Citat:
Ursprungligen postat av
BWisser
Försök att slappna av och inse att AB:s filmklipp är helt irrelevant för händelsen och visar inget av vikt. Vägrar resande att uppvisa giltigt färdbevis finns misstanke om bedrägligt beteende, detta har fastslagits flera gånger i högre rätt. Att vägra följa tjänstemans uppmaning att kliva av är förgripelse mot tjänsteman alt våldsamt motstånd.
De är som jag sagt brott som har fängelse i straffskalan och gör att de kan och får nyttja nödvärnsrätt med våld som inte är uppenbarligen oförsvarligt. Får du in det i skallen eller ska du fortsätta tjafsa med folk som kan mer än du?
Rent juridiskt kanske man ska följa biljettkontrollanters uppmaning men i det allmänna rättsmedvetandet så är varken de eller deras uppmaningar värda mycket. De har ett jobb som folk föraktar. Människor gillar inte att få order från personer som står under dem i rang.
Mannen hade en tillräckligt bra förklaring till varför han inte hade biljett, så informera om vad som gäller och släpp det och gå vidare. Bara för att det finns lagstöd för något så behöver man inte göra det.
Vore jag kontrollant och folk käftade emot mig så skulle min reaktion nog bli att säga upp mig och skaffa ett riktigt jobb istället.