2015-05-31, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Det kanske räcker att du och resten av folket i din egen förening vill betala höga priser för varandras lägenheter så kommer priserna stiga i evinnerlig tid. Kurt-Sune, förklara hur det är enbart "folk som redan är inne i marknaden" som styr priserna.

Hellre skatt på kapital än på inkomst om du frågar mig - men det är lite av en annan diskussion.

Sen 90-talet gissar jag att Kurt-Sunes lägenhet har "tjänat" mer pengar än vad Kurt-Sune själv gjort. Är det rimligt?

Ja tyvärr. Är det till slut bara skulder på ena sidan och fasta tillgångar på den andra, hur ska människor i Sverige som står vid sidan av projektet boprisernas utveckling kunna leva ett drägligt liv till vardags? Bara för att man själv (jag och många fler i tråden) är förhållandevis lyckligt lottad så vill jag se fler glada ansikten bland människorna i Sverige, inklusive invandrarna, än hipsterfolket på 35 som känner sig fortsatt nyrika (men satt i skuld utav bara helvete, smart där). Eller så spricker bubblan nu och hjälp ska ej erbjudas. Nog för att min syn på det etiskt riktiga i Sverige är svartmörk.
2015-05-31, 11:34
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Varför kan inte du läsa mina inlägg och komma ihåg vad jag skriver.

Antag att Leffe lånat av Uffe. Och Leffe skall betala 1000 SEK per år i ränta till Uffe.
Både Uffe och Leffe har inkomster och betalar vardera 90KSEK i skatt på inkomst av tjänst.

Alt A) Staten varken beskattar inkomst av kapital eller medger avdrag för underskott av kapital. Staten tar således in 2*90 = 180 KSEK i skatt av Uffe och Leffe (tillsammans).

Alt B) Som idag med 30% skatt och avdrag för kapital-inkomst/underskott. Staten tar in 90KSEK+300 SEK av Uffe och tar in 90KSEK-300 av Leffe. Staten tar således in 2*90 = 180 KSEK i skatt av Uffe och Leffe.

Staten tar således in lika mycket skatt i både fall A och B. Alt A) och B) är således helt neutrala för staten ur skatteperspektiv. Och detta visar den symmetri som jag pekar på.

Personligen kan jag tycka A) är lämpligare. Staten har inget med vad Uffe och Leffe gör med sina beskattade pengar.

Men ur ett macroperspektiv kan jag förstå alt B). Det gör det lite billigare för låntagaren. Och överheten har ett visst intresse av att folk lånar och "investerar".

(Trilske kommer naturligtvis att kunna hitta någon asymmetri. Om inte annat att Leffe har 5 bokstäver och Uffe 4).

Nog för att ditt exempel är korrekt men vilken märklig synvinkel på symmetri.

I fallet B gynnas tydligt ena parten, låntagaren. De gynnsamma villkoren precis som ränteavdraget är i högsta grad asymmetrisk.
Senast redigerad av baso80 2015-05-31 kl. 11:44.
2015-05-31, 12:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Nog för att ditt exempel är korrekt men vilken märklig synvinkel på symmetri.

I fallet B gynnas tydligt ena parten, låntagaren. De gynnsamma villkoren precis som ränteavdraget är i högsta grad asymmetrisk.

Symmetri handlar inte om vem som gynnas eller missgynnas. Att beskatta kapitalinkomster men inte ge möjlighet dra av kapitalförluster är asymmetri.
2015-05-31, 12:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men återigen det är inte "dagens ungdom" som styr priserna på bostadsrätter. Det är folk som redan är inne i marknaden som gör det. Och de bor billigt!

På vilket sätt är det rimligt att staten ska ha rätt till 30% av vinsterna av dina räntor på banken? Det är extremt högt ur ett internationellt perspektiv.

Ja dessa ränteinkomster får du av kapital som redan är beskattade dessutom. Kapitalskatten borde helt avskaffas enligt min mening.
2015-05-31, 13:12
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Symmetri handlar inte om vem som gynnas eller missgynnas. Att beskatta kapitalinkomster men inte ge möjlighet dra av kapitalförluster är asymmetri.

Nä, såklart. Men det kokar ner till att en grupp människor gynnas, "favoriseras" eller kalla det får subvention. I annat fall är det helt ok att se på det hela så att både fallet A och B är likvärdiga.

Men visst, du har rätt om betydelsen av symmetri.
2015-05-31, 13:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Precis, herr yxskaft.

Anser inte att jag är för hård här, det är verkligen helt sjukt att ni (vilka ni nu är) inte kopplar detta. Finns inget subjektivt med det faktum att ränteavdraget är asymmetriskt.

Citat:
Kapitalskatten borde helt avskaffas enligt min mening.
Sverige har redan valt världsledande bestraffning på produktion av värde och liberala regler för gammalt kapital. Det är alltså skandal att inte den unika karaktäristisken förstärks ytterligare?
Senast redigerad av Trillske 2015-05-31 kl. 13:23.
2015-05-31, 14:22
Medlem
Citat:
Låt oss först definiera vad en subvention är:

"En subvention är ett (statligt) ekonomiskt understöd. Subventioner kan vara synliga eller dolda. Ett exempel på en synlig subvention är ett direkt bidrag från staten till en viss sektor eller verksamhet. En dold subvention kan vara undantag för en viss sektor att betala skatt eller de fulla kostnader som uppstår för samhället genom sektorns verksamhet."
Och då borde vi kunna vara överens om att räntesubventionerna som togs bort på 90-talet också var subventioner. Staten betalade ut subventionerna på mottagarnas transaktionskonton. En klar och tydligt utbetalning till mottagarna.
Och helt korrekt så benämns de räntesubventioner.

Och i de exempel jag gav ovan med alt A och B betalas inga subventioner ut. Staten går inte back på Alt B.
För staten är alt A och B likvärdiga ur ekonomisk synvinkel, ur ett kortsiktigt perspektiv. (På lång sikt kan alt B leda till ökade skatteintäkter).
Inget understöd betalas ut. Inget bidrag betalas ut.

Citat:
För de statliga skatteinkomsterna är det symmetriskt men att hävda att det är symmetriskt ur ett makroperspektiv är rent ut sagt hjärndött.
Innan du skrev det hade du kunnat begrunda lite skatterättsliga principer.
http://www.lag24.se/a/skatter%C3%A4ttsliga-principer
Speciellt stycket om reciprocitet och symmetri.

Citat:
Det är asymmetriskt utav bara helvete! För låt oss hoppas att vi alla är överens om att låna och spara är två motsatser. Om man beskattar den ena motsatsen och rabatterar den andra motsatsen hur fan kan det vara symmetriskt?
Skulle man, vilket en del tjatar om, ensidigt ta bort avdrag för underskott av kapital, så skulle det bli som du skriver "asymmetriskt utav bara helvete!"
2015-05-31, 14:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Skulle man, vilket en del tjatar om, ensidigt ta bort avdrag för underskott av kapital, så skulle det bli som du skriver "asymmetriskt utav bara helvete!"
Det jag inte begriper att ni inte begriper är att hela poängen med sveriges ränteavdrag är att du blandar in inkomst av tjänst. Det summerar vad som är unikt med ränteavdraget. Diskussionen har inte ett skit att göra med kapitalförluster.

En fundamental aspekt för hela systemet är att vi skilljer på inkomst av kapital och inkomst av tjänst. Det genomsyrar alla regler. Ränteavdraget är därmed ett assymetriskt "hack". Det passar inte in i systemet, det är inte därför det finns - meningen har aldrig varit att skapa balans. Det finns för att politiker fulhackade in en lösning som gav större möjligheter att belåna sig och (antar vi) konsumera.

Tror man (av någon anledning) att denna typ av belånings-injektioner är rimliga lösningar samt inte har det minsta problem med toppstyrda system så kan man argumentera för ränteavdragets rimlighet. Personligen är jag negativ till båda dessa saker.
Senast redigerad av Trillske 2015-05-31 kl. 14:34.
2015-05-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du skriver vidare att räntesubventionerna inte existerar. Hur fan diskuterar du egentligen? Hur i helvete ska man kunna diskutera i sak med Gromph? Makalöst. Det blir väl ignore igen, lika bra det.

Eller ignore...skitsamma. Men du har inte imponerat med vad du skriver nu. Det är ju inget som kan utvecklas.
Du har talat om räntesubventioner men du vägrar berätta om du avser räntesubventionerna (som togs bort på 90-talet) eller om du bär på någon föreställning om att avdrag för underskott av kapital på något mystiskt sätt skulle ses som subvention.

Jag har frågat men du vägrar svara. Detta är nu minst tredje inlägget du skriver som är tomt på svar. Och nu kommer du och klagar på problem med att diskutera i sak.
Men hur menar du att det ska gå att diskutera i sak med dig när du vägrar berätta vad du menar.

Jag har försökt hjälpa dig genom att att berätta ifall du helt enkelt är okunnig. Men inte ens det har hjälpt.
Om du i stället hade valt att vara saklig och tydlig, tror du då att jag hade behövt förfalla till att på olika sätt försöka uppmärksamma den totala avsaknaden av innehåll, saklighet och tydlighet i dina inlägg?
2015-05-31, 15:09
Medlem
Citat:

Att få kvitta kapitalförluster mot arbetsinkomster har inget med symmetri att göra.

Att få kvitta kapitalförluster mot kapitalinkomster är däremot ett måste i en marknadsekonomi.
2015-05-31, 15:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Att få kvitta kapitalförluster mot arbetsinkomster har inget med symmetri att göra.

Att få kvitta kapitalförluster mot kapitalinkomster är däremot ett måste i en marknadsekonomi.

Verklig symmetri är att få pengar från staten när man gör en kapitalförlust även om man inte har några andra inkomster.

Man måste ju betala skatt på kapitalinkomster oavsett om man har andra utgifter eller inkomster.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-05-31 kl. 16:13.
2015-05-31, 16:52
Medlem
Citat:
Verklig symmetri är att få pengar från staten när man gör en kapitalförlust även om man inte har några andra inkomster.

Man måste ju betala skatt på kapitalinkomster oavsett om man har andra utgifter eller inkomster.

Hahaha.... Och kopplingen är vad?

Man måste ju köra till jobbet även om man åt ett päron till frukost.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in