Citat:
Ursprungligen postat av
hakansukkur
Du har rätt i en sak, det handlar om Flow och inte Stock. Problemet är att vi lever i en global värld där Flow är den sammanlagda penningmängd ökningen globalt. Finns en anledning till att BOJ ökade och ECB startade QE när Fed slutade. Liksom under QE3 sjönk räntorna i EU så påverkar ECBs QE USAs ränte marknad. Har aldrig påstått att det påverkar mer. Kanske svårt för dig att förstå, men generellt när en valuta sjunker, betyder det att den säljs till förmån till den som stiger (jobbigt att behöva skriva som om det är en 5 åring man svarar till, men verkar inte ha något val), alltså har EUR sålts mot USD iom nedgången, vilket betyder att dessa hamnar i USD tillgångar oftast räntepapper. Alltså har delar av ECBs QE hamnat i USD tillgångar och på så sätt påverkat räntorna. Förstår du nu?
Frågan gällde prissättning av obligationer och därmed räntor.
Du skrev först att marknaden var tomtar.
När jag synade ändrade du det till Centralbankerna var tomtar.
När jag synade menade du att Centralbankernas QE styrde räntan.
Att jag pekat på att räntan gått både upp och ned i USA undet QE och påverkan från QE inte är så tydlig, duckade du för. Speciellt så har räntan efter QE avslut fallit (tvärtemot teorin). Då försökte du hävda att ECB styrde USAs räntor mer än FED.
Det du inte verkar förstå är att räntorna sätts baserat på inflation och risk när Centralbankerna håller sin ränta så låg och stabil över åren.
Nu yrar du om storlek på belopp, men verkar inte ha förstått att FED's QE inte varit större än att mängden treasuries hållits ungefär konstant. Underförstått är det väldigt rimligt att vi inte sett någon räntepåverkan av den heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
hakansukkur
Jo jag har hygglig koll på USAs och EUs skuldsättning, why?
Du undviker helt att visa någon sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av
hakansukkur
Svara mig istället på vad som händer när Flow från CBs globalt vänder negativt, det är det enda som är intressant, och eftersom du tror att de inte påverkar speciellt borde du ju veta?
Frågan handlar om prissättningen. Vill du ducka för den får du väl göra det om du vill.
Har du någon kommentar i sakfrågan kan du komma med den.
(Fö pekade jag på att FED sålt av ML. Och frågade hur det hade synts. Det borde ha varit centralt för dig).