2015-06-01, 00:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Några videos på vad som hände i bussen? Det är viktigt för bevisningen i rätten!

Jag vågar sätta pengar på att det finns flertalet videor på vad som hände i bussen. Dock ej tillgängliga för allmänheten.
Citera
2015-06-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Då måste jag korrigera dig.

Det är inte alls någon praxis eller vanligt att man får åka gratis till och från arbetet detta var vanligt fram t om ca 80-talet.

Nu skall jag citera löst från ett branchforum där busschaufförer och vetkunniga skriver vill ni veta vilket så kan ni PM:a mig.

"Utanför själva tjänsten gäller samma regler som för vilken kund som helst, och det har med skattereglerna att göra, arbetsgivaren kan tillhandahålla ett årskort som då beskattas men det är det ett fåtal som gör idag.

Behöver man resa inne i själva tjänsten så tillhandahålls man ett färdbevis av sin arbetsgivare där det kan finnas med att det bara gäller i uniform"

Jag vågar ta till en gissning att det här mystiska gula kortet är just ett sådant kort som gäller för resor INOM sitt pass. Inte före eller efter.

Ja precis som jag skriver, så får väl denna resan betraktas som "inom tjänsten".
Är inte helt orimligt att chauffören i fråga rattat samma jävla buss i 10 timmar men fått avlösning på ett annat ställe än där han utgick (dvs har sina kläder, bilen etc.).

Vi har ju fått en busschaufför från samma bolag i tråden som bekräftar det jag skriver. Sådana resor det är tal om räknas INOM arbetspasset. Han hade alltså antagligen fortfarande betalt när detta hände. Det är ju inte så att du blir avstjälpt på någon ändhållplats på andra sidan stan bara för att din avlösare hoppar på där. Körpasset var kanske klart, men inte arbetspasset. Skulle inte förvåna mig om de hade stämpelklockor tillomed.
Citera
2015-06-01, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Ja precis som jag skriver, så får väl denna resan betraktas som "inom tjänsten".
Är inte helt orimligt att chauffören i fråga rattat samma jävla buss i 10 timmar men fått avlösning på ett annat ställe än där han utgick (dvs har sina kläder, bilen etc.).

Vi har ju fått en busschaufför från samma bolag i tråden som bekräftar det jag skriver. Sådana resor det är tal om räknas INOM arbetspasset. Han hade alltså antagligen fortfarande betalt när detta hände. Det är ju inte så att du blir avstjälpt på någon ändhållplats på andra sidan stan bara för att din avlösare hoppar på där. Körpasset var kanske klart, men inte arbetspasset. Skulle inte förvåna mig om de hade stämpelklockor tillomed.

Men enligt GT var mannen på väg hem, dvs en resa som han måste betala för.

Från samma branchforum "För resor t/fr arbetet eller på fritiden får man själv köpa passande färdbevis, detta gäller nog Stockholmståg också "

Forumet heter omnibuss.se förresten.
Citera
2015-06-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Ja, för de bojade han enbart för det, det är ju kul att maktmissbruka. Det kan ju inte ha funnits en enda anledning till varför han är bojad..

Och det finns en klar anledning till att han inte spelade med. Tror du brukar få rätt dålig reaktion om du försöker hindra någon att göra något som de har full rätt att göra.
Att de inte fattade att han hade full rätt att åka med på bussen utan att bli antastad är bevis nog för hur pantade de var. Pantade jävlar som tycker det är kul att maktmissbruka.
Citera
2015-06-01, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Men enligt GT var mannen på väg hem, dvs en resa som han måste betala för.

Från samma branchforum "För resor t/fr arbetet eller på fritiden får man själv köpa passande färdbevis, detta gäller nog Stockholmståg också "

Forumet heter omnibuss.se förresten.

Du missade kanske:

Citat:
Ursprungligen postat av Vasp18
Efter att ha satt mig in lite mer och pratat med kollegor.Är själv anställd på samma bolag, fast i en helt annan del av Sverige. Så kan jag konstatera att inget fel har begåtts av chauffören. Fel begås av kontrollanterna från första början. Han var på väg till depå för att hämta sin bil. Man har inte klivit av sitt pass förrän man är tillbaka på depån. Då är det helt oväsentligt om man tydligen ska ha nån gul lapp utöver förarkort/tjänstekort och uniform. Där jag bor och jobbar så brukar inte kontrollanterna ens kontrollera en om man sitter i bussen i arbetskläder. Förövrigt så har ingen på bolaget inte ens chefen fått nån info om denna gula lapp eller ens sett en.
Citera
2015-06-01, 01:07
Avslutad
Möjligen men varför stod det då i GT att han var på väg hem.

Jaja, synd för chauffören dock. Låt oss säga att han hade gjort allt rätt så måste det kännas dumt att bli dömt för våld mot tjänsteman..

Faktiskt ett skolexempel på varför det lönar sig så mycket bättre att bara samarbeta med folk. Hade chauffören lugnt tagit emot böter och gått ut hade det varit surt men han hade säkert fått böterna makulerade och saken varit ur världen, istället blir han med all säkerhet dömd för ett ganska seriöst brott.
Senast redigerad av priz 2015-06-01 kl. 01:13.
Citera
2015-06-01, 01:09
Medlem
Fillsparxs avatar
Det verkar vara missförstånd från båda sidorna och sen om han bet eller inte vet jag inte.
Men sjukt onödigt och omoget beteende av den manliga kontrollanten att förnedra busschaffören på det viset. hoppas jäveln blir av med sitt jobb (kontrollanten altså)
Citera
2015-06-01, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Ostimulerande. Kräver ständig uppmärksamhet. Kräver social alerthet. Deprimerande att interagera och hälsa på alla hundratals resenärer varje dag, som troligen är mer bekväma och framgångsrikare. Dåligt betalt.

Om folk inte plankade så mycket utan betalade för sig, så kanske dom hade haft råd att ge chaufförerna mer betalt?!
Citera
2015-06-01, 01:15
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillsparx
Det verkar vara missförstånd från båda sidorna och sen om han bet eller inte vet jag inte.
Men sjukt onödigt och omoget beteende av den manliga kontrollanten att förnedra busschaffören på det viset. hoppas jäveln blir av med sitt jobb (kontrollanten altså)

Han ska bli av med jobbet för att chauffören kände sig förnedrad?
Vilken av de förresten? Det var ju fler som skrek på chauffören.
Ska alla få sparken?
Citera
2015-06-01, 01:19
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Kan nån översätta vad invandrarna runtomkring säger?
Citera
2015-06-01, 01:26
Medlem
Har inte läst hela tråden. Men här är en video där en kvinna frågar: Varför bet du mig i handen? Vid en minut.

Biljettkontrollanter brottar ner busschaufför

https://youtu.be/t1vbq146FWM
Citera
2015-06-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillsparx

....dom behöver inte förlora jobbet på Securitas, säkert är dom bra på att ta hand om det riktiga buset...dom måste i alla fall gå på charmkurs så dom beter sig annorlunda i framtiden när det gäller sådana här situationer. Fast undrar hur chauffören kommer att känna sig om samma kontrollanter/väktare hoppar på hans buss framöver..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in