2015-05-17, 13:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Endian
Nej, men jag har mycket mer att tillföra till den här tråden än du.
Vad grundar du det på och hur kommer du fram till att du är bättre förkovrad än andra?

Enligt religionsmannualen, är högmod också en synd.
Citera
2015-05-31, 12:00
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?
I Bibeln används speciellt två ord för synd: Det hebreiska ordet "chatta´th" och det grekiska ordet Hamartia. Dessa ord har betydelsen att missa målet, förfela, inte leva upp till det som är rätt.

T.ex. grekiska skribenter använde ordet "hamartano" om en spjutkastare som träffade vid sidan av målet.

I Bibeln används dessa uttryck (om synd) om att syndaren missar, förfelar eller lever inte upp till de normer som Gud har satt upp.
Citera
2015-05-31, 13:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
I Bibeln används dessa uttryck (om synd) om att syndaren missar, förfelar eller lever inte upp till de normer som Gud har satt upp.

Ja, essentiellt rör det sig om "olydnad". Den ultimativa underkastelses-teologi.
Citera
2015-06-05, 08:12
Medlem
det finns ingen synd, det är bara religiöst dravel
Citera
2015-06-05, 08:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer101

Du är väl medvetande om, att du nu har en bevisbörda?
Citera
2015-06-05, 09:56
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Visst är det religiös smörja, men smörja med anor...

Den riktiga skulden till att människor fått griller i huvudet om änglar och demoner och slänger tanklösa domar i huvudet på varandra och kallar varandra för belackare och högmodiga satansdyrkare, samt späker sig intill förnuften brister med självföraktet som en slags stolthet att eftersträvas...

Medeltidens laterankoncilier, där man diktat ihop änglars fall, arvssynd, satan och demonläror och dessutom bröstat sig med att komma fram till mästardiktat om exorcismens som rättmätig vedergällning på synd, som en direkt metod att hålla synden stången.

Men exorcism, är inte bara kristet påfund utan är öht kännetecken på att religionernas tro om att "andar vägleder oss"

Så inte nog med själ.... också andar.. att hålla reda på, utöver sig själv, som alltså inte duger så länge gudstroende får säga sitt.

Att man ger sig rätt, att helt sonika nedvärdera människovärdet.

Klart det är förvirrat dravel, som internerat miljoner individer i hardcore-beliefs... men spiller ut i samhällen, så också folk till vardags går och får dessa griller i huvudet, men lyckligtvis.. i avtagande!
Citera
2015-06-05, 13:21
Medlem
Citat:

Synd är när man inte tror på Jesus och synd är när man inte lyssnar på Jesus,
synd är när man måste lyda lagarna för att tillställa Gud.

Man kan inte lyda lagarna för att komma till Gud.
Citera
2015-06-05, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Synd är när man inte tror på Jesus och synd är när man inte lyssnar på Jesus,

Jag "tror" inte på Jesus och "lyssnar" inte på honom. Men det gör mig med stor sannolikhet inte till en syndare.
Citera
2015-06-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag "tror" inte på Jesus och "lyssnar" inte på honom. Men det gör mig med stor sannolikhet inte till en syndare.

Jo, så är det
Citera
2015-06-05, 13:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jo, så är det

Betyder ditt svar, att jag med stor sannolikhet inte är en syndare?
Citera
2017-03-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?

Så länge man sprider kärlek så är man säker. Kärlek är mycket mer än biokemi.

Hat m.m har ett pris. Vissa mörka manipulerar människor för att hålla dem fast i lägre känslor som rädsla, avund och hat. Don´t fall for it.
Citera
2017-03-03, 16:57
Medlem
Mogrens avatar
Jag är beredd att sätta en spänn på att Runar är en äkta syndare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in