2015-05-31, 15:43
Bannlyst
* När man inte kan skilja på "sett" och "sätt".
* När man ser Melodifestivalen som en av årets största höjdpunkter, och man dessutom inför varje avsnitt dukar fram chips/snacks där förpackningen är märkt med ordet "schlager".
* När man går omkring i vargtröja och lyssnar på kass 80-talsrock som Whitesnake.
* När man kör Volvo Amazon.
* När man bor i radhus.
* När man inte kan skruva ihop möbler från IKEA.
* När man inte sett en enda film av Ingmar Bergman, Victor Sjöström, Stanley Kubrick, Roman Polanski, osv.
* När man aldrig hört talas om Andrés Segovia.
* När man köper sylt i plasthinkar.
* När man aldrig ätit grillad lax.
* När hela ens garderob kommer från Myrorna.
Citera
2015-05-31, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus
* När man inte kan skilja på "sett" och "sätt".
* När man ser Melodifestivalen som en av årets största höjdpunkter, och man dessutom inför varje avsnitt dukar fram chips/snacks där förpackningen är märkt med ordet "schlager".
* När man går omkring i vargtröja och lyssnar på kass 80-talsrock som Whitesnake.
* När man bor i radhus.
* När man inte sett en enda film av Ingmar Bergman, Victor Sjöström, Stanley Kubrick, Roman Polanski, osv.
* När man aldrig hört talas om Andrés Segovia.
* När man köper sylt i plasthinkar.
* När man aldrig ätit grillad lax.
* När hela ens garderob kommer från Myrorna.

Att köra Volvo 121 är knappast wt. Ok för Volvo 740.... Men köra Volvo 121 är att köra en veteranbil som byggde folkhemmet.

Radhus där, innefattar det per albin husen på Ålstensgatan också som Wt?
Citera
2015-05-31, 16:57
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Jösses, det känns som otroligt länge sedan som Volvo Amazon & Whitesnake var aktuella. Det är 2015 nu. Jag gillar själv gamla bilar & gammal rockmusik men det är inte för att jag känner mig förnärmad av ditt påstående som jag reagerar utan för att jag inte håller med om att det är WT. Möjligen att det kunnat vara det en gång i tiden för 20 år sedan men tiderna förändras & dessa företeelser har väl i så fall tagit varvet runt & blivit kultförklarat vid det här laget.

Det som jag tycker kännetecknar WT är att man endast ägnar sig åt grejer som är lättillgängligt, som man kommit i kontakt med utan att själv behöva göra någon ansträngning alls för att ta reda på saker. Att ens hitta en Amazon idag eller att höra Whitesnake, utan att själv ha sökt efter det, är inte så lätt. Det kräver att man själv är aktiv i sitt sökande.

Citat:
* När man bor i radhus.

Sen tycker jag väl inte att ekonomiska aspekter eller händighet har något som helst att göra med att vara WT. Det vet jag inte var du fått ifrån. Visst att ekonomi & intelligens spelar in men inte så till den grad att friliggande villa & skicklighet i att montera möbler skulle vara nödvändigt för att undvika WT-stämpel.
Citera
2015-05-31, 17:10
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Att köra Volvo 121 är knappast wt. Ok för Volvo 740.... Men köra Volvo 121 är att köra en veteranbil som byggde folkhemmet.

Stämmer. 740-modellen är fortfarande så pass vanlig i Sverige att den ännu är typisk för det här kriteriet som kallas WT. Sveriges mest sålda bilmodell under 80-talet (& några år in på 90-talet) som idag finns för inga pengar alls. Utanför Sverige däremot kan 740 knappast symbolisera WT. Som WT väljer man alltid sådant som är lättillgängligt & utbrett. Bor man någonstans där 740 är ytterst sällsynt idag så krävs ett visst intresse & engagemang för att komma över en sådan & detta kännetecknar knappast WT.
Citera
2015-05-31, 17:59
Medlem
pellevin11s avatar
Det som kännetecknar WT är att leva som en tattare. En person vars liv kretsar kring något missbruk oavsett vad, öl, cigg, droger där missbruket påverkar hela livet i negativ riktning såsom...

1)Missbruket påverkar förståndet så man beter sig som töntigt, gapigt, bråkigt, omoget... "åh fan, vilken snygg brud" flås... flås... Bakåtvänd keps osv osv
2)Billiga , slitna kläder. Billiga möbler. Allt billigt, skräptelefon då pengarna prioriteras till skräp.
3)Bryr sig inte om hälsan, lever på skräpmat. Socialbidraget går till hämtmat och korvkiosken och när pengarna börjar ta slut så är det nudlar som gäller. Falukorv enda hemlagade maten. Billig falukorv som steks i margarin i ett kök fullt fett, disk och kladd och dålig lukt.

4)Snyltande: "öh.. "Lasse, haru en snus?", Haru en cigg?" "Kan du låna mig en tjuga, femti spänn?".
Pengabrist som leder till snatterier eller står på ICA med pantburkar så det rinner dricka och kladd nerför ärmarna och går till kassan för o lösa in 7 spänn.
5) Dålig hygien, gula fingrar fulla i snus, tobak. Otvättade kläder med småhål.
6) Oförmåga att utrycka sig sofistikerat eller ha en djupare mening med livet. Kan sitta i timmar och fyllesvamla utan rim och reson.
Citera
2015-05-31, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers

Radhus där, innefattar det per albin husen på Ålstensgatan också som Wt?

Jag trodde det var allmänt känt att det är otroligt WT att köra vilken Volvo som helst av äldre modell?

Radhus som radhus.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jösses, det känns som otroligt länge sedan som Volvo Amazon & Whitesnake var aktuella. Det är 2015 nu. Jag gillar själv gamla bilar & gammal rockmusik men det är inte för att jag känner mig förnärmad av ditt påstående som jag reagerar utan för att jag inte håller med om att det är WT. Möjligen att det kunnat vara det en gång i tiden för 20 år sedan men tiderna förändras & dessa företeelser har väl i så fall tagit varvet runt & blivit kultförklarat vid det här laget.

Det som jag tycker kännetecknar WT är att man endast ägnar sig åt grejer som är lättillgängligt, som man kommit i kontakt med utan att själv behöva göra någon ansträngning alls för att ta reda på saker. Att ens hitta en Amazon idag eller att höra Whitesnake, utan att själv ha sökt efter det, är inte så lätt. Det kräver att man själv är aktiv i sitt sökande.

Då kan du inte lyssna särskilt mycket på radio, åtminstone inte Mix Megapol. Man kan aldrig ratta in Megapol utan att få höra Whitesnake känns det som. Dessutom hade de sin storhetstid för 30 år sen snarare än 20. Själv har jag inte behövt anstränga mig ett dugg för att upptäcka Whitesnake.
Citera
2015-05-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivlund
du har färgat håret själv.

du inte vet skillnaden på islamist och muslim.

det gått så långt att du ringer upp din gamla skolkamrat som kallades för paddan endast för att få dig ett knull.

du ger upp mycket av ditt liv och viger det istället åt en frikyrka.

du visar ditt barn hur man heil:ar och tar bild som åker upp på din facebookprofil.

du tror att TVshop produkten kommer förändra ditt liv, på riktigt den här gången!!!

Vad tycker ni? Någon som har några bra?

ps. white trash för dom som inte är frekventa flashbackare annars WT
Jag vet inte vad skillnaden är

"Fuck you, I drive a Volvo"
Citera
2015-05-31, 22:14
Bannlyst
Citat:
Jag trodde det var allmänt känt att det är otroligt WT att köra vilken Volvo som helst av äldre modell?

Radhus som radhus.

Då kan du inte lyssna särskilt mycket på radio, åtminstone inte Mix Megapol. Man kan aldrig ratta in Megapol utan att få höra Whitesnake känns det som. Dessutom hade de sin storhetstid för 30 år sen snarare än 20. Själv har jag inte behövt anstränga mig ett dugg för att upptäcka Whitesnake.

Så om jag kör en Volvo P1800 och bor i ett radhus som kostar 9 miljoner då är jag WT? Vet inte vad en P1800 kostar idag på beg. marknaden, en i fint skick kostar väl som en ny V70.

Det är 2015, vem fan lyssnar på Radio 2015, när det finns spotify?
Citera
2015-05-31, 22:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils-holgerzon
j.
...du väljer att döpa din son till Tony.
Förnamn som slutar med "y" är ganska klockrent.
Citera
2015-05-31, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Stämmer. 740-modellen är fortfarande så pass vanlig i Sverige att den ännu är typisk för det här kriteriet som kallas WT. Sveriges mest sålda bilmodell under 80-talet (& några år in på 90-talet) som idag finns för inga pengar alls. Utanför Sverige däremot kan 740 knappast symbolisera WT. Som WT väljer man alltid sådant som är lättillgängligt & utbrett. Bor man någonstans där 740 är ytterst sällsynt idag så krävs ett visst intresse & engagemang för att komma över en sådan & detta kännetecknar knappast WT.

Här i Stockholm ser man fler 240 i trafik än 740. :-) Båda modellerna är numera ganska sällsynta här i Stockholm.

Både 240 / 740 är symbolen för WT, särskilt på landsbygden. Men den som väljer köra en välvårdad Amazon, har snarare ett starkt bilintresse. Jag skulle nog säga att Honda eller Toyota är riktiga WT bilar.
Citera
2015-06-01, 00:31
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Om du inbillar dig att WT är ett ord för "typisk medelklass" är du ju ute och cyklar så det smäller om det. Begreppet härstammar från USA och en typisk WT är någon som bor i en husvagspark på heltid. Wikipedias beskrivning är bra:
Om du läser mitt inlägg igen förefaller det rätt tydligt att jag definierar det du kallar WT-beteende - att oroligt läsa igenom tråden för att säkerställa att man inte gör något "WT:igt" - för typiskt medelklassbeteende. En WT-människa kan upplysas om sitt beteende men fortfarande förneka kalla fakta. Osäkre gummiryggs-svagsint-svensson å andra sidan...
Citera
2015-06-01, 06:28
Medlem
borrizs avatar
Ett typiskt WT beteende är att man definierar sig själva med ras inte klass. Detta beror på att man är (mer eller mindre undermedvetet) medveten om att man finner sig i botten av skalan och i princip ser upp till den sjaskigaste "blue-collar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in