2015-05-31, 08:33
Moderator
Tinuviels avatar
OT raderat och varningar utdelade. Tråden är ingen allmän diskussionstråd om svensk politik utan diskussionen ska utgå ifrån SD i opinionsmätningarna. Som sådan är den uppskattad och läst och det är synd om den drunknar i sidodiskussioner.

Så, om man vill spekulera i en framtid där moderaterna och socialdemokrater regerar ihop, invandringspolitik i största allmänhet eller Ebba Bush Thors profilfrågor och KD:s framtid finns det andra trådar att göra det i.

// mod

Senast redigerad av Tinuviel 2015-05-31 kl. 08:46.
2015-05-31, 10:36
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Nej, SD behöver inte 51% för att få majoritet. Vi leker med ett extrem-exempel.

KD 3,9%
FP 3,9%
C 3,9 %
MP 3,9%
V 3,9%
F! 3,9%

SD 38,4 %
M 19,1 %
S 19,1%

Teoretiskt sett egen majoritet på 38,4%. Ett extremexempel men endast en dubblering ifrån dagens nivåer och vi vet hur snabbt SD har växt på sista tiden och mellan valen.

Egentligen är det ju inte alls omöjligt, bara att varje sdväljare ger sig den på att värva en röst till sd så räcker det för att partiet ska fördubblas. Någon studiekamrat, familjemedlem, arbetskollega, kompis eller vem som helst som man känner.
2015-05-31, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Ja, det lär nog vara så, störst bland etniskt svenska män, kanske också störst bland etniskt europeiska män, enorm tillväxt. Man undrar hur mycket omvänd bradley-effekt det är på tjejerna.
Just det här med att SD redan är största parti bland etniskt svenska män är jävligt viktigt att få ut till just dessa svenska män. Att det där internaliserade självhatet måste förbytas i en öppenhet med SD-sympatierna. Ute i den välståndsskapande verkligheten där jag rör mig, i dess fikarum är det närmast 100% svenskt & 90% manligt. Där har man länge förfasat sig över mångkulturella problem & delat skräckhistorier om mångkulturens vansinne. Men just när frågan om SD dykt upp så är det många som har duckat, man vill inte riktigt ta steget fullt ut & berätta att man röstar SD, för anti-SD-propagandan har krupit in i hjärnan hos oss alla, man känner att det är lite skamligt att tycka som man gör, utan att egentligen veta varför.

Detta måste brytas för att proppen riktigt skall gå ur, därför är det oerhört viktigt att sprida & länka till opinionsundersökningar som just visar att SD redan är största parti bland svenska män. Det finns inte anledning att sitta & skämmas lite & känna sig som en outsider, vi är ju störst för bövelen!
2015-05-31, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wamba2222
Jag tycker ni gör misstaget att anta att SD framgång i OU just nu beror på SD. Det beror i lika hö grad på att M eller S (jag är gammelmoderat) styrs av PERSONER som jag inte har förtroende för. Byt personer - ny politik och då omprövar jag var jag skall lägga min röst. Skall SD framgångar fortsätta måste därför personerna som leder SD ha en politik som jag kan rösta med. Försvar, Ekonomi, Skola, jobb, mm är frågor som Jimmie/Mattias måste ha svar på och föra ut tydligt inför nästa val.

Jag har inte uppfattningen att Invandringen är enda frågan - det som gör att jag bytt parti är att den inte heller är betydelselös. Hitta svaren på de andra frågorna och ni får behålla mig även efter de andra partierna tagit omtag i denna frågan.
Fast det kräver en utrensning av sovjetiska mått, hundratals av ledande partiarbetare tror på dagens politik, stödda av PK media.
SD lär äga frågan fram till 2018, små försök kommer komma från M och S men det lär inte räcka.
2015-05-31, 12:21
Medlem
Stakeholders avatar
Den dagen då S, M och SD alla ligger på 20-nånting är inte långt borta.

Det kommer nog bli en opinionsundersökning som tystas ner ganska ordentligt.
2015-05-31, 12:40
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder

Sant, innan sommaren är över tror jag.

Citat:

Det tror jag inte.
Experter, opinionsbildare, politiker och mediamänniskor kommer att hoppa som flygfiskar och råma som älgar för att "lösa problemet". De kommer alla komma med omfattande utspel och storslagna förslag för att bli det parti som utmärker sig i väljarnas ögon. Det kommer skapas många "snackisar" som media mer än gärna trummar ut för de rätta partierna.
2015-05-31, 12:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Man sa att SD hade tak på 5, 10, 15% också. Nu får de 20+ vid ett val idag.
Jag tror ni har fel. Visst glömmer folk med tiden. Men att glömma att Alliansen sålde vår framtid under bara 8 år är det många som inte glömmer i första taget.
SD är inget enfråge/rasist/missnöjes parti. De har faktiskt till stora delar en vettig politik. Varför gå tillbaka till någon som precis har spottat dig i ansiktet i åratal bara för de tar näsduken och torkar bort det värsta? (samtidigt som de harklar nästa loska).

Har någon sett MSM rapportera om Sentios släpp idag? Jag har inte sett eller hört ett knyst.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-05-31 kl. 13:38.
2015-05-31, 13:16
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du säger det, men jag tvivlar. Alliansen hade chansen när de styrde, men de sålde ut landet bara för att få miljöpartiets stöd och även om folks minne är kort, så tror jag inte alls att deras agerande är glömt och att de är förlåtna redan om tre år. Dessutom så verkar ju SD (med all rätt) gynnas varje gång de övriga partierna lägger om sin politik och blir lite hårdare. Saken är ju den att det då uppfattas som att SD hade rätt hela tiden. Jag har faktiskt en känsla av att väldigt många vill ha hårdare tag på riktigt och då duger det inte med en liten pudel från samma personer som faktiskt var med och skapade oredan. Batra är fan ingen representant för ett nytt och hårdare Moderaterna. Hon är Reinfeldts kronprinsessa och alla vet att hon för bara för några år sen ville ha fri invandring.
Sant. Kanske är tiden förbi nu för M eller S att vända sjunkande opinionssiffror genom en adaptering av SD-politik. Inte bara för att det ger legitimitet till SDs politik genom signalen att dom alltid har haft rätt, utan också för att Sjuklövern har gått allt för långt över gränsen i sin polemiska retorik och aggressiva smutskastning gentemot människor som ens vågat andas missnöje mot förda invandringspolitik.

Tror knappast att några SD röstare (nyblivna eller gamla) är beredda att gå tillbaka till dom etablerade partierna efter det, och det är sjuklöverns eget fel. Det enda dom har gjort är att skapa en gigantisk reva inom landet och ännu mer öka och cementera en SD-väljargrupp som känner att dom aldrig vill gå tillbaka.
2015-05-31, 13:21
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Sant. Kanske är tiden förbi nu för M eller S att vända sjunkande opinionssiffror genom en adaptering av SD-politik. Inte bara för att det ger legitimitet till SDs politik genom signalen att dom alltid har haft rätt, utan också för att Sjuklövern har gått allt för långt över gränsen i sin polemiska retorik och aggressiva smutskastning gentemot människor som ens vågat andas missnöje mot förda invandringspolitik.

Tror knappast att några SD röstare (nyblivna eller gamla) är beredda att gå tillbaka till dom etablerade partierna efter det, och det är sjuklöverns eget fel. Det enda dom har gjort är att skapa en gigantisk reva inom landet och ännu mer öka och cementera en SD-väljargrupp som känner att dom aldrig vill gå tillbaka.

För att SD-väljare ska gå tillbaka i större skala krävs inte bara att 7k-partierna anpassar sin invandringspolitik till verkligheten utan att man "gör upp med sitt förflutna" dvs med erkänner de misstag som man har gjort och lovar bot och bättring.
2015-05-31, 13:45
Medlem
Lost-Souls avatar
Man hör ofta folk från alla läger som säger att medias smutskastning och användande av negativa invektiv om SD osv. inte skulle ha någon inverkan på opinionen - att SD växer ändå och att dom till och med växer mer just på grund av det. Jag tror det är helt fel än om det förvisso stämmer att SD växer oavsett.

Jag blir bara mer och mer övertygad om den negativa syn media har skapat om SD har bromsat partiets tillväxt kraftigt och att det redan nu skulle ha varit ett parti på närmare 30% om dom hade fått samma neutrala granskning i media som övriga partier fått de senaste 6-7 åren.

Detta är huvudorsaken till att SD är nästan hälften så stora bland kvinnor som hos män, dels är kvinnor mer trendkänsliga än män men det är framförallt för att epitetet "kvinnofientliga SD" har upprepats så många gånger att det nu sitter i ryggmärgen. Trots att det är ingalunda sant att SD skulle vara kvinnofientliga så är det den bilden som den stora opålästa massan har om SD.

Tänk om media istället hade lyft fram hur positivt det är med valfri föräldraförsäkring, hur gynnsamt det är för kvinnors pension med sambeskattning och hur välmående barn som fostras med SD.s familjepolitik - en familjepolitik som också är gynnsam för demografin.

Jag är övertygad om att SD skulle vara minst lika stora bland kvinnor om SD lanserades som "det trygga familjepartiet" i media istället för nazistiska kvinnohatare som vill kedja fast kvinnor vid spisen.

Ja, det finns ju som ni vet tusentals exempel på hur media med alla medel försökt skapa en vrångbild av SD för att skrämma bort väljare från partiet och jag tror definitivt att det har haft en extremt ogynnsam inverkan på opinionstillväxten.

Vad tror ni? Om man leker med tanken att SD skulle ha fått samma gullegull-behandling i media som Miljöpartiet fått senaste decenniet, hur stora tror ni SD skulle ha varit idag?
2015-05-31, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det kräver en utrensning av sovjetiska mått, hundratals av ledande partiarbetare tror på dagens politik, stödda av PK media.
SD lär äga frågan fram till 2018, små försök kommer komma från M och S men det lär inte räcka.

Så är det. Det finns förnuftiga människor inom alla partier och det är de som ska få ta över. Befintliga personer som "flaggar om" kommer aldrig rädda dem från raset i väljarstödet.

Citat:

Ännu maffigare är när SD är största parti på +30 % och S och M kämpar med sina knappa 20 %. En sådan OU lär ju sända chockvågor genom hela sociala medievärlden. Om Expressen hade en svart sida när SD fick 12,9% hur ska man då toppa det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Man sa att SD hade tak på 5, 10, 15% också. Nu får de 20+ vid ett val idag.
Jag tror ni har fel. Visst glömmer folk med tiden. Men att glömma att Alliansen sålde vår framtid under bara 8 år är det många som inte glömmer i första taget.
SD är så mkt mer än ett enfråge/rasist/missnöjes parti. De har faktiskt till stora delar en vettig politik. Varför gå tillbaka till någon som precis har spottat dig i ansiktet i åratal bara för de tar näsduken och torkar bort det värsta? (samtidigt som de harklar nästa loska).

Har någon sett MSM rapportera om Sentios släpp idag? Jag har inte sett eller hört ett knyst.

Färgstarkt och utomordentligt väl beskrivet. Så länge inte SD gör avkall på sin migrationspolitik så lär alla rekord i OU inte vara några tak utan golv. SDs "tak" är 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
För att SD-väljare ska gå tillbaka i större skala krävs inte bara att 7k-partierna anpassar sin invandringspolitik till verkligheten utan att man "gör upp med sitt förflutna" dvs med erkänner de misstag som man har gjort och lovar bot och bättring.

Det räcker inte att erkänna misstag och lova bot och bättring. Ord betyder ingenting utan handling räknas. Åtala och straffa samtliga ansvariga. Inget annat "duger". Brottet? Landsförräderi diskriminering och folkmord riktat mot Sverige och etniska svenskar. När detta börjar diskuteras och "folket" i allmänhet börjar förstå svekets omfattning så lär det vara proppen ur på riktigt. Min gissning.
2015-05-31, 14:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Man hör ofta folk från alla läger som säger att medias smutskastning och användande av negativa invektiv om SD osv. inte skulle ha någon inverkan på opinionen - att SD växer ändå och att dom till och med växer mer just på grund av det. Jag tror det är helt fel än om det förvisso stämmer att SD växer oavsett.

Jag blir bara mer och mer övertygad om den negativa syn media har skapat om SD har bromsat partiets tillväxt kraftigt och att det redan nu skulle ha varit ett parti på närmare 30% om dom hade fått samma neutrala granskning i media som övriga partier fått de senaste 6-7 åren.

Detta är huvudorsaken till att SD är nästan hälften så stora bland kvinnor som hos män, dels är kvinnor mer trendkänsliga än män men det är framförallt för att epitetet "kvinnofientliga SD" har upprepats så många gånger att det nu sitter i ryggmärgen. Trots att det är ingalunda sant att SD skulle vara kvinnofientliga så är det den bilden som den stora opålästa massan har om SD.

Tänk om media istället hade lyft fram hur positivt det är med valfri föräldraförsäkring, hur gynnsamt det är för kvinnors pension med sambeskattning och hur välmående barn som fostras med SD.s familjepolitik - en familjepolitik som också är gynnsam för demografin.

Jag är övertygad om att SD skulle vara minst lika stora bland kvinnor om SD lanserades som "det trygga familjepartiet" i media istället för nazistiska kvinnohatare som vill kedja fast kvinnor vid spisen.

Ja, det finns ju som ni vet tusentals exempel på hur media med alla medel försökt skapa en vrångbild av SD för att skrämma bort väljare från partiet och jag tror definitivt att det har haft en extremt ogynnsam inverkan på opinionstillväxten.

Vad tror ni? Om man leker med tanken att SD skulle ha fått samma gullegull-behandling i media som Miljöpartiet fått senaste decenniet, hur stora tror ni SD skulle ha varit idag?

Jag tror det är helt korrekt. Skulle SDs politik diskuterats neutralt i media så skulle SD växt mycket starkare om de övriga inte skulle ha anpassat sin politik efter det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in