2015-05-10, 11:41
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Hon uttalade sig om invandringen också:

"We are generous and we try to help. But numbers are increasing too much".

http://vaticaninsider.lastampa.it/en/the-vatican/detail/articolo/svezia-sweden-svecia-40724/

Hon pratade flytande Spanska med Påven om Svensk invandring m.m

Är det inte så vid höga officiella möten att man talar på sitt lands språk (Svenska)som sedan översätts av Tolk?
Citera
2015-06-01, 14:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botobi
Hon ska väl vara så lik sin blivande svärmor som möjligt och då måste ju dialekten vara densamma

Där finns verkligen ingen likhet. Drottning Silvia fick ju en mycket god katolsk uppfostran. Hon var lika övervakad som muslimska flickor i en del länder fortfarande är idag: fick inte gå på en fest utan att en bror följde med och kontrollerade att hon kom hem ordentligt, med jungfruligheten i behåll!

Vad var likheten med Sofia nu igen..?
Citera
2015-06-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där finns verkligen ingen likhet. Drottning Silvia fick ju en mycket god katolsk uppfostran. Hon var lika övervakad som muslimska flickor i en del länder fortfarande är idag: fick inte gå på en fest utan att en bror följde med och kontrollerade att hon kom hem ordentligt, med jungfruligheten i behåll!

Drottningen är ju lutheran och varit det i hela sitt liv.
Citera
2015-06-01, 16:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Likheten är ett förflutet som inte tål att diskuteras sanningsenligt i debatten, d v s mörkandet, skurandet och vilesledandet av folket i det offentliga rummet.

Deras oberöda eller förorättade attityd till det som har varit, som faktiskt berör många människor med livslånga trauman eller obehag. De ser sig som upphöjda, med rättigheter från den dag de blev gifta in i ett kungahus.

Tron på att det yttre polityren, en snygg utstyrsel, kompenserar för de inte egenskaperna. Som gemensamt är att de anser sig berättigade till ett liv i lyx, men en så liten insats som att bli gift. Det är inte en merit att sakna dåligt bordskick eller nästan kunna prata ren svenska. Eller att kunna övertala andra människor att ge bort pengar, och kalla det välgörenhet!

Tillslut, att de i sin enfald tror att alla andra är idioter!

Vi vet var de kommer ifrån, och hur de tagit sig in i kungahuset, för vi skvallrar här på forumet.

Fast nu förstår jag nog inte. Om du syftar på Silvias far, så kan väl inte HON beskyllas för något som han gjorde när hon inte ens var född? Eller anser du dig vara personligen ansvarig för allt som DIN far kan tänkas ha gjort? Skulle du tycka att det var rätt om dina livsval skulle begränsas, om det t.ex. kom fram att din far suttit i fängelse? Detta är ju ett synsätt som finns i andra religioner - att avkomlingarna ska straffas intill tredje led - men absolut inte i kristendomen!
Citera
2015-06-01, 16:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basilides
Drottningen är ju lutheran och varit det i hela sitt liv.

Jo men modern var katolik, en typisk katolsk moder, och hon såg till att hennes dotter fostrades med både kärlek och värme, stränghet och kyskhetsideal.
Senast redigerad av Merwinna 2015-06-01 kl. 17:00.
Citera
2015-06-01, 16:50
Medlem
Citat:
Fast nu förstår jag nog inte. Om du syftar på Silvias far, så kan väl inte HON beskyllas för något som han gjorde när hon inte ens var född? Eller anser du dig vara personligen ansvarig för allt som DIN far kan tänkas ha gjort? Skulle du tycka att det var rätt om dina livsval skulle begränsas, om det t.ex. kom fram att din far suttit i fängelse? Detta är ju ett synsätt som finns i andra religioner - att avkomlingarna ska straffas intill tredje led - men absolut inte i kristendomen!

Visst finns arvsynden i kristendomen.
Citera
2015-06-01, 17:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basilides
Visst finns arvsynden i kristendomen.

Och om det skulle vara så - tycker du att det är rätt..?

Jag hade annars för mig, att begreppet "arvsynden" syftade på att nya människor blir till genom sex? Att alla är "i synd födda"?
Citera
2015-06-01, 17:22
Medlem
Citat:

Jag hade annars för mig, att begreppet "arvsynden" syftade på att nya människor blir till genom sex? Att alla är "i synd födda"?

Jag tror inte att en diskussion om arvsynden hör hemma i denna tråd.
Citera
2015-06-01, 23:03
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

VAR har du fått det här ifrån??!!!!!!!!
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2015-06-01 kl. 23:18.
Citera
2015-06-02, 00:02
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

VAR har du fått det här ifrån??!!!!!!!!

Silvia själv har berättat det i någon intervju. Hon fick inte gå på fest utan att någon av storebröderna var med.
Citera
2015-06-02, 03:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Nej, arvssynden har inte med sex att göra. Alla människor föds som syndare som ett arv efter Adam och Eva åt av kunskapens frukt på inrådan av ormen. En egenhet kristendomen är ensam om, i övriga religioner är man syndare endast genom egen handling eller underlåten förpliktelse. Men lyckligtvis var Jesus av judisk börd varför Fadern kunde slänga sin son upp på korset för andras synder.
Citera
2015-06-02, 07:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Silvia själv har berättat det i någon intervju. Hon fick inte gå på fest utan att någon av storebröderna var med.

Samtidigt så levde hon under 60-talet ett vanligt socialt liv i sociteten. Pojkvänner bland grevar och annat fint folk. Det var nog skillnad mellan att vara 15 och 25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in