2015-05-31, 23:35
Medlem
TheHmms avatar
Hade han varit svensk och lärt sig läsa svenska samt brytt sig om att göra rätt för sig (tänkt på att bussåkande inte är gratis och kollat upp om det var en arbetsförmån som vilken annan Svensson som helst skulle göra) så hade detta inte hänt.

Kontrollanten var väl pissless på invandrare som plankade...

hade vi inte haft så hög invandring hade det inte heller hänt, tror jag... folk är less.
Citera
2015-05-31, 23:37
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det är väl knappast en slump att det råkar vara en afrikan som blir fängslad av sina "kollegor" trots att han sitter med uniformen på och inte har gått av sitt pass ännu.
Återigen, tänk dig detta hända dig själv på din egen arbetsplats.

Att biljettkontrollörerna ens kollar en kille med bolagets chaufförsuniform är också det helt jävla ofattbart (men så var det väl nån nitisk gammal Saddam-bödel som sadlat om till kontrollant).
Vart är Sverige på väg egentligen?

Det är absolut en slump.
Det som däremot inte är en slump är medias och följaktligen sociala mediers reaktion på det hela. Missförstånd, överreaktioner och urflippningar sker varje dag, men så fort det drabbar en svart eller muslim då jävlar är det fan så att apartheidsystemet har kommit för att stanna och då kryper alla rättvisekrigare fram ur sina hålor och ska fäkta.
Citera
2015-05-31, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ännu än gång vart har du läst att mannen inte gått av sitt pass ännu?

Nu är inte frågan till mig men jag är 110% säker på att jag läste att han precis avslutat ett 11 timmars pass. Sen ifall just den artikeln är korrekt vet jag inte.
Citera
2015-05-31, 23:40
Medlem
Efter att ha satt mig in lite mer och pratat med kollegor.Är själv anställd på samma bolag, fast i en helt annan del av Sverige. Så kan jag konstatera att inget fel har begåtts av chauffören. Fel begås av kontrollanterna från första början. Han var på väg till depå för att hämta sin bil. Man har inte klivit av sitt pass förrän man är tillbaka på depån. Då är det helt oväsentligt om man tydligen ska ha nån gul lapp utöver förarkort/tjänstekort och uniform. Där jag bor och jobbar så brukar inte kontrollanterna ens kontrollera en om man sitter i bussen i arbetskläder. Förövrigt så har ingen på bolaget inte ens chefen fått nån info om denna gula lapp eller ens sett en.
Citera
2015-05-31, 23:41
Medlem
Vibeckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Så om någon är nedbrottad och handfängslad så ska man skrika denna personen i ansiktet att han borde vara rädd om sin anställning?

Du har tidigare försökt anspela på att du skulle vara polis men jag tror det är uppenbart för de flesta att det bara är i dina drömmar.

Det ser väldigt illa ut på filmen och därför är många upprörda, sen har ju inte kontrollanterna i Gbg det bästa ryktet.....

OT : finns inte en chans att denna signatur är polis , jag att gissade att han är vakten i klippet och tror fortfarande det
Citera
2015-05-31, 23:47
Medlem
gloedhet92s avatar
Asså detta är ju helt åt helvete. Jag förstår inte hur man kan ge sådan otroligt jävla makt till kontrollanterna att de får brotta ner någon och greja för en jäkla bussbiljett. Det går helt ärligt inte in i mitt huvud. För inte fan går man väl nån self-defence/brottnings kurs innan man blir kontrollant eller har alla kontrollanter väktare-utbildning?

Hur dumma är de att de inte kan prata personen till rätta, eller enkelt avvisa denne från bussen, och om den andra börjar bli riktigt odräglig, ja men ring då polisen, va fan ska ni leka krigare för?

Fy fan vilket skityrke. Stackars satar..
Citera
2015-05-31, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasp18
Efter att ha satt mig in lite mer och pratat med kollegor.Är själv anställd på samma bolag, fast i en helt annan del av Sverige. Så kan jag konstatera att inget fel har begåtts av chauffören. Fel begås av kontrollanterna från första början. Han var på väg till depå för att hämta sin bil. Man har inte klivit av sitt pass förrän man är tillbaka på depån. Då är det helt oväsentligt om man tydligen ska ha nån gul lapp utöver förarkort/tjänstekort och uniform. Där jag bor och jobbar så brukar inte kontrollanterna ens kontrollera en om man sitter i bussen i arbetskläder. Förövrigt så har ingen på bolaget inte ens chefen fått nån info om denna gula lapp eller ens sett en.

Ok, är detta bekräftat för i en artikel så stod det han var på väg hem.
Citera
2015-05-31, 23:50
Medlem
Biljettkontrollanter och väktare behöver inte ha gjort fel vid ingripanden alla gånger, bara för att dom gjorde fel nu...det är skillnad på professionella plankare som vill smita från platsen och busschaufförer i tjänsteuniform som inte är ute efter att fuskåka på något sätt..om inte annat skulle han väl åka någonstans och klä om, han skulle väl inte hem i uniformen heller!

Det var visserligen inget bra det där med bitningen...men den kvinnliga kontrollanten skulle inte ha sagt "Varför bet du mig din jävla idiot?"...hon skulle ha sagt "Varför bet du mig, det fick du absolut inte göra, det blir anmälan på detta!!!"....det hade varit mer proffsigare. Det dom två väktarna gjorde...att förnedra en busschaufför ute på torget bland alla nyfikna...inget bra!!!!
Den där bitningen var förresten säkert en reflex man kan ha om man blir fasthållen och känner sig trängd.
Senast redigerad av Trapizo 2015-06-01 kl. 00:04.
Citera
2015-06-01, 00:04
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloedhet92
Asså detta är ju helt åt helvete. Jag förstår inte hur man kan ge sådan otroligt jävla makt till kontrollanterna att de får brotta ner någon och greja för en jäkla bussbiljett. Det går helt ärligt inte in i mitt huvud. För inte fan går man väl nån self-defence/brottnings kurs innan man blir kontrollant eller har alla kontrollanter väktare-utbildning?

Hur dumma är de att de inte kan prata personen till rätta, eller enkelt avvisa denne från bussen, och om den andra börjar bli riktigt odräglig, ja men ring då polisen, va fan ska ni leka krigare för?

Fy fan vilket skityrke. Stackars satar..

Jaha, en till rättvisekrigare som på fullt allvar tror att man blir nerbrottad så fort biljetten inte dyker upp i tid....
Ingen som helst konsekvensuppfattning, helt oskyldig bara och sen pang ner på marken!

Ingen förmåga till att resonera kring händelseförlopp, innan, efter.
Bara det man ser framför ögonen just nu kan godtas som bevis eller argument.

Kan vi inte bara ha poliser som kontrollanter och väktare istället så får vi kanske slut på de här otydliga gränsdragningarna?
Tydligt och bra, ömsesidig respekt åt alla håll (tills polisen brottar ner en svart, då kan vi ha kravaller och bränna ner andra människors egendom som i USA)
Citera
2015-06-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ännu än gång vart har du läst att mannen inte gått av sitt pass ännu?

GP har uppdaterat sin artikel, och han hade gått av sitt pass. Problemet verkar snarare vara att det nya vaktbolaget som sköter kontrollerna inte verkar känna till rådande praxis då chaufförerna helt tydligt FÅR åka till och från sina arbetspass med lokaltrafiken.
Redan där går de egentligen över gränsen, att bara för att han är svart utgå från att han bara har uniformen på sig för att åka gratis är rasistiskt (ja på riktigt, inte "rasistiskt").
Sunt förnuft tillsäger väl att en person klädd i bolagets chaufförsuniform inte befinner sig på bussen för en nöjesresa (om man nu inte är rasist som vill jävlas med negern).

Vad det verkar av GP-artikeln så är G4S ytterst fundersamma, blir nog lite värdegrundsarbete där.
I en normal värld hade kontrollörer och chaufförer bara hejjat på varandra och gått vidare utan att ödsla någon vidare tid på det. De har samma uppdragsgivare och borde kunna kalla varandra kollegor (och har västtrafik någon fjantig värdegrund gäller den dem alla).

I slutändan är det antagligen inte helt oväntat Västtrafik som både bommat med att informera G4S om att chaufförer får åka gratis till och från sina pass (som till exempel beklädd uniform kan antyda) samt glömt informera Transcom om att chaufförerna måste ha ett speciellt gult kort som bara västtrafik verkar känna till vad det är. Muteborg FTW!
Citera
2015-06-01, 00:09
Avslutad
Förlåt att jag är så jobbig men vart vet ni att "Rådande praxis är helt tydligt att chaufförer får åka till och från arbetet med lokaltrafik?"

Enligt artikeln i GP står ju följande:

"Enligt hans arbetsgivare kan det finnas missförstånd kring detta, något som Västtrafik inte vill kännas vid - alla måste ha färdbevis, menar företaget."
Citera
2015-06-01, 00:13
Medlem
gloedhet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Jaha, en till rättvisekrigare som på fullt allvar tror att man blir nerbrottad så fort biljetten inte dyker upp i tid....
Ingen som helst konsekvensuppfattning, helt oskyldig bara och sen pang ner på marken!

Ingen förmåga till att resonera kring händelseförlopp, innan, efter.
Bara det man ser framför ögonen just nu kan godtas som bevis eller argument.

Kan vi inte bara ha poliser som kontrollanter och väktare istället så får vi kanske slut på de här otydliga gränsdragningarna?
Tydligt och bra, ömsesidig respekt åt alla håll (tills polisen brottar ner en svart, då kan vi ha kravaller och bränna ner andra människors egendom som i USA)

Vad ska man annars lita på tycker du om inte sina ögon?

Jag tycker inte att våld eller frihetsberövande tillhör deras yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in