2015-05-30, 23:18
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det där har prövats många gånger. Det krävs ett uppsåt. Ingen har någonsin dömts för bedrägligt beteende för tjuvåkning i lokaltrafik vid FÖRSTA förseelsen. I det aktuella fallet är det helt uteslutet eftersom arbetsgivaren och västtrafik hävdar att reglerna för tänsteresor är oklara. Om negern döms för något, vilket är osannolikt, är det för ringa misshandel för det påstådda bettet.

Sjävlklart krävs det uppsåt. Efter att kontrollanterna meddelat busschauffören att det krävs biljett, torde uppsåtsfrågan vara löst. På samma sätt, om kontrollanterna griper en person för att de var säkra på att personen inte hade biljett, men det visar sig vara fel, begår de inte olaga frihetsberövande eftersom uppsåt saknas.
Citera
2015-05-30, 23:18
Medlem
Det var hemskt vad han var otrevlig, den där kontrollanten eller väktaren eller vad han nu var. Jag vet inte vad som hände fram tills klippet började men att stå och skrika på någon sådär som är fysiskt underlägsen är fan inte schysst.
Citera
2015-05-30, 23:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan662
Verkar vara chauffören på bussen som skrev på Västtrafiks Facebook:

"Jag skäms över att som förare på Linje 200 behöva representera västtrafik.
Era kontrollanter är från idag INTE längre välkomna på av mig framförd buss, utan kommer vänligt men bestämt avvisas.
Jag kräver av västtrafik en förbehållslös ursäkt till den av kontrollanter fruktansvärt illa behandlade bussföraren samt att berörda kontrollanter tas ur tjänst och / eller avskedas och åtalas för våld mot tjänsteman.
Allt förtroende för västtrafik måste anses helt förbrukat tills dessa krav är uppfyllda."

Linje 200 stannar inte på Hjalmar brantingsplatsen så vitt jag vet. Det är en linje som går mellan Nils ericssonsplatsen och Borås om jag minns rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Mitt inlägg om ett kompletterande Gult kort, syftade på vad som sades i artikeln
"- Det pratas om ett kompletterande gult kort som chaufförerna ska ha. Det är inget som vi har någon kännedom om, den informationen måste ha stannat upp någonstans - eller så är det ett missförstånd, säger Klara Haage, pressansvarig på Transdev."
Jag är väl medveten om vilka regler som gäller för privatresande. Dock finns ett undantag. De flesta företagen tillåter personal att åka avgiftsfritt på sina egna ägandes fordon..
För att resa från avlösningsplats till depå, måste resan formellt vara inskriven i tjänstespecifikationen..

Om nu händelsen inträffade på en av transdevs egna bussar så är det ju tveksamt om kontrollanterna kan bötfälla någon av transdevs anställda på bussen eftersom de är tjänsteleverantörer.
Citera
2015-05-30, 23:20
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till
föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under
förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig,
dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och
om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

Bussresor är en form av transport.

Dock har ingen blivit dömd till fängelse för plankning, bara för att förfalska färdbevis. Måste dock vara högst ovanligt att folk blir gripna? Det verkar ju vara avgift i första hand som gäller. Enligt denna förklaring http://lawline.se/answers/4317 så kan man inte misstänka brott automatiskt och får därför inte utföra envarsingripande.

"Dessutom har inte alla som får böter egentligen gjort något brottsligt. Om man exempelvis har glömt sitt månadskort hemma kan man visserligen få böter vid en kontroll på bussen/tåget, men detta beror inte på att man har gjort sig skyldig till brott – man har ju faktiskt betalat för resan – utan på att man enligt resebolagets villkor förbundit sig att alltid ha med sig biljetten på resan och betala en avgift om man inte har det, alltså ungefär samma princip som gäller för förseningsavgifterna på biblioteken. "

I busschaufförens fall borde isåfall det innebära att han ska betala en avgift efteråt.
Citera
2015-05-30, 23:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Nej, det är större chans att man råkar riktigt illa ut då. Man ska inte tjafsa med väktare osv. Anledningen är att de per definition är totalt oprofessionella. Det innebär att de lätt kan "råka" döda en. Det blir nästan aldrig något åtal för sånt.

Detta vet man om man inte är neger. Säg vad ni vill om kontrollanterna - jag håller med fullständigt. Däremot tycker jag att negerjäveln ska sättas på första bananbåt tillbaka till Kongo efter det här.

Jag har verkligen lust att skicka dig till ett ställe, men det gör jag inte, för jag är inte så dum som dig!

Så om du råkar ut för samma, så är det inte helt ok? För att du är vadå? svensk?
Citera
2015-05-30, 23:32
Medlem
https://youtu.be/uNJrY_KLGts

ocensurerat videoklipp på händelsen
Citera
Medlem
För mig är situationen lite oklar.
Är gaphalsen kontrollant, väktare eller ordningsvakt?
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Dock har ingen blivit dömd till fängelse för plankning, bara för att förfalska färdbevis. Måste dock vara högst ovanligt att folk blir gripna? Det verkar ju vara avgift i första hand som gäller. Enligt denna förklaring http://lawline.se/answers/4317 så kan man inte misstänka brott automatiskt och får därför inte utföra envarsingripande.

"Dessutom har inte alla som får böter egentligen gjort något brottsligt. Om man exempelvis har glömt sitt månadskort hemma kan man visserligen få böter vid en kontroll på bussen/tåget, men detta beror inte på att man har gjort sig skyldig till brott – man har ju faktiskt betalat för resan – utan på att man enligt resebolagets villkor förbundit sig att alltid ha med sig biljetten på resan och betala en avgift om man inte har det, alltså ungefär samma princip som gäller för förseningsavgifterna på biblioteken. "

I busschaufförens fall borde isåfall det innebära att han ska betala en avgift efteråt.

Du fattar verkligen inte. Om någon har blivit dömd för brottet eller ej, är irrelevant.

Envarsgripande får ske då fängelse finns i straffskalan, vilket det gör för bedrägligt beteende. Att åka buss utan biljett är bedrägligt beteende. Om du har månadskortet hemma och blir gripen, gör kontrollanterna inget fel, eftersom de hade inget uppsåt med det felaktiga envarsgripandet.
Citera
2015-05-30, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

Först kontrollant sen väktare.
Citera
2015-05-30, 23:36
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Du fattar verkligen inte. Om någon har blivit dömd för brottet eller ej, är irrelevant.

Envarsgripande får ske då fängelse finns i straffskalan, vilket det gör för bedrägligt beteende. Att åka buss utan biljett är bedrägligt beteende. Om du har månadskortet hemma och blir gripen, gör kontrollanterna inget fel, eftersom de hade inget uppsåt med det felaktiga envarsgripandet.

Nej det är inte bedrägligt beteende automatiskt, då det inte går att bevisa att det ligger ett brott bakom. Att åka buss utan biljett är inte ett bedrägligt beteende per se. Har du t.ex glömt biljetten hemma är det inte ett brott. Däremot kan du enligt avtal med bussbolaget bli skyldig att betala en straffavgift. Läs sidan igen tack. Att jag tog upp det om att någon blivit dömd eller ej var bara kuriosa i sammanhanget.
Senast redigerad av twoeggs 2015-05-30 kl. 23:40.
Citera
2015-05-30, 23:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Oj oj. Många av mina kollegor åker utan biljett på väg till eller från depån. Ibland löser man ju dessutom av den buss som man åker till jobbet med...
Hade busschauffören som körde vart lite smidig hade han kunnat sagt att de skulle bytas av senare. Hade fungerat hos oss.

Och jo poliser åker ff på sina brickor både i och inte i tjänst. Lite mer tveksamt om kontrollanterna vågat böta/straffa en polis.

Som sagt håller med
Citera
2015-05-30, 23:40
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

Kontrollantdelen i Västtrafik blev uppköpt av Securitas och G4S. Men jag antar de som jobba förut fick erbjudande att gå över.

Så nu kommer hela väktare armén när krigstrumman viner! Tror säkert nån entré vakt får lämna sin post för att baka upp våldet som måste uträttas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in