Citat:
Ursprungligen postat av
District9
Hur blir det med alla polismän som åker I tunnelbannan utan färdbevis? Får man gripa dom för bedrägligt beteende också?
Nej, för det står i SLs villkor att poliser får åka på sin polislegitimation. SL tycker bara det är bra ju fler poliser som finns med i trafiken.
(Att polisledningen var tvungen att gå ut och fördöma polisernas gratis fritidsresor var bara ett skådespeleri för att lugna mediadrevet. Allt fortsätter som vanligt med SLs goda minne. Bra tycker jag som jobbar inom kollektivtrafiken och som flera gånger haft nytta av att lediga poliser funnits med ombord. Så polishatarna kan gå och runka någon annanstans.)
Däremot får personal som jobbar inom SL och dess entreprenörer inte automatiskt åka gratis till och från jobbet. Personalen erbjuds dock ett gratis SL-kort av de flesta entreprenörer (beroende på vad kollektivavtalet säger). Dock får de förmånsbeskatta för detta.
Hur det är i Gbg vet jag inte. Men jag gissar att busschauffören hade ett kort, som han lånat ut eller sålt till någon bekant/släkting. Sedan tjuvåkte han medvetet och trodde det var lugnt "kollegor emellan". Bra att Västtrafik markerar tydligt mot detta fusk bland personalen, tycker jag.