Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Men för i helvete med mytbildningen. Ränteavdraget är asymmetriskt. Därmed är det också en pun(g)tad subvention. Eftersom tanken med det aktiva valet att behålla denna subvention är att inte ekonomin som helhet ska lida är det vidare ideologiskt helkommunistiskt. Bara för att status quo i Sverige är kommunism betyder inte det att vi ska kalla det något annat.
Varför kan inte du läsa mina inlägg och komma ihåg vad jag skriver.
Antag att Leffe lånat av Uffe. Och Leffe skall betala 1000 SEK per år i ränta till Uffe.
Både Uffe och Leffe har inkomster och betalar vardera 90KSEK i skatt på inkomst av tjänst.
Alt A) Staten varken beskattar inkomst av kapital eller medger avdrag för underskott av kapital. Staten tar således in 2*90 = 180 KSEK i skatt av Uffe och Leffe (tillsammans).
Alt B) Som idag med 30% skatt och avdrag för kapital-inkomst/underskott. Staten tar in 90KSEK+300 SEK av Uffe och tar in 90KSEK-300 av Leffe. Staten tar således in 2*90 = 180 KSEK i skatt av Uffe och Leffe.
Staten tar således in lika mycket skatt i både fall A och B. Alt A) och B) är således helt neutrala för staten ur skatteperspektiv. Och detta visar den symmetri som jag pekar på.
Personligen kan jag tycka A) är lämpligare. Staten har inget med vad Uffe och Leffe gör med sina beskattade pengar.
Men ur ett macroperspektiv kan jag förstå alt B). Det gör det lite billigare för låntagaren. Och överheten har ett visst intresse av att folk lånar och "investerar".
(Trilske kommer naturligtvis att kunna hitta någon asymmetri. Om inte annat att Leffe har 5 bokstäver och Uffe 4).