Citat:
Ursprungligen postat av
skarpsint
Du har läst på ser jag
Flickskolans kvalhemliga ingång sitter dock inte ihop med tunnlarna, det gör inte heller brandstationen. Sådana kopplingar tillkom först under 90-talet, ungefär samtidigt som Lingärdes krigstelefonhistoria utspelar sig.
Du menar att bergrummet under Johannes (SOS) alltså bara har kabeldragninigar in inte någon förbindelse man kan förflytta sig i fram till 90 talet? Den historiska information jag fått är att det ursprungligen fanns en uppehållsplats för åtminstone delar av regeringen i delar av det som blev SOS alarm. Via denna fanns en nivå till som SB sedan skall ha förfogat över. Där skall också ha funnits nivåer vidare från det bergrummet i det ursprungliga utrymmet till både teleanläggningar (senare axeinstallation) och av Televerket radio och militära radioanläggningar fyllda anläggningar. Samtliga dessa var militärt kontrollerade men byggdes sannolikt om i flera steg av olika orsaker. Vägar kan ha förseglats och dolts under sådana ombyggnader.
Vart leder Flickskolans ingång. Vi talar om Flickskolan i Skandiakvarteret Träsket nu.
Citat:
När du skriver "ståldörren", är det dörren in till databergrummet Thule du menar?
Precis den går via någon slags soprum eller liknande in i huset och passage kan ske utan att det larmar om man har rätt nyckel. Därifrån kan man komma vidare olika vägar. Bland annat skall det finnas förbindelse direkt med Skandiahuset under jord.
Citat:
Gällande dina punkter 1-3 så är det nog 1-2 jag tänker mig i första hand. Nr 1 är intressant för hit kan vi räkna anställda på både Televerket, Fortums föregångare (Stockholm Energi?) och Stockholm Vatten. Antagligen hade underrättelsetjänsterna sådana kontakter som försåg dem med nycklar. Antagligen hade även SÄPO nycklar med tanke på förberedd evakuering av statsråden i kristid.
Vanliga poliser hade nog inte nycklar men har helt klart sett delar av systemen eftersom de (åtminstone idag) får åka prio 1 på sådana larm, om inte piketen skickas.
Samt militära underrättelsetjänsten och förband inom kuppförsvaret som kan inkludera t ex piketpoliser.
Citat:
Nr 3 tycker jag att vi kan stryka. Dvs knarkgömmor där nere. Nu kanske det är lätt att föreställa sig att tunnelsystemen innehåller otaliga blindutrymmen där man kan gömma undan saker men riktigt så är det inte. För det mesta är det överblickbart åt alla håll, bara en lång tunnel med vissa sidoutrymmen där varken personer eller knark lämpligen gömmer sig. Jag tror hellre att en knarkgömma kan ha blivit förlagd i ett gammalt bortglömt skyddsrum eller i ett dolt källarutrymme. Den RB42 som har diskuterats, som låg oanvänd och sliten under Johannesgatan innan SOS Alarm byggde ut sina lokaler kunde kanske vara intressant? Om nu inte Lingärdes uppgifter om att utrymmena hade särskilda användningsområden är sanna, för då är det nog inte så troligt.
Jag säger inte att det var så utan tänker på Donald Forsbergs uppgifter om en Barbrogrupp som förenade avancerade övningar med "privat knarkspaning" Knarkspan hade lagt ner stor kraft på att försöka hitta Sigges gömmor utan framgång. Gömmor som man visste att han hade runt kring åsen på grund av den trafik av löpare man såg och de affärer man observerade som ofta skedde längst den väg LJ tog fram till mordplatsen. Genom en sådan grupp kunde man få möjlighet att utforska den möjligheten. En tanke som måste ha slagit dem då det visat sig så svårt att lokalisera.
Citat:
Det finns en viktig skillnad mellan Göteborgs och Stockholms tunnelsystem som kan nämnas. I Göteborg ser du skyltar som i klartext talar om var du är och vart du är påväg. I Stockholm finns skyltar som bara ger en obegriplig kombination av bokstäver och siffror, som måste tolkas med hjälp av en medhavd karta. Detta kan tala för att någon högre uppsatt person (inom underrättelsetjänst, Televerket osv) har bidragit med kartor. Någon anställd på lägre nivå fick nog varken ut nycklar eller kartor.
Precis. Det hörde antagligen till kuppförsvar och en viss nivå upp. Kartor delades nog ut först om det var skarpt läge.