Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Jag läste just igenom det där. Det står inte att chauffören avslutat sitt pass och var på väg hem det står ju att han just kört en kund till en pub och sen får han stryk istället för pengar.
Måste ha läst helt fel, jag fick för mig att han fick stryk efter passet. Jag tycker personligen att man borde ha ett ökat skydd som tjänsteman, speciellt när man måste åka hem med uniform.
För ca. 10 år sedan så gjordes en studie som visade på att lagstiftarens intention varit att underlätta för tjänstemän att anmäla hot och våldssituationer samt att ge ett ökat skydd för tjänstemän både under och efter arbetstid.
Citat:
När det gäller Brb 17:1 skriver Leijonhufvud (2005) att det är viktigt att det finns ett uppsåt bakom handlingen. Det har skett en ändring i lagen från att ha stått ”i myndighetsutövning” ändrades detta i 1989 års reform till ”vid myndighetsutövning”. Enligt departementschefen kom ansvaret att även omfatta förutom myndighetsutövning eller åtgärder som ingår som ett led i myndighetsutövningen.
Om Brb 17:1 också omfattar förutom myndighetsutövning, så tolkar jag det som att allt relaterat till arbetsuppgifterna gäller. T.ex. om en bussförare får stryk på fritiden av någon som nekades att åka på grund av saknad biljett, bör ha gjort sig skyldig till våld mot tjänsteman i och med att uppsåtet är relaterat till sin tjänsteutövning.
Frågan kvarstår då om man fortfarande är i tjänst på väg från arbetsplatsen till bostaden. Om bussföraren åkte med samma buss som han blev avlöst från, då befann han sig fortfarande på arbetsplatsen. Hur som helst så ska det bli intressant att följa den här händelsen.