2015-05-31, 21:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej de arbetar inte för samma arbetsgivare i förlängningen. Tycker du städare som anlitas av Veolia också skall ursäktas?

Sen säger du att du lyssnar på din läkare. Brukar du berätta för denne hur han skall jobba också?

Jag hörde aldrig chauffören berätta för vakten hur han borde jobba, gjorde du?

Jo, jag tycker dom jobbar för samma arbetsgivare. Verksamheten är transport, inte städning, och han är en av förarna. Raljera på du men chaufförens arbetsgivare trodde också att han hade rätt att resa som han gjorde.

Edit: Och angående läkare? Ja, jag brukar tala om vad jag vill ha för remisser och undersökningar. Med åren lär man sig att det faktiskt fungerar bättre än att mjäka.
Senast redigerad av DreamTwister 2015-05-31 kl. 21:59.
Citera
2015-05-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Det klart att det finns!
Är du bäng på riktigt!?
Olika köttbullar (t.ex mamma scans och lithells) är mer lika varandra, än olika djur (t.ex blåval och spindel), okej? Det finns mer eller mindre grova generaliseringar, det måste du hålla med om även om du uppenbarligen är en av västtrafiks äckliga kontrollanter.

Det kan finnas enstaka individer som är DESPERATA efter ett jobb, men går du inte till McDonalds före du går till västtrafik så är du en viss typ av människa, med en viss typ av värderingar.

Alla som söker anställning som biljettkontrollant är alltså per automatik sadist?
Citera
2015-05-31, 21:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Kvinnan säger ju det i videon,för övrigt är videon inget bevis för fem öre,det får ju rätten stå för.
Mannen har ju gjort motstånd helt klart annars skulle han inte sitta i bojor.
Men blir grymt trött på folk som börjar gaffla om att dom bojat en oskyldig man, utan att att kunna tänka kritiskt för fem öre.

Har jag påstått att han är oskyldig?
Citera
2015-05-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Av erfarenhet så agerar 99% av alla typer av kontrollanter och vakter i enlighet med regelverken.
Jag förstår inte varför man inte skulle göra det, framförallt när man i en grupp om 4-5 kontrollanter.

Lyssna istället på den som utför sitt jobb, vi vet ju vad vi gör..

99%? Hoppsan, du verkar ha bäst koll i världen tydligen.

Men vad är det som säger att just dessa kontrollanter inte faller inom 1%-ramen då? Det är ju det jag undrar, hur du så stensäkert kan veta att kontrollanterna agerat till fullo rätt.

Sen är jag inte en som gnäller på varken polis, väktare eller ordningsvakter i allmänhet. Snarare tvärtom.

Däremot vet jag hur en väktare förväntas bete sig och det är INTE som den skrikande lilla osäkra pöjken gjorde när han attackerade den gripne. Han hade inte ens vett att se till att den gripne kunde sitta rakt för då hade man satt honom mot stolpen bakom. Detta inför vittnen och kameror, snacka om pajas.

Det blir smärtsamt uppenbart när man jämför beteendet med den polispatrull som senare anländer och beter sig klanderfritt, vad vi vet.

Om du vill ha respekt i ditt yrke så borde du fördöma liknande avarter.
Citera
2015-05-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Det klart att det finns!
Är du bäng på riktigt!?
Olika köttbullar (t.ex mamma scans och lithells) är mer lika varandra, än olika djur (t.ex blåval och spindel), okej? Det finns mer eller mindre grova generaliseringar, det måste du hålla med om även om du uppenbarligen är en av västtrafiks äckliga kontrollanter.

Det kan finnas enstaka individer som är DESPERATA efter ett jobb, men går du inte till McDonalds före du går till västtrafik så är du en viss typ av människa, med en viss typ av värderingar.

hahahaha, jag orkar inte! Du börjar snacka om köttbullar och djur?! jag vet inte ens om vi är på samma sida. Var på väg att ifrågasätta dig med en förolämpning, men de är inte värt det.

Hur ve du att det inte har varit på McDonalds tidigare, eller att de kanske extraknäcker till exempel? kanske till och med jobbar inom ett annat område? De gör du inte, men du blottar om och om igen dina fördomar. Inte snyggt.
Citera
2015-05-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Tycker du att Flashbacks användare är hårda mot väktare? Tycker du att reaktionen från väktaren är i proportion till vad den gripne anklagas för?
"förutom hans frågor och att han skriker". Det är just det som är opassande. Vad tycker du är opassande hos den gripne förutom att han säger att han inte har gjort något?

Ehm, det faktum att han är en busschaufför som åker utan biljett, och ska enligt utsago bitit och gjort sig skyldig till våldsamt motstånd, ombord en buss av alla ställen?

De är bra mycket mer opassande än vaktens höga röstläge och frågor. En busschaufför ska väl veta vad de är som gäller, och kunna bete sig? Samma sak gäller vakten såklart, men i jämförelse så har väktaren faktiskt inte gjort något fel i laglig mening.
Citera
2015-05-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Alla som söker anställning som biljettkontrollant är alltså per automatik sadist?

Enlig han, ja.

men oroa dig inte, han generaliserar inte .
Citera
Medlem
Citat:
Det kanske rann över för honom? Det kan hända även den bästa. Alla kan ha en dålig dag. Han kanske är mycket lugn och metodisk i vanliga fall - vi vet inte. Vi ser bara en del av ett större förlopp. Kanske har väktaren haft med denna person att göra tidigare.

Borde inte den lilla fnissande blondin bruds-kollegan han har med sig steppa in och försöka reda upp situationen isf? Eller är det hon som är oduglig? Eller båda kanske..

Det är bara att inse att det finns faktiskt odugliga personer inom alla yrken, nu fick vi se 2 på en gång.
Citera
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Man kan säkert också vara jävligt naiv och tro att det är ett jobb som alla andra, men det är väl de som jobbar kvar mer än någon månad, snarare än de som söker jobbet som i större utsträckning än andra yrkesgrupper har sadistiska drag, ja. Skulle dock snarare säga att komplex och uppbyggd aggression är mer beskrivande för den här gruppen människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Kvinnan säger ju det i videon,för övrigt är videon inget bevis för fem öre,det får ju rätten stå för.
Mannen har ju gjort motstånd helt klart annars skulle han inte sitta i bojor.
Men blir grymt trött på folk som börjar gaffla om att dom bojat en oskyldig man, utan att att kunna tänka kritiskt för fem öre.
Först hänvisar du till videon som bevis.
Sen hävdar du att videon inte är nåt bevis.
Sen hävdar du att han måste ha gjort motstånd.
Älskar hur du fördömer dem som inte kan tänka kritiskt.
Citera
2015-05-31, 21:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasp18
På ens eget bolag man jobbar på så åker vi som jobbar självklart med utan att betala även om det skulle vara en resa som inte är kopplat till jobbet. Det är standard i branchen att man låter annat branchfolk åka med utan att betala bara om man har tjänstekort så att man kan bekräfta.

Nej, det är inte "standard i branschen" längre. Kanske på småorter, men inte i storstäderna. I Stockholm måste vi som jobbar i branschen ha giltigt färdbevis på vår fritid.

Citat:
På samma sätt som ordningsvakter ogillas av bråkstakar så ogillas biljettkontrollanter av personer som vill åka gratis?

Så är det. Alla trådar som handlar om kollektivtrafik, väktare, ordningsvakter eller poliser lusas omedelbart ner av fuskåkare och bråkstakar som ska hata bara för att de har en personlig agenda att vilja slippa ha med dessa yrkesgrupper att göra. Balanserad syn, inte.

Och som vanligt måste dramaturgin vara att ena parten har rätt och andra parten har fel. Att båda parter gör fel, vilket verkar troligast i detta fall, är för komplicerat att tänka.

Nej, fy fan så tröttsamt. Slutläst i denna tråd för min del. Får huvudvärk och högt blodtryck.
Citera
2015-05-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Ehm, det faktum att han är en busschaufför som åker utan biljett, och ska enligt utsago bitit och gjort sig skyldig till våldsamt motstånd, ombord en buss av alla sällen?

De är bra mycket mer opassande än vaktens höga röstläge och frågor. En busschaufför ska väl veta vad de är som gäller, och kunna bete sig?
"enligt utsago"? Vad baserar du det på?
Oavsett om han gjort detta borde en utbildad väktare bete sig annorlunda. Varför försöka vara tuff när den gripne sitter i handfängsel?
Som sagt, se skillnaden på åskådare, väktare och den gripne då polisen dyker upp och frågar hur det är...
Du kanske missade det att vittnen säger att han inte gjort något motstånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in