2015-05-30, 20:48
Medlem
cobhc87s avatar
Varför är detta så farligt? Han blir ju inte ens "brutalt nedbrottad" eller "misshandlad" eller någon annan av alla överdrifter som blaskorna skriver.
Har han dessutom bitit någon som ett jävla djungeldjur borde han blivit betydligt mer strängare behandlad än detta tramset.

Det är bara för att det är en neger som situationen framställs allvarligare än vad den är.
Citera
2015-05-30, 20:49
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det finns ingen tydlig gräns men det är helt klart oerhört större våld man som envar får acceptera från myndighetsutövare än från annan envar.

Gränsen är nog inte långt ifrån där jag sa. Kommer en arg polis och håller dig hårt i armen och skriker att du ska följa med så är det inte ens i närheten av något nödvärn utan det är bara göra som han säger trots att du vet du inte gjort nåt fel. Samma sak med vakter. Medan om en civilperson gjort detsamma kan du absolut göra det som är befogat att komma ut ur greppet.

Det finns absolut INGENTING som heter eller finns som "motstånd mot obefogat ingripande" du gör som man säger och sen är det upp till högre instans att kanske döma myndighetsutövaren för tjänstefel. Men ÄVEN om det var tjänstefel kommer DU även dömas för våld(eller försök till våld) mot tjänsteman.

Det är en sak att det sker av en polis, men i detta fall var det som jag förstod det väktare (anställda av bevakningsföretag) samt biljettkontrollanter. Nu vet jag inte vilka befogenheter dessa väktare specifikt har, men om vi utgår från att de inte är ordningsvakter (myndighet) så kan vi inte göra samma bedömning för dem som du gör för en polisman.

Kan ha fel, men misstänker att bedömningen blir annorlunda.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-30 kl. 20:53.
Citera
2015-05-30, 20:49
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Ingen normalt funtad människa biter någon annan om denne inte är enormt trängd. Eller hade chauffören rabies?

Citera
2015-05-30, 20:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
En annan fråga är hur chauffören kunde gå på bussen om han inte kunde visa upp färdbevis om det nu krävdes? Gick han på fram eller bak i bussen och varför reagerade inte nya föraren?

Det bara i småstäder alla som går på måste visa färdbevis för chauffören.
Citera
2015-05-30, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det är en sak att det sker av en polis, men i detta fall var det som jag förstod det väktare (anställda av bevakningsföretag) samt biljettkontrollanter. Nu vet jag inte vilka befogenheter dessa vakter specifikt har, men om vi utgår från att de inte är ordningsvakter (myndighet) så kan vi inte göra samma bedömning för dem som du gör för en polisman.

Det samma bör gälla för en biljettkontrollant.

Biljettkontrollanter utövar myndighet de också, biljettkontroll är en form av myndighetsutövning. Väktare faller inom den jobbkategori som åtnjuter tjänstemannaskydd trots att de inte utövar myndighet. I det här fallet vågar jag dock anta att det är kontrollanterna som griper honom och att väktarna tillkallas efteråt eftersom den bitne tjejen var kontrollant.
Citera
2015-05-30, 20:54
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du har rätt. Jag gör en total pudel. Aftonhoran har uppenbart skitit i det blå skåpet. Riktigt illa, och t o m långt under den låga standard jag trodde dem om. De har redigerat för att få till en story som passar deras politiska agenda.

Trots det vidhåller jag att väktaren uppträder oprofessionellt.

Det är hedervärt och respektingivande att backa och kunna erkänna att man haft fel. Alltför få har den egenskapen på nätet idag. Bra där!

Håller också med dig om att tonläget är väl uppskruvat på platsen, men om det nu är så att chauffören bitit en av kontrollanterna har jag större förståelse både för det olämpliga ordvalen och den aningen hätska stämningen.

Människobett är jävligt obehagliga och kan lätt leda till tråkiga infektioner.
Citera
2015-05-30, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Vilka storstäder är det man inte måste det? I Stockholm skall alla visa.
Citera
2015-05-30, 20:56
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Mig veterligen är det enbart i Göteborg och Stockholm man slipper visa färdbevis i Sverige.
Citera
2015-05-30, 20:56
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vilka storstäder är det man inte måste det? I Stockholm skall alla visa.

Då är det bara Göteborg. I Malmö måste du visa upp.
Citera
2015-05-30, 20:58
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryggrad
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2730945-ledig-busschauffor-anklagades-for-tjuvakning

Jag kör buss i Göteborg och har aldrig hört talas om att det ska finnas något kompletterande gult kort.
Läste precis igenom taxehandboken och fann inget sådant.
Vet också att flertalet entrepenörer (bussföretag)gått ut med informationen till förarna, att det räcker med Förarkortet och uniform för att resa, även till och från jobbet, eftersom övriga passagerare inte kan se att föraren inte är i tjänst. Iklädd uniform representerar man ju företaget och även Västtrafik, varför det är vanligt att man får frågor från resenärer, även på väg till/från arbetet..
Citera
2015-05-30, 21:01
Medlem
twoeggss avatar
Kontrollanterna har inte rätt att gripa busschauffören då de inte vet om han har giltigt färdbevis eller inte. Även om han skulle sakna giltigt färdbevis så är det tveksamt rent juridiskt om det är bedrägligt beteende. Kontrollanterna får alltså inte gripa honom och i synnerhet inte utsätta honom för denna typ av kränkning.
Citera
2015-05-30, 21:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Mig veterligen är det enbart i Göteborg och Stockholm man slipper visa färdbevis i Sverige.

Så vitt jag vet är det den enda två ickesmåstäder som vi har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in