2015-05-31, 20:33
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Egentligen finns det ju inget som säger att du nödvändigtvis måste räkna uppgifter som varit med på något prov för att öva inför nationella proven. Du kan ju lika bra räkna så många av uppgifterna i dina läroböcker som du hinner. Om du förstår dem alla så har du naturligtvis goda möjligheter att få bra resultat på de nationella proven.

Håller med. Uppgifterna i läroböckerna var väldigt bra och det enda som egentligen kan vara viktigt med att göra något enstaka NP innan är för att på förväg veta provutformningen (t.ex. att du vet att det består av olika delar där man ska ange bara svar/svar + uträckning etc.) och för att få se vad som tas upp (ifall t.ex. din lärare av någon anledning tycker att "Nej, det här behöver vi inte lära oss" och därför skippat ett kapitel.. Men detta borde inte förekomma )
Citera
2015-05-31, 20:34
Medlem
Citat:
Du har räknat rätt - svaret blir -i. Detta motsvarar en punkt på den lodräta axeln som ligger ett steg under origo. Jag orkar inte rita men du förstår förhoppningsvis var resultatet hamnar i det komplexa planet.

Du menar såhär? (klicka på länken)

http://postimg.org/image/6aicuxfk7/
Citera
2015-05-31, 20:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Du menar såhär? (klicka på länken)

http://postimg.org/image/6aicuxfk7/

Ja, det stämmer. Du skulle kunna rita en pil med spetsen där du satt den blå punkten och start i origo, för att matcha pilen som representerar 1 - 2i i din ursprungliga bild.
Citera
2015-05-31, 20:49
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Okej, har suttit med denna uppgiften hela eftermiddagen. Även om jag förstår beräkningen, så får jag helt fel på hur jag ska markera i det komplexa talplanet.

Kan någon bara redigera bilden och markera det för mig så att jag kan SE vad som jag inte kunde förstå.

min beräkning:

2-iz

2-i(1-2i)

2-(i+2)

2-i-2

-i

Citat:
Du har räknat rätt - svaret blir -i. Detta motsvarar en punkt på den lodräta axeln som ligger ett steg under origo. Jag orkar inte rita men du förstår förhoppningsvis var resultatet hamnar i det komplexa planet.

Kod:
        ^       

· i
   -1       1  
·   ·   |   ·   >
        |       
        ▼-i

·       

Edit: Meh, jag som satt och lekte med min figur i några minuter
Citera
2015-05-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Kod:
        ^       

· i
   -1       1  
·   ·   |   ·   >
        |       
        ▼-i

·       

Edit: Meh, jag som satt och lekte med min figur i några minuter

Uppskattas
Citera
2015-05-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer. Du skulle kunna rita en pil med spetsen där du satt den blå punkten och start i origo, för att matcha pilen som representerar 1 - 2i i din ursprungliga bild.
Blir en väldigt liten pil isåfall, men okej.
Citera
2015-05-31, 21:09
Medlem
Min sista matematik problem för dagen:

Citat:
Låt z_1 = -2 +2i och z_2 = -4

Skriv de båda komplexa talen på polärform
Citera
2015-05-31, 21:19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Min sista matematik problem för dagen:

Polär form betyder att man skriver talet som |z|*(cos(θ) + i*sin(θ)) där |z| = √(a²+b²) om man betecknar z = a + bi. Vinkeln θ får man genom att rita upp talen som pilar i det komplexa talplanet som du just gjort.

För z1 = -2 + 2i så kan man relativt lätt se att vinkeln blir 3π/4 och för z2 = -4 så är vinkeln π. Ge absolutbeloppen ett försök själv med hjälp av formeln jag skrev ovan.
Citera
2015-05-31, 21:30
Medlem
Citat:
Polär form betyder att man skriver talet som |z|*(cos(θ) + i*sin(θ)) där |z| = √(a²+b²) om man betecknar z = a + bi. Vinkeln θ får man genom att rita upp talen som pilar i det komplexa talplanet som du just gjort.

För z1 = -2 + 2i så kan man relativt lätt se att vinkeln blir 3π/4 och för z2 = -4 så är vinkeln π. Ge absolutbeloppen ett försök själv med hjälp av formeln jag skrev ovan.

|z| = √(a²+b²)

3π/4 och π

|z| = √( (3π/4)^2 + (π)^2)

är det såhär du menar?
Citera
2015-05-31, 21:32
Medlem
numberounos avatar
Go' söndags kväll, här har ni några små klungar som det skulle behövas lite hjälp med

1. För funktionerna f och g gäller att f(x)=x^2+a och g(x)=-x^2+b. Antalet skärningspunkter mellan funktionernas grafer beror på hur kontanterna a och b väljs. Undersök hur antalet skärningspunkter beror på valet av a och b.

2. En liksidig triangel är inritad i ett kordinatsystem. Den har sina hörn i punkterna (-x,0), (0,h) & (x,0). Bestäm den liksidiga triangelns area A uttryckt endast i x.

Tack på förhand
Citera
2015-05-31, 21:34
Medlem
Hugo står 6m från en 10 m hög byggnadsställning när han plötsligt ser en spik falla rakt ner från byggnadsställningen. När spiken är 6 m över marken har den hastigheten 2 m/s.

Hur snabbt ändras i detta ögonblick avståndet mellan den fallande spiken och Hugos ögon? Antag att Hugos ögon är 2 m över marken.
Svara exakt.

Jag förstår att det blir en rätvinklig triangel där jag vill åt hypotenusans längd (som jag kallar "s") som en funktion av tiden och att kateten i höjdled också är en funktion av tiden medan den andra är konstant. Då bör det se ut något såhär (?)

y(t)² + 6² = s(t)²

Eftersom jag vill ha en momentanhastighet inser jag att jag behöver derivera med avseende på t. Men nu sitter jag fast.

Skulle uppskatta en riktigt utförlig förklaring på hur jag ska tänka.
Citera
2015-05-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Håller med. Uppgifterna i läroböckerna var väldigt bra och det enda som egentligen kan vara viktigt med att göra något enstaka NP innan är för att på förväg veta provutformningen (t.ex. att du vet att det består av olika delar där man ska ange bara svar/svar + uträckning etc.) och för att få se vad som tas upp (ifall t.ex. din lärare av någon anledning tycker att "Nej, det här behöver vi inte lära oss" och därför skippat ett kapitel.. Men detta borde inte förekomma )
Jo, det stämmer kanske. Tycker dock uppgifterna på NP är klurigare än de i boken och jag tycker om variation. Vad är era tips dör att maxa alla prov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in