2015-06-28, 13:05
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De flesta av oss får också allt högre inkomst med tiden, då vi blir bättre och mer attraktiva på arbetsmarknaden. Men du har kanske andra personliga erfarenheter, tvingas du ned i lön?
Du förstår för det första lika väl som jag att jag inte har några som helst problem på arbetsmarknaden, så har vi lekt färdigt i den sandlådan.

Har vidare ingen aning om hur man tydligt förklarar något som för det första redan förklarats och för det andra ska vara självklart.

Vi provar igen:
LÖNEÖKNINGAR ÄR IRRELEVANTA FÖR HURUVIDA DU FORTFARANDE KAN BETALA 7% RÄNTA.

Citat:
Din urkukning 2009 är också intressant. Vi andra ser på det som ett gyllene läge att gå in på marknaden. Men det är klart, vissa ser aldrig chanserna trots att de är mitt framför näsan, och ändå tror du att du har rätt nu också.
Einstein föreslår här att belåna sig upp över öronen för att kliva rakt in i en uppfattad bubbla med de lånade pengarna. Underförstått ska Einstein sedan kliva av på toppen.

Fenomenalt. Slutar inte förvånas över vad 20 år av idiocrazy-evolution gjort med den här marknaden.

2015-06-28, 13:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför behöver de definitivt besked nu? De som inte ska in på marknaden nu behöver inte ta beslut nu.

Men den tioåriga bolåneräntan ger en bra indikation på hur ränteläget kommer se ut under perioden, dra bara bort det påslaget man får betala för att binda.

Och som sagt, rörligt är billigare men du får då inga definitiva besked. Vilket du föredrar är upp till dig.
Om räntan vänder upp så hjälper det inte att låntagare rakt över binder, de som skall in när räntan stigit snabbt har helt andra och lägre marginaler och det kommer påverka priserna.
2015-06-28, 13:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av involution
Kära Flashback, jag har en fråga om det här med bostadsbubblan som jag länge försökt få något begripligt svar på. I förra tråden talades det om "massinvandring och dödsinflation", så jag skulle å det hjärtligaste uppskatta ett sakligt svar...

Frågan lyder: vad händer med min bostadsrätt vid en eventuell framtida finanskrasch, vilket tecknen nu pekar på. Om jag nu har lånat och köpt, vad spelar det då för roll om marknaden dukar under? Jag har ju bostaden kvar? Borde detta inte vara ett större problem för de som belånat upp sig på nivåer över 85%?

Är det så att banken kan kräva tillbaka mellanskillnaden på bostadsrätten i marknadsvärdet? Sitter de kontinuerligt och går igenom alla sina bostadslån och jämför dessa med det rådande värdet eller?

Dessutom, vad är alternativen? En svettig hyresrätt i Hufvudstadens trötta förorter, där varje betalad hyreskrona definitivt är ett oåterkalleligt avbräck? Att äga rätten till sin bostad är den bästa investering jag gjort i livet, med avseende på valmöjligheterna, standarden och grannklientelet. Jag pratar inte om att göra vinster på spekulation, och räknar kallt inte heller med att bli miljonär den dagen jag vill sälja och köpa nytt.
Vid ett kraftigt ras kommer majoriten klara sig utmärkt en hel del klara sig halvdant och en minoritet tvingas sälja med förlust.
Det är inte så att alla kommer stå på bar backe, däremot kommer gratisluncherna vara slut under några år medan förtroendet återvänder.
2015-06-28, 14:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om räntan vänder upp så hjälper det inte att låntagare rakt över binder, de som skall in när räntan stigit snabbt har helt andra och lägre marginaler och det kommer påverka priserna.

Du verkar vara helt handikappad och vill ha garantier för allt möjligt som du kan komma på.

Du vet vad som gäller idag och det är att en genomsnittskund får betala 2,66% för ett tioårigt lån hos länsförsäkringar.

Rörligt är bättre men då har du inga fullständiga garantier för räntan i framtiden.

Om du vill gå in i framtiden kan vi redan nu uppskatta vad ränteläget kommer vara då men vill du veta helt säkert får du vänta tills dess.

Vill du ha garantier för att du inte blir påkörd av en bil också? Stanna hemma resten av livet i så fall, om du nu har något hem vill säga.
2015-06-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Hypotetiskt exempel på en bostadsrätt:

Marknadspris: 2 000 000
Avgift: 2 000 kr
Tidshorisont: 5 år
nedgång: 2% per år

Liknande hyresrätt: 7 000 kr / månad

Vi finansierar köpet med ett lån på 1 500 000 (dvs. 25% kontantinsats) och räknar med en listränta på 2%

Ränta varje månad: 0,002 * 1 500 000 = 3 000
Sedan drar vi av ränteavdraget: - 0,3 * 3000 = - 900
Månadskostnaden blir därmed: 2 100 + 2 000 kr = 4 100 kr

Vid slutet av år 5 kommer du ha betalat 7 000 kr X 60 = 420 000 kr i hyra för hyresrätten
eller 4 100 x 60 = 246 000 kr i ränta samt avgift för bostadsrätten

Sedan har du ju låst in 400 000 i alternativkostnad i bostadsrätten, om vi där räknar med att vi hade kunnat få 2% i ränte om vi hade låst in de pengarna i 5 år hade vi haft (400 000 * 1,02^5) = 441 632 kr dvs. vi har missat en avkastning på 41 632 kr

Således är jämförelsen nu:

Hyresrätt totalkostnad: 420 000 kr i hyra
Bostadsrätt: 246 000 kr (ränta samt avgift) + 41 632 kr (alternativkostnad) = 287 632 kr

Sedan beräknar vi med förlusten vi har gjort på totalt 10 % (2 % per år) dvs. 0,1 * 2 000 000 = 200 000

Kostnaden i det här fallet har alltså varit 487 632 kr (287 632 + 200 000) för bostadsrätten och 420 000 kr för hyresrätten.

Självklart något förenklat då jag t ex inte räknar med inflation, märklararvoden etc men principen jag räknat på ger en ganska bra enkel översikt på de stora påverkande faktorerna.

Du bör nog se över dina glädjekalkyler.

En nedgång på 2% per år? Om vi ser på bostadsmarknader med nedåtgående trend är det väl aldrig det sker så sakta och så lite. Men om du har något exempel på det så kollar jag gärna. Jag kan visa dig väldigt många tvåsiffriga exempel om du vill.

Du har inte räknat med ränteförändringar. Eller har du bundit i 5 år på 2% ränta?

Och vad händer efter 5 år? Sälja på toppen?

Du påstår att det inte spelar någon roll om om du har köpt för 200 000 eller 10 miljoner, utan det viktigaste är hur hyresmarknaden ser ut. Jag trodde det var betalningsförmågan hos låntagaren som spelade roll.

Du kanske inte bryr dig om en halvering av dina tillgångar på 200 000-10 00000000 - men jag tror att banken gör det. Du kan ju dock visa dina hyresrättskalkyler för banken så får vi se vad dom säger.
2015-06-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av involution
Kära Flashback, jag har en fråga om det här med bostadsbubblan som jag länge försökt få något begripligt svar på. I förra tråden talades det om "massinvandring och dödsinflation", så jag skulle å det hjärtligaste uppskatta ett sakligt svar...

Frågan lyder: vad händer med min bostadsrätt vid en eventuell framtida finanskrasch, vilket tecknen nu pekar på. Om jag nu har lånat och köpt, vad spelar det då för roll om marknaden dukar under? Jag har ju bostaden kvar? Borde detta inte vara ett större problem för de som belånat upp sig på nivåer över 85%?

Är det så att banken kan kräva tillbaka mellanskillnaden på bostadsrätten i marknadsvärdet? Sitter de kontinuerligt och går igenom alla sina bostadslån och jämför dessa med det rådande värdet eller?

Dessutom, vad är alternativen? En svettig hyresrätt i Hufvudstadens trötta förorter, där varje betalad hyreskrona definitivt är ett oåterkalleligt avbräck? Att äga rätten till sin bostad är den bästa investering jag gjort i livet, med avseende på valmöjligheterna, standarden och grannklientelet. Jag pratar inte om att göra vinster på spekulation, och räknar kallt inte heller med att bli miljonär den dagen jag vill sälja och köpa nytt.

Har du en låg belåning och ett boende som du planerat att bo i en längre tid så är det säkerligen inga problem alls för dig. Det som kan diskuteras är systemriskerna. I det stora hela drabbar en kraschad marknad alla, då kan du sitta i en hyresrätt och vara lika drabbad som en lågbelånad bostadsrättsinnehavare.
2015-06-28, 18:44
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du bör nog se över dina glädjekalkyler.

En nedgång på 2% per år? Om vi ser på bostadsmarknader med nedåtgående trend är det väl aldrig det sker så sakta och så lite. Men om du har något exempel på det så kollar jag gärna. Jag kan visa dig väldigt många tvåsiffriga exempel om du vill.

Du har inte räknat med ränteförändringar. Eller har du bundit i 5 år på 2% ränta?

Och vad händer efter 5 år? Sälja på toppen?

Du påstår att det inte spelar någon roll om om du har köpt för 200 000 eller 10 miljoner, utan det viktigaste är hur hyresmarknaden ser ut. Jag trodde det var betalningsförmågan hos låntagaren som spelade roll.

Du kanske inte bryr dig om en halvering av dina tillgångar på 200 000-10 00000000 - men jag tror att banken gör det. Du kan ju dock visa dina hyresrättskalkyler för banken så får vi se vad dom säger.

Du verkar ju knappast ha läst mitt inlägg (som i sin tur var ett svar på ett annat inlägg). Jag sa just det att det självklart spelar mindre roll med en 50% nedgång om du har köpt en bostad för 200 000 jämfört med om du har köpt en för 10 miljoner. Hyresmarknaden har jag använt då det är det närmsta substitutet till en bostadsrätt/hus, visst jag kunde ju sagt att man kunde bo på gatan så vinner ju det ekonomiskt över alla andra alternativ men det tror jag inte så många är beredda på.

2 % var en siffra tagen i luften, du kan lägga in 10 % i min modell om du vill det. Jag skrev bara ett rent matematiskt sätt man kunde räkna på och tog ett exempel utifrån de variabler som gäller idag, detta som svar till personen som undrade om det var bäst att äga sitt boende eller bo i hyresrätt.
2015-06-28, 18:53
Medlem
Citat:
Du verkar ju knappast ha läst mitt inlägg (som i sin tur var ett svar på ett annat inlägg). Jag sa just det att det självklart spelar mindre roll med en 50% nedgång om du har köpt en bostad för 200 000 jämfört med om du har köpt en för 10 miljoner. Hyresmarknaden har jag använt då det är det närmsta substitutet till en bostadsrätt/hus, visst jag kunde ju sagt att man kunde bo på gatan så vinner ju det ekonomiskt över alla andra alternativ men det tror jag inte så många är beredda på.

2 % var en siffra tagen i luften, du kan lägga in 10 % i min modell om du vill det. Jag skrev bara ett rent matematiskt sätt man kunde räkna på och tog ett exempel utifrån de variabler som gäller idag, detta som svar till personen som undrade om det var bäst att äga sitt boende eller bo i hyresrätt.

Ok, trodde att du försökte presentera en rimlig kalkyl.

En helt ärlig fråga som jag är intresserad av. Du skrev att enligt dina kalkyler skulle du gå plus minus noll vid en 4% nedgång. Har du kalkylerat på hur många procent du klarar av som mest?
2015-06-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Du har rätt i en sak, det handlar om Flow och inte Stock. Problemet är att vi lever i en global värld där Flow är den sammanlagda penningmängd ökningen globalt. Finns en anledning till att BOJ ökade och ECB startade QE när Fed slutade. Liksom under QE3 sjönk räntorna i EU så påverkar ECBs QE USAs ränte marknad. Har aldrig påstått att det påverkar mer. Kanske svårt för dig att förstå, men generellt när en valuta sjunker, betyder det att den säljs till förmån till den som stiger (jobbigt att behöva skriva som om det är en 5 åring man svarar till, men verkar inte ha något val), alltså har EUR sålts mot USD iom nedgången, vilket betyder att dessa hamnar i USD tillgångar oftast räntepapper. Alltså har delar av ECBs QE hamnat i USD tillgångar och på så sätt påverkat räntorna. Förstår du nu?
Frågan gällde prissättning av obligationer och därmed räntor.
Du skrev först att marknaden var tomtar.
När jag synade ändrade du det till Centralbankerna var tomtar.
När jag synade menade du att Centralbankernas QE styrde räntan.
Att jag pekat på att räntan gått både upp och ned i USA undet QE och påverkan från QE inte är så tydlig, duckade du för. Speciellt så har räntan efter QE avslut fallit (tvärtemot teorin). Då försökte du hävda att ECB styrde USAs räntor mer än FED.

Det du inte verkar förstå är att räntorna sätts baserat på inflation och risk när Centralbankerna håller sin ränta så låg och stabil över åren.

Nu yrar du om storlek på belopp, men verkar inte ha förstått att FED's QE inte varit större än att mängden treasuries hållits ungefär konstant. Underförstått är det väldigt rimligt att vi inte sett någon räntepåverkan av den heller.

Citat:
Jo jag har hygglig koll på USAs och EUs skuldsättning, why?
Du undviker helt att visa någon sådan.

Citat:
Svara mig istället på vad som händer när Flow från CBs globalt vänder negativt, det är det enda som är intressant, och eftersom du tror att de inte påverkar speciellt borde du ju veta?
Frågan handlar om prissättningen. Vill du ducka för den får du väl göra det om du vill.
Har du någon kommentar i sakfrågan kan du komma med den.

(Fö pekade jag på att FED sålt av ML. Och frågade hur det hade synts. Det borde ha varit centralt för dig).
2015-06-28, 19:08
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Ok, trodde att du försökte presentera en rimlig kalkyl.

En helt ärlig fråga som jag är intresserad av. Du skrev att enligt dina kalkyler skulle du gå plus minus noll vid en 4% nedgång. Har du kalkylerat på hur många procent du klarar av som mest?

Jag hyr ut en lägenhet som har ett ungefärligt värde på 2,5 miljoner varav avgiften är 800 kr. Jag hyr ut lägenheten för 12 000 kr i månaden vilket gör att om lägenheten tappar 4% per år blir det 8 333 kr i månaden. Mellanskillnaden på 3 666 kr täcker alltså min avgift på 800 kr och resterande 2 866 kr täcker min finansieringskostnad (lägenheten har 50% lån där jag har 1% i ränta via avanza).

Med andra ord klarar jag förmodligen 5% nedgång per år så länge jag har kvar en hyresgäst som är beredd att betala 12 000 kr i månaden. Som du säkert förstår är det ju många parametrar som spelar in, med tanke på att mitt egna kapital i den lägenheten nu har ökat till ca 1 250 000 kr skulle ju min alternativkostnad bli högre ifall jag kunde få en hög riskfri avkastning, men i dagens räntemiljö är detta lönsamt för mig.
2015-06-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
The Riksbank targets about $10 billion in government bond purchases as it tries to revive consumer-price growth after months of deflation. That’s about 14 percent of the market or 3 percent of Sweden’s gross domestic product.

Bloomberg:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-23/qe-shows-signs-of-backfiring-in-sweden-as-liquidity-evaporates
Det är inte några 14% av obligationsmarknaden.

Riksbanken sitter snarare på ca 1.4%. Därav att jag talar om en bråkdel.
2015-06-28, 19:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag skrev bara ett rent matematiskt sätt man kunde räkna på och tog ett exempel utifrån de variabler som gäller idag, detta som svar till personen som undrade om det var bäst att äga sitt boende eller bo i hyresrätt.
Den missar dock det nästan alla missar: att vi sällan (nästan aldrig i sverige) är symmetriska kring breakeven för bostadsaffären. Om vi exempelvis måste låna 85% så är vi redan där uppenbart negativt asymmetriska eftersom dåliga utfall kommer straffa oss hårdare än utfall med omvänt tecken belönar oss.

Hur mycket är från situation till situation, men uträkningen blir på tok för optimistisk om det nonchaleras eftersom det oerhört sällan saknar betydelse.

Modellen funkar alltså om vi inte tar lån alternativt har täckning för lånet någon annanstans än i den faktiska bostaden.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-28 kl. 19:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in