanker på att misshandeln han utsattes för måste ha gjort ont.
4) Det finns inga bevis på att han bitit någon. Sår kan uppstå i tumult och behöver inte ha bett som orsak. Med den rasistiska agenda som dessa kontrollanter och väktare hade så måste de ju ljuga ihop något. Om kontrollanten blivit biten antar jag att hon direkt efteråt uppsökt läkare och då ska det finnas läkarintyg, annars tror jag inte på det.

1. Han har inte rätt att åka gratis och det har västtrafik gått ut med.
2. Enligt vittnen som har skrivet på Facebook(The Swedish lad) så har han försökt att bita folk. ( 2 unga tjejer som verka trovärdiga som satt på bussen)
3. Fortfarande så har vittnen sett det.
4. Fortfarande så har vittnen sett det

Du ser endast videon när han är omhändertagen.
Den blonda kvinnan skriker till i videon att han är en idiot för att han bit henne.(Det ser mycket trovärdigt ut)
Busschauffören är dock lugn i videon. ( Men dom slänger inte ner någon på marken för personen är lugn det säger sig själv)
Väktaren skriker för att han är upprörd. (Vilket inte är nödvändigt men jag tolkar det som att han är nybörjare)

Rasistisk agenda det finns inget i videon som tolkar att det skulle vara rasistisk.
Citera
2015-06-01, 17:49
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, men de får åka fritt till depån där de avslutar sitt arbetspass (för att byta kläder, hämta sin bil etc). För att få åka fritt till depån måste de ha uniform och det trafikkort (som man låser upp biljettmaskiner mm med) som de har. G4S accepterar inte det kortet som färdbevis.

Men nu är det inte frågan om något färdbevis som saknas, utan det är snarare kontrollanterna som som gör ett rasistiskt angrepp trots att de vet att föraren har rätt att åka till depån inom tjänsten. Hade han varit på väg hem direkt utan att åka via depån så hade det varit fuskåkning, men så var det inte i detta fall.

Tack för den informationen.
Synd bara att trögtänkta i tråden har svårt att förstå och ta till sej det du skrivit.
Citera
2015-06-01, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
G4S enligt media iaf (där skrivs att både kontrollanter och väktare (eller vad de nu är) tillhör samma företag

Jo läste det också men sett uppgifter om att det är securitas som hade kontrollen.
Citera
2015-06-01, 17:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
2. Enligt vittnen som har skrivet på Facebook(The Swedish lad) så har han försökt att bita folk. ( 2 unga tjejer som verka trovärdiga som satt på bussen)

Den blonda kvinnan skriker till i videon att han är en idiot för att han bit henne.(Det ser mycket trovärdigt ut)
Busschauffören är dock lugn i videon. ( Men dom slänger inte ner någon på marken för personen är lugn det säger sig själv)
Väktaren skriker för att han är upprörd. (Vilket inte är nödvändigt men jag tolkar det som att han är nybörjare)

Rasistisk agenda det finns inget i videon som tolkar att det skulle vara rasistisk.

Törs vi tro på att väktarnas arbetsgivare fått se bilderna inifrån bussen? De gör iaf en komplett pudel enligt artikeln i GP.
Citera
2015-06-01, 17:51
Medlem
Zaaphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Som sagt det du säger är väldigt farligt för många kan tro på dig. Om kontrollanter griper en person för bedrägligt beteende på ett korrekt sätt men det inte är fråga om bedrägligt beteende finns inte minsta lagrum för nödvärn. Nu säger jag inte att det är det som hände vill bara varna folk att lyssna på dig. Man får inte göra nödvärn bara för att ett grip är felaktigt det kommer bli våld mot tjänsteman. Sen absolut är våldet helt uppåt väggarna absolut får man bruka nödvärn men det ska verkligen vara upp mot väggen.

Jag skulle uppskatta om du hänvisade till juridiska källor istället för att utan grund påstå saker som om det fanns källor bakom.

Jag citerar från Wikipediasom i sin tur citerar lagboken:

För att återgå till frågan om nödvärnsrätten: Om en polis eller privatperson (dit väktare räknas) griper dig med stöd i lagen så har du inte rätt att försvara dig. Det skulle ju förta hela vitsen med "våldsamt motstånd"-rubriceringen.

Om en polis eller privatperson däremot frihetsberövar dig eller någon annan utan laga grund eller på ett sätt som saknar laga grund så får du försvara dig och/eller andra. Som jag påpekade tidigare lär det vara svårt att få någon polis fälld för att ha frihetsberövat olagligt. Ett ingripande mot en polis kan således sluta illa och ge dig en dom för våld mot tjänsteman. Bättre chans har en däremot mot väktare som dels ofta inte kan sin juridik och dels frekvent frihetsberövar folk utan lagligt stöd.

Jag är definitivt av åsikten att lite nödvärn från såväl chauffören som förbipasserande hade varit lagligt och lämpligt.
Citera
2015-06-01, 17:52
Medlem
iKQQLs avatar
Nu har sanningen kommit fram. "Fler busschaufförer har kontaktat GP och hävdar att de för drygt ett år sedan hade förar-ID som de brukade visa upp." Det som är bra är att dessa hundar till kontrollanter har krupit till korset: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2732318-vasttrafik-detta-ar-verkligen-inte-okej-

Till alla er rasister så vill jag bara säga haha skäms på er, ni kommer aldrig kunna gömma er era små råttor
Citera
2015-06-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Bara lägg ner

Citat:
Jag blir upprörd när jag ser filmen från busshållplatsen. Delar av vår personals beteende mot busschauffören är uppenbart inte okej. Vi på G4S ber honom om ursäkt för detta, och jag kommer kontakta honom för att personligen framföra ursäkten, säger Mikael Högberg, regionchef på G4S.

Case closed.
Senast redigerad av Mystic-Man 2015-06-01 kl. 17:55.
Citera
2015-06-01, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph
Jag skulle uppskatta om du hänvisade till juridiska källor istället för att utan grund påstå saker som om det fanns källor bakom.

Jag citerar från Wikipediasom i sin tur citerar lagboken:

För att återgå till frågan om nödvärnsrätten: Om en polis eller privatperson (dit väktare räknas) griper dig med stöd i lagen så har du inte rätt att försvara dig. Det skulle ju förta hela vitsen med "våldsamt motstånd"-rubriceringen.

Om en polis eller privatperson däremot frihetsberövar dig eller någon annan utan laga grund eller på ett sätt som saknar laga grund så får du försvara dig och/eller andra. Som jag påpekade tidigare lär det vara svårt att få någon polis fälld för att ha frihetsberövat olagligt. Ett ingripande mot en polis kan således sluta illa och ge dig en dom för våld mot tjänsteman. Bättre chans har en däremot mot väktare som dels ofta inte kan sin juridik och dels frekvent frihetsberövar folk utan lagligt stöd.

Jag är definitivt av åsikten att lite nödvärn från såväl chauffören som förbipasserande hade varit lagligt och lämpligt.

Och jag vill ännu än gång varna folk från att tro på dig då det kommer leda till våld mot tjänsteman i 99 ggr av 100. Inkluderar även det väktare.
Senast redigerad av priz 2015-06-01 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in