2015-05-31, 13:56
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Fler tips?

Funderar på om Khan Academy har saker av intresse (det kanske till och med redan nämnts tidigare)

https://www.khanacademy.org/
Citera
2015-05-31, 13:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Alltså menar du att de är parallella genom att sätta

(2,-1,-2)◦(-1,2,1)=0

Nej, två linjer är parallella om deras kryssprodukt blir nollvektorn. Men (2,-1,-2)×(-1,2,1) ≠ (0,0,0), så (2,-1,-2) och (-1,2,1) är därför inte parallella.

Ett annat sätt att se på saken är att två vektorer v1 och v2 är parallella om v1 = k*v2 för någon skalär konstant k. Det går ganska lätt att se att det inte finns någon skalär konstant k så att (2,-1,-2) = k*(-1,2,1). Tittar man bara på första och sista siffrorna i respektive vektor så skulle k = -2 fungera, men det fungerar ju inte för den mittersta siffran (där skulle man istället behöva k = -1/2).
Citera
2015-05-31, 14:10
Medlem
Tellenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldoradokaffe
Ja, operatorperspektivet är enligt min mening enklare att hantera när uttrycken blir mer komplicerade. Våra uttryck för andraderivatan verkar stämma sånär som på den fetmarkerade termen. Jag gick igenom kalkylen snabbt igen och fick samma resultat som innan så jag är lite osäker på hur den termen uppkommer. Finns facit att tillgå?
Kan bero på att jag drog ur en del av uttrycket och satte det under luppen för analys (och för att undvika en vägg av text). Jag borde kanske varit lite tydligare.

I alla fall står det följande i facit:
---
Vi sätter f(x,y,t)=h(r,t). Derivation ger
∂f/∂x = ∂h/∂r·x/r ,
eftersom
∂r/∂x=x/r
Ytterligare en derivation ger
∂²f/∂x²=∂/∂x(∂h/∂r·x/r)=∂²h/∂r²·x²/r² +∂h/∂r(1/r - x²/r³).
---

varav det var
∂h/∂r(1/r - x²/r³), som fås när kvotregeln används (efter produktregeln), som ledde till mitt ursprungliga inlägg. Blev stökigt eftersom r beror på x och jag substituerade mha sambandet r=√(x²+y²).
Citera
2015-05-31, 14:25
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellenus
Kan bero på att jag drog ur en del av uttrycket och satte det under luppen för analys (och för att undvika en vägg av text). Jag borde kanske varit lite tydligare.

I alla fall står det följande i facit:
---
Vi sätter f(x,y,t)=h(r,t). Derivation ger
∂f/∂x = ∂h/∂r·x/r ,
eftersom
∂r/∂x=x/r
Ytterligare en derivation ger
∂²f/∂x²=∂/∂x(∂h/∂r·x/r)=∂²h/∂r²·x²/r² +∂h/∂r(1/r - x²/r³).
---

varav det var
∂h/∂r(1/r - x²/r³), som fås när kvotregeln används (efter produktregeln), som ledde till mitt ursprungliga inlägg. Blev stökigt eftersom r beror på x och jag substituerade mha sambandet r=√(x²+y²).

Tänker du att x = x(r) och att x därför inte är en konstant när man deriverar m.a.p. r? Om jag minns rätt borde detta inte spela någon roll då partiell derivata ignorerar sådana samvariationer mellan variabler, d.v.s.

∂/∂r[x] = 0

EDIT: Jag blev osäker nu eftersom det inte riktigt går ihop på det viset jag tänker heller.
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-31 kl. 14:52.
Citera
2015-05-31, 14:32
Medlem
Hur ska man tänka här..

z inverse transform utav (z^-1)*((2z)/(z-1)^2)
Citera
2015-05-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Fyrhörningen ABCD är en parallelogram. E är mitt punkten på sträckan BC och F ligger på sträckan AD.

|DF| =6|AF|. G är skärningspunkten mellan AE och BF.

Skriv vektorn AG som en linjärkombination av u = AB och v = AD. Visa att arean av triangeln AFG alltid utör samma bråkdel av arean av prallalogerammen ABCD och hitta denna bråkdel.

Jag tänker mig att AG=1/2AF+1/2FE.

Eftersom AF=1/7AD så får jag att 1/2(1/7AD)+1/2FE. Eftersom FE är lika som AB så får jag

1/2(1/7AD)+1/2(AB)?

Arean av ett parallelogram är väl kryssprodukten av vektorerna alltså |AD X AB|? Men vet itne riktigt hur jag ska få fram denna bråkdel.
Citat:
Ursprungligen postat av Bu77en
Nej, FE är inte lika lång som AB.

Inför hjälppunkten H på sträckan AD så att HE och FB är parallella och |FH| = |BE|

|FH| = |BE| = |BC|/2 = |AD|/2 = 7/2*|AF|, |AH| = |AF| + |FH| = 9/2 * |AF|

Trianglarna AFG och AHE är likformiga

Då gäller att |FG|/|FB| = |FG|/|HE| = |AF|/|AH| = 2/9, så FG = 2/9 * FB

AB = AF + FB = 1/7 * AD + FB = 1/7 * AD + 9/2 * FG

Så FG = 2/9 * (AB - 1/7 * AD)

AG = AF + FG = 1/7 * AD + FG = 1/7 * AD + 2/9 * AB - 2/63 * AD = 2/9 * AB + 1/9 * AD

Ytan av triangeln AFG = 1/2 * ||AF| x |AG|| = 1/2 * | |1/7 * AD| x | 2/9 * AB + 1/9 * AD| | =

1/2* | 2/63 * AD x AB + 1/63 * AD x AD | = 1/63 * | AD x AB |

Ytan av parallellogrammen är | AD x AB | så den efterfrågade bråkdelen är 1/63.
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Har problem med en fråga jag ställde för ett tag sen.

Fick det beskrivet som att man löste det på det här sättet:

Men jag fattar inte delen efter likformiga trianglarna. Och dom är väl inte likformiga tycker jag? Den ena är likformig och den andra är rätvinklig? Varför 2/9*FB? Hur räknar man ut den delen?
Ingen som vet?
Citera
2015-05-31, 14:55
Medlem
Citat:
Du utför alltså inte operationen

k → e^e

utan du låter

k > e^e

i summan. Tänk på att summanden är

1 / [k^(ln(ln(k))]

För vilka a konvergerar en serie vars summand är

1 / (k^a)?

Vad säger det dig om villkoret på ln(ln(k)) för att din serie skall konvergera? Vad säger det i sin tur om k?

Aahh okej nu är jag med på det och fick att k > e^e. Sen var jag med på resten, så då konvergerar den då k > e^e. Svaret var att den var konvergent så det stämmer. Tack så mycket!
Citera
2015-05-31, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Funderar på om Khan Academy har saker av intresse (det kanske till och med redan nämnts tidigare)

https://www.khanacademy.org/

Jag brukar vara inne där när det behövs men eftersöker skriftliga prov.
Citera
2015-05-31, 15:10
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Alltså menar du att de är parallella genom att sätta

(2,-1,-2)◦(-1,2,1)=0
Nej, det där är skalärprodukt. Om skalärprodukten av två vektorer är 0 (vilket den inte är för dessa vektorer) är vektorerna vinkelräta mot varandra. Skalärprodukt och vektorprodukt är två olika saker.
Citera
2015-05-31, 15:15
Medlem
Tellenuss avatar
Citat:
Tänker du att x = x(r) och att x därför inte är en konstant när man deriverar m.a.p. r? Om jag minns rätt borde detta inte spela någon roll då partiell derivata ignorerar sådana samvariationer mellan variabler, d.v.s.

∂/∂r[x] = 0

EDIT: Jag blev osäker nu eftersom det inte riktigt går ihop på det viset jag tänker heller.

Ja, det var väl min tanke. Jag tror att y kan behandlas som en konstant när man deriverar m.a.p. x men inte r, eftersom r beror på x (r=√(x²+y²)) och x² kan då skrivas som r²-y².
Citera
2015-05-31, 15:15
Medlem
Används Cauchy-Schwarz olikhet för att räkna ut längden för en vektor? Säg att man vill räkna ut vektorn AB-AC så blir det (AB-AC)·(AB-AC), vilket väl är Cauchy-Schwarz?
Citera
2015-05-31, 15:22
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellenus
Ja, det var väl min tanke. Jag tror att y kan behandlas som en konstant när man deriverar m.a.p. x men inte r, eftersom r beror på x (r=√(x²+y²)) och x² kan då skrivas som r²-y².

Ja, så blir det ju givetvis. Förvirrade mig själv där ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in