2015-05-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Att få kvitta kapitalförluster mot arbetsinkomster har inget med symmetri att göra.

Att få kvitta kapitalförluster mot kapitalinkomster är däremot ett måste i en marknadsekonomi.

Mycket bra nedkokat!
2015-05-31, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du har talat om räntesubventioner men du vägrar berätta om du avser räntesubventionerna (som togs bort på 90-talet) eller om du bär på någon föreställning om att avdrag för underskott av kapital på något mystiskt sätt skulle ses som subvention.

Jag har frågat men du vägrar svara. Detta är nu minst tredje inlägget du skriver som är tomt på svar. Och nu kommer du och klagar på problem med att diskutera i sak. Men hur menar du att det ska gå att diskutera i sak med dig när du vägrar berätta vad du menar.

Jag har försökt hjälpa dig genom att att berätta ifall du helt enkelt är okunnig. Men inte ens det har hjälpt. Om du i stället hade valt att vara saklig och tydlig, tror du då att jag hade behövt förfalla till att på olika sätt försöka uppmärksamma den totala avsaknaden av innehåll, saklighet och tydlighet i dina inlägg?

Beror allt ditt senaste tjafs på att du inte fattat att jag med räntesubventioner menar subventionerade räntor som ränteavdraget innebär?
Senast redigerad av Mertillen 2015-05-31 kl. 19:22.
2015-05-31, 22:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hahaha.... Och kopplingen är vad?

Man måste ju köra till jobbet även om man åt ett päron till frukost.

Det var bara två meningar, vad var det som du hade svårt att förstå?
2015-06-01, 12:30
Medlem
Precis som L.D skriver.

Det verkligt symmetriska vore om en enbart fick göra avdrag för kapitalinkomster (ränteinkomst, realisationsvinst, utdelning på värdepapper) mot sina (kapitalförluster) (räntan på ens lån).

Men hur en än vrider och vänder på det är arbetsinkomster INTE kapitalinkomster. Därför bör man inte heller kunna kvitta arbetsinkomster mot kapitalförluster, vilket så som ränteavdraget är utformat.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-01 kl. 12:33.
2015-06-01, 13:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Precis som L.D skriver.

Det verkligt symmetriska vore om en enbart fick göra avdrag för kapitalinkomster (ränteinkomst, realisationsvinst, utdelning på värdepapper) mot sina (kapitalförluster) (räntan på ens lån).

Men hur en än vrider och vänder på det är arbetsinkomster INTE kapitalinkomster. Därför bör man inte heller kunna kvitta arbetsinkomster mot kapitalförluster, vilket så som ränteavdraget är utformat.

För mig är det inkomster som inkomster. Det är ingen större skillnad var pengarna kommer ifrån.

Sedan glömmer många bort att ränteavdragen gäller alla lån, inte bara till bostäder. Billån, SMS-lån osv omfattas också av ränteavdragen. Men där har vi aldrig hört något klagomål av någon konstig anledning.
2015-06-01, 16:26
Medlem
BigBusinesss avatar
Jag menar detta ödmjukt (som omväxling:

Jag Fattar inte detta tjatter om symeri. Sedan när är skattesystem något symetriskt?

Vilken filosofi/ekonomi-teori eller dylikt säger när och om skatter måste ha symetri? (Om vi nu skulle acceptera att det är en symetri)? Är det något sossarna o miljöpartiet skrivit sitt idéprogram från?

Vi skattas när vi tjänar pengar, men sen får vi göra vad vi vill med det som blir över.
2015-06-01, 16:54
Medlem
Trillskes avatar
Asymmetriska skatter är punktade subventioner; godtyckligt givna fördelar eller nackdelar åt någon grupp. Distinktionen är viktig eftersom skattesatsen ofta rättfärdigas via argument som då inte är giltiga längre. I det här fallet subventioneras främst rika, dvs även sosse-argumenten får det tufft här.

Återigen är det väl upp till var och en om man gillar ränteavdraget eller inte. Men det handlar alltså om att det är toppstyrd kommunism, det har absolut ingenting med symmetri (ännu mindre liberala regler) att göra. Det är alltså rätt viktigt för eventuell debatt att det inte rättfärdigas med sådana argument.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För mig är det inkomster som inkomster. Det är ingen större skillnad var pengarna kommer ifrån.

Nej men herregud vilken nivå detta är - det gör nog ingen annan heller. Däremot har vi ett system strukturerat kring att göra skillnad på inkomsttyperna.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-01 kl. 17:00.
2015-06-01, 17:40
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Jag menar detta ödmjukt (som omväxling:

Jag Fattar inte detta tjatter om symeri. Sedan när är skattesystem något symetriskt?

Det är väl knappast någon naturlag men det var väl en stor idé bakom skattereformen i början på nittiotalet. Att det skulle inbegripa rätten till avdrag mellan inkomstslagen tror jag dock inte på.

Sen har ju hela skattesystemet slagits sönder av subventioner med sänkta momssatser och rutavdrag eller höjda punktskatter men det är snarare en politiskt prioritering där man haft problem med att vara öppen med att man vill omfördela från fattig till rik.
2015-06-01, 18:08
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Sen har ju hela skattesystemet slagits sönder av subventioner med sänkta momssatser och rutavdrag eller höjda punktskatter men det är snarare en politiskt prioritering där man haft problem med att vara öppen med att man vill omfördela från fattig till rik.
Det tycker jag väl snarare man har varit öppen med, allas rätt till ett värdigt liv etc. Men det är ju det som är så intressant med ränteavdraget - det subventionerar snarare rika, så det kan ju knappast göra socialdemokrater nöjda heller.

Enda argumentet jag hört för ränteavdraget är just att det ska sporra till att folk lånar mer - skitsamma rimligheten i utformningen - d.v.s. ett stenhårt hardcore-kommunistiskt fulhack. För även om man tror att det är bra för ekonomin (vilket jag själv inte tror) är det ju där man landar.
2015-06-01, 20:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Precis som L.D skriver.

Du är skyldig att betala skatt på kapitalvinster helt oavsett om du har andra vinster eller förluster.

Full symmetri har vi alltså bara om man får pengar från staten när man gör kapitalförluster oavsett om man har andra vinster eller förluster.
2015-06-01, 21:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du är skyldig att betala skatt på kapitalvinster helt oavsett om du har andra vinster eller förluster.

Full symmetri har vi alltså bara om man får pengar från staten när man gör kapitalförluster oavsett om man har andra vinster eller förluster.
Jag vet att jag frågat detta förut, men jag begriper verkligen inte hur du gör för att öppna dörrar. Ringer en livlina?
2015-06-01, 21:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag vet att jag frågat detta förut, men jag begriper verkligen inte hur du gör för att öppna dörrar. Ringer en livlina?

Att du inte begriper hör till vänligheten men du kanske kan få hjälp med dina problem av en vuxen i närheten. Glöm bara inte att förklara vad du har problem med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in