2015-05-30, 23:41
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Du fattar verkligen inte. Om någon har blivit dömd för brottet eller ej, är irrelevant.

Envarsgripande får ske då fängelse finns i straffskalan, vilket det gör för bedrägligt beteende. Att åka buss utan biljett är bedrägligt beteende. Om du har månadskortet hemma och blir gripen, gör kontrollanterna inget fel, eftersom de hade inget uppsåt med det felaktiga envarsgripandet.

Du fattar verkligen inte. Det handlar inte ens om det tänkta brottet utan om metoderna för ingripandet. Nix, väktaren som kom till platsen har inte befogenhet att håna eller hota mannen med avsked. Och nej, för helvete, det finns INTE på straffskalan för bedrägligt beteende då det gäller tjuvåkning med fängelse. Och NEJ det är inte bedrägligt beteende att en förare i uniform tror att han får åka med en kollega utan köpa färdbevis. Du kan yla om det tills du blir blå, men det kommer ändå inte hända.
Citera
2015-05-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Först kontrollant sen väktare.

Nu förstår jag inte riktigt.
Är karln som gapade både kontrollant och väktare?
Citera
2015-05-30, 23:43
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Det är i 99% av gångerna motiverat att utgå från att den som reser utan färdbevis har begått ett uppsåtligt brott. Detta särskilt när personen är anställd av trafikföretaget och förväntas känna till reglerna. Det sker ofta envarsgripanden vid "plankning" och snatterier. Vid alla handgripliga ingripanden finns det en risk, om än minimal i de flesta fall, att personen saknar uppsåt - så även vid snatterier etc. Det är inte tänkt att den som gör ingripandet ska behöva göra en straffrättslig utredning av alla potentiella undantagssituationer som hypotetiskt kunde berättiga beteendet hos den som tas på bar gärning.

Självklart och därför skrev jag "Det krävs inte en fullständig säkerhet, men en någorlunda säker bedömning". Misstanken ska vara välgrundad baserat på omständigheterna kring händelsen.

Nu känner jag inte till omständigheterna just kring detta fall, men skribenten jag besvarade hade för uppfattning att blotta misstanken räckte för att envarsgripande var motiverat, vilket naturligtvis inte är fallet.
Citera
2015-05-30, 23:44
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nej det är inte bedrägligt beteende automatiskt, då det inte går att bevisa att det ligger ett brott bakom. Att åka buss utan biljett är inte ett bedrägligt beteende per se. Har du t.ex glömt biljetten hemma är det inte ett brott. Läs sidan igen tack. Att jag tog upp det om att någon blivit dömd eller ej var bara kuriosa i sammanhanget.

Jag nämner ju att kontrollanterna inte har rätt att gripa en person om han har ett månadskort hemma. Däremot begår kontrollanterna inget brott om de ändå griper personen.
Citera
2015-05-30, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

I hela händelseförloppet skriker två män på negern. Först en arabisk kontrollant och sen en svensk väktare.
Citera
2015-05-30, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Självklart och därför skrev jag "Det krävs inte en fullständig säkerhet, men en någorlunda säker bedömning". Misstanken ska vara välgrundad baserat på omständigheterna kring händelsen.

Nu känner jag inte till omständigheterna just kring detta fall, men skribenten jag besvarade hade för uppfattning att blotta misstanken räckte för att envarsgripande var motiverat, vilket naturligtvis inte är fallet.

Nej envarsgripanden görs ej på misstanke (förutom några få undantag av kustbevakning och skyddsvakt) Utan det är det man ser man griper för. Person utan färdbevis nyttjar kollektivtrafik = Bedrägligt beteende. Sen får polis eller åklagare/tingsrätt bedöma om det var korrekt.
Citera
2015-05-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du fattar verkligen inte. Det handlar inte ens om det tänkta brottet utan om metoderna för ingripandet. Nix, väktaren som kom till platsen har inte befogenhet att håna eller hota mannen med avsked. Och nej, för helvete, det finns INTE på straffskalan för bedrägligt beteende då det gäller tjuvåkning med fängelse. Och NEJ det är inte bedrägligt beteende att en förare i uniform tror att han får åka med en kollega utan köpa färdbevis. Du kan yla om det tills du blir blå, men det kommer ändå inte hända.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §.
Citera
2015-05-30, 23:59
Medlem
Om chauffören får arbeta kvar så borde det vara med munkorg.
Citera
2015-05-31, 00:00
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du fattar verkligen inte. Det handlar inte ens om det tänkta brottet utan om metoderna för ingripandet. Nix, väktaren som kom till platsen har inte befogenhet att håna eller hota mannen med avsked.

Jag har överhuvudtaget inte diskuterat metoderna för ingripandet.
Senast redigerad av GundeS 2015-05-31 kl. 00:02.
Citera
2015-05-31, 00:00
Bannlyst
Jäva horvakter. Såklart han ska få åka hem gratis efter jobbet det gör alla chafförer.
Citera
2015-05-31, 00:01
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej envarsgripanden görs ej på misstanke (förutom några få undantag av kustbevakning och skyddsvakt) Utan det är det man ser man griper för. Person utan färdbevis nyttjar kollektivtrafik = Bedrägligt beteende. Sen får polis eller åklagare/tingsrätt bedöma om det var korrekt.

Nja, i vissa fall har man rätt att göra envarsgripanden på misstanke, men det ska vara välgrundat i sådana fall. En hundraprocentig säkerhet behövs inte, för man kan nästan aldrig vara helt säker. En gräns finns. Man behöver inte ens se någon begå brott, i vissa situationer räcker det med att man hör något ropa "stoppa tjuven!". Om det sätt till omständigheterna "ser ut" som att den springande personen är "tjuven", kan ett envarsgripande anses vara befogat. Om det senare visar sig felaktigt kommer man sannolikt ändå frikännas till följd av putativt envarsgripande.

Det samma gäller för bedrägligt beteende, inser man att en person inte har ett giltigt färdbevis och denne försöker gå därifrån för att slippa kontrollavgift kan envargsripande anses motiverat, även om personen senare visade sig ha ett giltigt färdbevis.

Se mitt tidigare inlägg om detta, jag har inte hävdat att misstanke räcker:
(FB) Busschaufför åkte utan bussbiljett - nedbrottad, Göteborg 2015-05-29
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-31 kl. 00:07.
Citera
2015-05-31, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

Väktaren har grön tröja, kontrollanten har en svart jacka med texten Biljettkontroll på ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in