Citat:
Ursprungligen postat av
twoeggs
Jag tycker det är du som verkar vara dryg som fastnar på mina formuleringar.
Jaså? Så det är inte drygt att påstå att någon annan har fel när man inte själv lyckas ha rätt?
Citat:
Att gripa någon envar är detsamma som envarsingripande. Har du svårt med svenskan?
Ha ha, vem det är som har problem med svenskan här är smärtsamt uppenbart.
Att gripa någon
som envar hade möjligtvis kunnat ses som detsamma som att envarsgripa någon, men att säga "gripa någon envar" är rappakalja.
Det bevisar även att du inte har en jävla aning om vad du pratar om, när du inte ens förstår begreppet.
Citat:
Jag citerar igen då du inte verkar ha läst det jag skrev.
"För att ett envarsgripande skall vara lagligt krävs alltså _för det första _att gärningsmannen tas på bar gärning eller flyende fot. Det krävs alltså ett visst tids- och rumsmässigt samband mellan brott och gripande.
_För det andra _krävs att det med viss säkerhet (bevisstyrka) kan sägas att personen som grips verkligen har begått ett brott. Viss osäkerhet kan tillåtas men man bör inte ”chansa” om det råder osäkerhet om brott har begåtts av personen ifråga (se NJA 1978 s. 67 där en bil träffades av en sten när den åkte under en bro. Stenen hade kastats av någon i ett pojkgäng. Förare såg inte vem som kastades men fann senare en av pojkarna. Mannen grep pojken. HD dömde mannen till ofredande eftersom han inte med tillräcklig säkerhet visste att pojken hade kastat)."
Jodå, jag läste ditt citat. Och återigen så bevisar du att du snackar i nattmössan.
Ingenstans i ditt citat står det att man får envarsgripa någon på misstanke, och ingenstans står det någonting om en "hög misstankegrad".
Du bör genast sluta upp med att googla lagrum och tro att det ger dig någon som helst förståelse för hur juridik fungerar.
Så, för att klargöra: Den som har svårt med svenskan är du. Och envar får inte envarsgripa någon på misstanke. Ditt klappträ.