2015-05-31, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Please haha vart har jag sagt att jag vet sanningen
ja det funkar ju i andra städer i europa så varför inte i sverige
Lägg ner.

Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
För att mannen ska fatta vad han gjort för fel eftersom han nyligen gjort motstånd?
Du menar att så fort mannen lugnat sig när man reste på honom så kunde man ta av honom handfängslet utan att tillrättavisa honom ordentligt för att få honom att fatta?

Men ditt jäkla ollon!
Artikeln har ju FAN inget med TV3 att göra, den hänvisar till exakt samma Brå-rapport med undantaget att man tydligare redovisar statistiken utan att försöka gömma etnicitetsfaktorn...
Så mannen fattar vad han har gjort fel genom att väktaren skriker på honom?
Nej, jag menar att när han har handfängslats är han inte längre ett hot. Särskilt inte när tre personer sitter på honom. Men du menar att väktare ska tillrättavisa folk också? Enligt min mening verkar han fatta rätt bra då han sitter upp med handfängsel.

Varför är du arg om artikeln hänvisar till BRÅ-rapporten? Är du arg för att du måste få statistik förenklad för dig? Jag har studerat ämnen som innefattar BRÅ.
Herregud...
Citera
2015-05-31, 23:12
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Nu är det ju också klarlagt att resan var på arbetstid och i tjänst. De jävlarna har alltså dragit ur och satt handbojor på en busschaufför .

Jasså, var är det klarlagt?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2730945-ledig-busschauffor-anklagades-for-tjuvakning :

Citat:
Busschauffören var väg hem efter sitt arbetspass, utan giltig biljett. Han trodde uniformen och förarbeviset räckte. Det trodde också hans arbetsgivare.

Det var vid 20-tiden i fredags kväll som chauffören gått av sitt pass vid Hjalmar Brantingsplatsen. Han arbetar för företaget Transdev som hyr ut förare till Västtrafik, var iklädd uniform och med sitt förarbevis i plånboken trodde han att det räckte för att ta bussen hem.
Citera
2015-05-31, 23:12
Medlem
Helt rätt att han skulle lösa biljett. Bara för att man jobbar på Ica kan man inte gå in och hämta middagskassen gratis. Har bara läst rubrikerna och tar ställning efter den. Man kan inte heller åka taxi gratis för att man är taxiförare. Punkt. Slut.
Citera
2015-05-31, 23:15
Avslutad
Citat:
Nu är det ju också klarlagt att resan var på arbetstid och i tjänst. De jävlarna har alltså dragit ur och satt handbojor på en busschaufför I TJÄNST FÖR ATT HAN INTE HAR BILJETT. Inse hur jävla skadat det är.

Vart exakt är detta klarlagt? Det är ganska omvälvande nyheter och skulle få mig att ändra ståndpunkt ordentligt.
Citera
2015-05-31, 23:16
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Berätta nu, du som vet, vad hade han gjort för fel?

Är det en väktares uppgift, att tillrättavisa folk verbalt?

Den lille parveln är körd, räkna med det.

Nåt allvarligt jävla fel eftersom han blev nerbrottad och satt i handfängsel innan väktaren började gorma!

Så när en väktare tar fast någon som gör fysiskt motstånd vid en biljettkontroll, ska den då bara helt tyst hålla fast personen?
Ingen som helst uppmaning att hålla sig lugn, hålla tyst eller höjande av rösten om personen fortsätter att tjafsa emot?
Ingen fråga om personen fattat allvaret, inget hot om ytterligare åtgärder ifall personen fortsätter?
Citera
2015-05-31, 23:23
Avslutad
Inom ordningsmakten är en väsentlig del av självskydd samt det befogade våldet att använda sin röst.
Citera
2015-05-31, 23:25
Medlem
Citat:
Fan du kom på mig...

Utgångspositionen är för mig att detta ingripande aldrig hade uppmärksammats och ingen hade protesterat om chauffören som "åkte dit", bet folk och blev nerbrottad varit vit.

Utgångspositionen för dig är att svarta människors felaktiga eller dåliga beteende alltid kan ursäktas med rasism och förtryck från vita.

Nej det är den verkligen inte. Skall jag vara ärlig så ser jag heller inte någon randomneger som en jämlike så är antagligen också rasist ur den synvinkeln. Jag ser helst busschauffören i Afrika, men eftersom han nu bor och jobbar i Sverige så bör han även kunna behandlas som alla andra.

Det är väl knappast en slump att det råkar vara en afrikan som blir fängslad av sina "kollegor" trots att han sitter med uniformen på och inte har gått av sitt pass ännu.
Återigen, tänk dig detta hända dig själv på din egen arbetsplats.

Att biljettkontrollörerna ens kollar en kille med bolagets chaufförsuniform är också det helt jävla ofattbart (men så var det väl nån nitisk gammal Saddam-bödel som sadlat om till kontrollant).
Vart är Sverige på väg egentligen?
Citera
2015-05-31, 23:27
Medlem
Citat:
Nåt allvarligt jävla fel eftersom han blev nerbrottad och satt i handfängsel innan väktaren började gorma!

Så när en väktare tar fast någon som gör fysiskt motstånd vid en biljettkontroll, ska den då bara helt tyst hålla fast personen?
Ingen som helst uppmaning att hålla sig lugn, hålla tyst eller höjande av rösten om personen fortsätter att tjafsa emot?
Ingen fråga om personen fattat allvaret, inget hot om ytterligare åtgärder ifall personen fortsätter?

Men den gripne är ju hur lugn som helst? Har du inte sett videon??

Behövs det då verkligen en liten trams-apa som ska försöka leka silver-rygg för att han har mindervärdeskomplex eller vill imponera på sin fnittriga kollega?

Varför har Poliserna som anländer en helt annan attityd? Vill du mena på att det är poliserna som är tafatta och inte förstår sig på situationen?

Kolla videon och se alla dessa ungdomar som leker rättsväsende innan du svarar.
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-05-31 kl. 23:30.
Citera
2015-05-31, 23:27
Avslutad
Citat:
Nej det är den verkligen inte. Skall jag vara ärlig så ser jag heller inte någon randomneger som en jämlike så är antagligen också rasist ur den synvinkeln. Jag ser helst busschauffören i Afrika, men eftersom han nu bor och jobbar i Sverige så bör han även kunna behandlas som alla andra.

Det är väl knappast en slump att det råkar vara en afrikan som blir fängslad av sina "kollegor" trots att han sitter med uniformen på och inte har gått av sitt pass ännu.
Återigen, tänk dig detta hända dig själv på din egen arbetsplats.

Att biljettkontrollörerna ens kollar en kille med bolagets chaufförsuniform är också det helt jävla ofattbart (men så var det väl nån nitisk gammal Saddam-bödel som sadlat om till kontrollant).
Vart är Sverige på väg egentligen?

Ännu än gång vart har du läst att mannen inte gått av sitt pass ännu?
Citera
2015-05-31, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vart exakt är detta klarlagt? Det är ganska omvälvande nyheter och skulle få mig att ändra ståndpunkt ordentligt.

Fan har ju precis läst igenom 20 sidor och kommit i mål... jaja skall leta lite, det var på någon av dem.
Citera
2015-05-31, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Inom ordningsmakten är en väsentlig del av självskydd samt det befogade våldet att använda sin röst.

Så om någon är nedbrottad och handfängslad så ska man skrika denna personen i ansiktet att han borde vara rädd om sin anställning?

Du har tidigare försökt anspela på att du skulle vara polis men jag tror det är uppenbart för de flesta att det bara är i dina drömmar.
Citera
2015-05-31, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Så om någon är nedbrottad och handfängslad så ska man skrika denna personen i ansiktet att han borde vara rädd om sin anställning?

Du har tidigare försökt anspela på att du skulle vara polis men jag tror det är uppenbart för de flesta att det bara är i dina drömmar.

Ja du får gärna berätta hur det är uppenbart lilla du förutom rättshaverister som inte har mycket till susning. Har du några frågor som inte outar mig får du gärna fråga dem i PM.

Det vakten gör vet vi ärligt talat inte vad det handlar om, vi som sett hela videon har dock sett att en av kontrollanterna är den första att gorma på chauffören. Men att använda röst kan spela väsentlig del i många skeenden, i ett fall kan en person som håller på med självskadebeteende sluta om man skriker på denne.

Nu tror jag dock att väktaren i fråga antagligen bara var ordentligt igång på adrenalin och att han lika gärna kunde vara tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in