2015-04-24, 18:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok,my bad. Tydligt , eller måste man "tolka" ?

Här är referenserna:

Psalm 90:4: "For a thousand years in thy sight are but as yesterday when it is past, and as a watch in the night."

2 Peter 3:8: "But, beloved, be not ignorant of this one thing, that one day is with the Lord as a thousand years, and a thousand years as one day."

Verkar för min del vara "straight" språk.

(Att 2 Peter's autenticitet sen är omdiskuterat är en annan sak).
Citera
2015-04-25, 01:19
Medlem
libbens avatar
Här har man mycket att hitta om man så vill

http://bibviz.com/
Citera
2015-04-25, 09:16
Medlem
jedidja1s avatar
Skulle gissa på att det är människan enligt de troende räknar som ca 6000 år gamla, Det om man räknar från Jesus tillbaka till Adam och Eva. Vi har ju släkt tavlor från Adam och Eva fram till Noa sen kom floden och endast Noa med familj överlevde om man ska tro på Vanföreställningar vilket också tro på Adam och Eva är.

Sen följer leden från Noa framåt till Abraham och sen vidare.Så åldrarna fram till Noa och resten av dem bakåt visar ju åldrarna i antal hundra lavnadsår, sen får man göra en överslagsräkning på resten av släkterna framåt på levd ca ålder. Men som sagt va detta är villfarelser och har ingen sanningshalt.
Citera
2015-04-26, 11:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Här är referenserna:

Psalm 90:4: "For a thousand years in thy sight are but as yesterday when it is past, and as a watch in the night."

2 Peter 3:8: "But, beloved, be not ignorant of this one thing, that one day is with the Lord as a thousand years, and a thousand years as one day."

Översättningar lär ju lämna utrymme för tvivel får man anta.
Ex. att språket psalmerna skrevs på kanske även använder ordet "år" för period, potta, noshörning och xbox, medans grekiskan i senare innehåll kanske översätter ordet till bäver, månad, jonglör och kalaspuffar.
Många som ger sig in i seriösa bibelstudier inser fort att tvetydligheten och begränsningarna i skriftspråken gör att alla texter i så gamla dokument kan betyda stort sett vad som helst.
Citera
2015-04-26, 12:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Här är referenserna:

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Översättningar lär ju lämna utrymme för tvivel får man anta.
Ex. att språket psalmerna skrevs på kanske även använder ordet "år" för period, potta, noshörning och xbox, medans grekiskan i senare innehåll kanske översätter ordet till bäver, månad, jonglör och kalaspuffar.
Många som ger sig in i seriösa bibelstudier inser fort att tvetydligheten och begränsningarna i skriftspråken gör att alla texter i så gamla dokument kan betyda stort sett vad som helst.

Nu menade jag att ta det ponerat på den faktiska text (men i vidare granskning är din kritik naturligvis befogat), och från ett sånt bokstavtroget perspektiv ledar det ändå inte till signifikanta ändringer.

Jordens ålder skulle ändras från 6.000 år till 13.000 år vilket är ointressant från perspektivet av vetenskaplig kosmologis tidsräkning.
Citera
2015-05-30, 06:55
Medlem
Jag tror att jorden är cirka 6000 år gammal. Rekommenderar Kent Hovind's Creations seminars för den som är intresserad
Citera
2015-05-30, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Jag tror att jorden är cirka 6000 år gammal. Rekommenderar Kent Hovind's Creations seminars för den som är intresserad
Ja, du har rätt, jorden är 6000 år. Lägg på ca 4,5 miljarder år så är du nära sanningen.
Citera
2015-05-30, 07:17
Medlem
Citat:

Ja, den som talar högst och får flest skratt i auditoriet har naturligtvis rätt.
Är det någon en Gudsfruktande verklighetsförnekare inte ska hänga sin hatt på så är det nog den vetenskapligt illitterata och fifflande Hovind.

Problemet är å andra sidan att den planhalvan inte producerat någon mycket bättre än Hovind..
Citera
2015-05-30, 10:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Intresserat av anti-logik?
Citera
2015-05-30, 10:19
Medlem
Citat:

OK, då menar du åckså att solen, månen och stjärnorna är yngre än så? Enligt Första Mosebok så skapades de ju efter jordens skapelse? Om jag minns rätt så skapades de på den fjärde skapelsedagen.
Citera
2015-05-30, 10:22
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Finns kristna som tror att jorden är 6000 år gammal, kan ni förklara varför ni tror det, det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?
Bibeln ger vid handen att det är människan som skapades för ca. 6000 år sedan, inte själva planeten Jorden...
Citera
2015-05-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Bibeln ger vid handen att det är människan som skapades för ca. 6000 år sedan, inte själva planeten Jorden...
Precis, jorden skapades ju några dagar före människn.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in