Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Som sagt, politik är en förtroendebranch. Om SD visar sig få rätt (vilket de med största sannolikhet får) kommer det förtroendet spilla över på andra politikerområden också. Det motsatta gäller för S och M,. Visst kan de som dödsdömda tillfälligt gå ihop för att blockera SD, men det blir ju ändå bara tillfälligt. Ett tappat förtroende vinns inte tillbaka eller hålls kvar med teknikaliteter, politiska finter och dimridåer - vilket S för närvarande lider av och M snart blir varse om.
Också SD kan slarva bort förtroende. Men det var i sig inte det jag diskuterade. Utan mer att många proteströstar på SD.
Finns SD's specifika fråga inte kvar så finns 7 andra partier SD ska konkurrera med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Sen är det intressant, hur mycket kan SD kompromissa i invandringsfrågan innan besvikna väljare blir ett problem för dem opinionsmässigt. Faktiskt inte så mycket, tror jag. Då kommer ett nytt parti att bildas istället. Så SD får se till att bli så stora att de får ett massivt genomslag i sin kärnfråga, då kommer de kunna leva på det förtroendet under lång tid.
SvP kastade in handduken. Så det är nog lättare sagt än gjort.
Jag skulle nog säga att de skandaler vi sett som inte påverkat opinionen det minska för SD, indikerar att de missnöjda inte ser så många alternativ.
Lite spekulativt, men inte omöjligt, är att SD-ledningen noterat det och medvetet gjort sig lite omöjliga att ha att göra med. T ex häcklat Reinfeldt.
(Lite stöd för det fick jag när jag frågade en som jobbade i Kanslihuset, om det förkom någon inofficiell dialog mellan SD och andra partier. Svaret var att det gjorde det inte, för man tyckte så illa om SD-personerna. Personerna var det som nämndes. Inte politiken).
En annan lite rolig spekulation är ifall Reinfeldt/Batra gjort bedömningen att SD kan få växa. Och att det skadar mest S/V på sikt. Dvs de har gjort samma bedömning som mig vad gäller grunden för SD's övriga politik. När tiden är mogen så gör man lite anpassning av immigration/integrations-politiken så tillräckligt många missnöjda kommer tillbaka.
S kan inte göra det. Och S+SD+V+Mp kan då inte bilda regeringsunderlag. Den enda möjliga Regeringen är då Alliansen. Och så förblir det för överskådlig tid.
En aningen stöd för det kan man väl hitta i senaste Sentio. Där har Alliansen tappat 0.2 sedan valet. Och Svamp tappat 7.3 sedan valet. Dvs nu är det Svamp som tappar till SD.
Det är bara för Batra att vänta så länge det pågår. Vid ett kommande nyval är Svamp helt borta som Regeringsalternativ.
Och i ett sådant läge kan Alliansen välja att antingen göra upp med S eller SD. SD vet då att Alliansen bara behöver bli lite mer immigrationskritisk så kan SD tappa 10% av väljarna högerut, så dom kommer att vara väldigt samarbetsvilliga. Precis som de varit tidigare utan att någon dialog behövts.