Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Då måste jag korrigera dig.
Det är inte alls någon praxis eller vanligt att man får åka gratis till och från arbetet detta var vanligt fram t om ca 80-talet.
Nu skall jag citera löst från ett branchforum där busschaufförer och vetkunniga skriver vill ni veta vilket så kan ni PM:a mig.
"Utanför själva tjänsten gäller samma regler som för vilken kund som helst, och det har med skattereglerna att göra, arbetsgivaren kan tillhandahålla ett årskort som då beskattas men det är det ett fåtal som gör idag.
Behöver man resa inne i själva tjänsten så tillhandahålls man ett färdbevis av sin arbetsgivare där det kan finnas med att det bara gäller i uniform"
Jag vågar ta till en gissning att det här mystiska gula kortet är just ett sådant kort som gäller för resor INOM sitt pass. Inte före eller efter.
Ja precis som jag skriver, så får väl denna resan betraktas som "inom tjänsten".
Är inte helt orimligt att chauffören i fråga rattat samma jävla buss i 10 timmar men fått avlösning på ett annat ställe än där han utgick (dvs har sina kläder, bilen etc.).
Vi har ju fått en busschaufför från samma bolag i tråden som bekräftar det jag skriver. Sådana resor det är tal om räknas INOM arbetspasset. Han hade alltså antagligen fortfarande betalt när detta hände. Det är ju inte så att du blir avstjälpt på någon ändhållplats på andra sidan stan bara för att din avlösare hoppar på där. Körpasset var kanske klart, men inte arbetspasset. Skulle inte förvåna mig om de hade stämpelklockor tillomed.