2015-05-31, 12:46
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Jaså? Så det är inte drygt att påstå att någon annan har fel när man inte själv lyckas ha rätt?

Ha ha, vem det är som har problem med svenskan här är smärtsamt uppenbart.
Att gripa någon som envar hade möjligtvis kunnat ses som detsamma som att envarsgripa någon, men att säga "gripa någon envar" är rappakalja.
Det bevisar även att du inte har en jävla aning om vad du pratar om, när du inte ens förstår begreppet.

Jodå, jag läste ditt citat. Och återigen så bevisar du att du snackar i nattmössan.
Ingenstans i ditt citat står det att man får envarsgripa någon på misstanke, och ingenstans står det någonting om en "hög misstankegrad".
Du bör genast sluta upp med att googla lagrum och tro att det ger dig någon som helst förståelse för hur juridik fungerar.

Så, för att klargöra: Den som har svårt med svenskan är du. Och envar får inte envarsgripa någon på misstanke. Ditt klappträ.

Ok så nu är du helt plötsligt både expert i svenska och juridik. Imponerande. Eller så vill du bara försvara din pojkvän för att du själv inte har någon egen argumentation att bidra med, eller ens är insatt vad vi snackar om. Du har förresten helt missuppfattat min poäng i frågan. Grattis.
Senast redigerad av twoeggs 2015-05-31 kl. 12:51.
Citera
2015-05-31, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler
Sen finns det ju också vittnesmål på att negern bet ena kontrollanten.

Ja, precis. Det är anledningen till att jag tror att han inte är så oskyldig ändå och han sitter där han sitter av en anledning.
Citera
2015-05-31, 12:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Hur blir det med alla polismän som åker I tunnelbannan utan färdbevis? Får man gripa dom för bedrägligt beteende också?

Nej, för det står i SLs villkor att poliser får åka på sin polislegitimation. SL tycker bara det är bra ju fler poliser som finns med i trafiken.

(Att polisledningen var tvungen att gå ut och fördöma polisernas gratis fritidsresor var bara ett skådespeleri för att lugna mediadrevet. Allt fortsätter som vanligt med SLs goda minne. Bra tycker jag som jobbar inom kollektivtrafiken och som flera gånger haft nytta av att lediga poliser funnits med ombord. Så polishatarna kan gå och runka någon annanstans.)

Däremot får personal som jobbar inom SL och dess entreprenörer inte automatiskt åka gratis till och från jobbet. Personalen erbjuds dock ett gratis SL-kort av de flesta entreprenörer (beroende på vad kollektivavtalet säger). Dock får de förmånsbeskatta för detta.

Hur det är i Gbg vet jag inte. Men jag gissar att busschauffören hade ett kort, som han lånat ut eller sålt till någon bekant/släkting. Sedan tjuvåkte han medvetet och trodde det var lugnt "kollegor emellan". Bra att Västtrafik markerar tydligt mot detta fusk bland personalen, tycker jag.
Citera
2015-05-31, 12:51
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Finns det ingen bild på bitmärket på kontrollantens hand ännu?
Citera
2015-05-31, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej, för det står i SLs villkor att poliser får åka på sin polislegitimation. SL tycker bara det är bra ju fler poliser som finns med i trafiken.

(Att polisledningen var tvungen att gå ut och fördöma polisernas gratis fritidsresor var bara ett skådespeleri för att lugna mediadrevet. Allt fortsätter som vanligt med SLs goda minne. Bra tycker jag som jobbar inom kollektivtrafiken och som flera gånger haft nytta av att lediga poliser funnits med ombord. Så polishatarna kan gå och runka någon annanstans.)

Däremot får personal som jobbar inom SL och dess entreprenörer inte automatiskt åka gratis till och från jobbet. Personalen erbjuds dock ett gratis SL-kort av de flesta entreprenörer (beroende på vad kollektivavtalet säger). Dock får de förmånsbeskatta för detta.

Hur det är i Gbg vet jag inte. Men jag gissar att busschauffören hade ett kort, som han lånat ut eller sålt till någon bekant/släkting. Sedan tjuvåkte han medvetet och trodde det var lugnt "kollegor emellan". Bra att Västtrafik markerar tydligt mot detta fusk bland personalen, tycker jag.
Bra där' Exakt!
Citera
2015-05-31, 12:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
https://www.youtube.com/watch?v=Jd4Jyvhooig

https://www.youtube.com/watch?v=C7M4EenLg-U

Alltså, den naiva vänstertjejen som säger "Men behöver man så mycket våld verkligen?".

Nej, tjejen. Det räcker att säga "simsallabim" så kommer din kärlekskraft att göra alla som gör motstånd lugna. Sedan småpratar man om vädret tills polisen kommer.
Citera
2015-05-31, 12:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Då ljuger alltså inte bara SL utan även flera talesmän för Polisen? Ursäkta om jag tvivlar.
Citera
2015-05-31, 12:57
Medlem
twoeggss avatar
Citat:

Länka gärna till villkoret som säger att polisen får åka gratis när som helst. Att de får åka gratis på sin polislegitimation är inte detsamma som att de ska åka gratis på fritiden om de inte utför ett tjänsteärende på sin fritid.
Citera
2015-05-31, 13:00
Medlem
Citat:
Var finns dessa vittnesmål att läsa?
Citera
2015-05-31, 13:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, däremot påstår hon det på videoupptagningen.

Det är också sådant som människor kan göra i desperation när de brottas ner. För icke-kriminella är det en situation som kan skapa panik. Ju mer våld du brukar mot en rädd människa, desto mer motstånd kommer du ofta möta - i ren panik.

Att han skulle ha hoppat på henne och huggit henne i handen helt oprovocerat och därmed utlöst nedbrottningen finner jag högst osannolikt givet att det borde ha funnits vittnen som trätt fram om det vore så.
Citera
2015-05-31, 13:06
Medlem
Buss snubbe borde ju veta bättre.
Citera
2015-05-31, 13:07
Medlem
Citat:

Att åka på polislegitimationen utanför tjänsteärende är förbjudet. Fria resor skall beskattas enligt skattemyndigheten.

Jag anser det är helt galet. Poliser samt de som jobbar inom kollektivtrafiken borde få åka gratis i uniform.Detta då bägge kategorierna kan hjälpa till vid behov och ger trygghet till de som jobbar och de som åker med. Men det är jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in