Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Jo, det stämmer kanske. Tycker dock uppgifterna på NP är klurigare än de i boken och jag tycker om variation. Vad är era tips dör att maxa alla prov?
Jag håller med i vad
preben12 skrev. Och just poängen med enkel algebra syns rätt bra här på forumet också!
Många tycker att matematik är jobbigt och att det är väldigt många olika saker man måste lära sig. Visst kan jag hålla med om att matematiken är väldigt bred, men inte medans man är i gymnasiet.. Och verkligen inte i grundskolan. Med det vill jag dock inte säga att det inte kan vara en utmaning och att alla som inte får straight A's i matte är dåliga, för riktigt så enkelt är det inte. Ofta kan det krävas en viss 'mognad' inom matematiken för att man verkligen ska börja förstå på riktigt vad det hela egentligen handlar om. Personligen tror jag att det är just här som skon klämmer. Det krävs på gymnasiet att man verkligen på riktigt tagit till sig allt det som man ska ha lärt sig i matten på grundskolan. Och då inte bara att man vet hur man ska göra, utan även varför (t.ex. varför ska man multiplicera med 100 för att få procent.).
I min mening så är grundskolematten 9 år av att lära folk räkneregler. Grundläggande aritmetik. Men så oerhört viktig, för när du väl förstått den logiska uppbyggnaden av dessa regler så blir övergången till att börja 'skriva med bokstäver' som en dans på rosor. Många ser främst detta som väldigt jobbigt och vill fortsätta 'räkna med siffror'. Men utförandet är ju detsamma! Räknereglerna har inpräntats i 9 år. Nu slipper vi bara att hela tiden skriva upp långa tal, och skriver en enda symbol för det. När man väl börjar med gymnasiematten, då måste du verkligen ha denna grunden för att det är nu som man faktiskt kommer att lära sig en mängd nya saker och på en något mer abstrakt nivå (samtidigt som allting fortfarande är väldigt 'nära').
På samma sätt tycker jag väl att det, till stor del, fortsätter inom matematiken. Att för att bli bra, verkligen kunna ta sig framåt med självsäkerhet och kunna fortsätta ha kul med att upptäcka matematikens under så är det fruktansvärt viktigt att stå på en stabil grund.
Mitt tips till dig är därför att försöka rannsaka dig själv och hitta (om något) det som du inte riktigt förstår
varför bland de mer grundläggande sakerna. Gå sedan vidare med gymnasiematten och kolla igenom alla delar. Finns det något bland dessa saker som du,
(steg 1) Vid introduktionen av 'något nytt' inte lika hade kunnat härleda helt själv, givet att du vet vilka antaganden som ska göras, och vilken utgångspunkten är?
(steg 2) Kan du måhända även de inledande definitionerna och därifrån härleda resten?
(steg 3) Kan du kanske rentav endast definitionen utantill, men därefter logiskt kunna resonera dig fram till en härledning av resten?
Steg 3 tycker jag personligen är viktigast eftersom du då inte längre förlitar dig på innantillkunskap, utan du tar dig framåt genom att du förstår. Men för att komma hela denna vägen så krävs väl i grund och botten (för de flesta) en hel del övning!