2015-05-26, 21:42
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Efter hur lång tid tog de bort bypassen?
Tog bort? Den sitter där resten av livet. Ofta så skrumpnar den "överblivna" delen bort. Du förstör magen för resten av livet.
Citera
2015-05-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Ja fast hade du haft någon form av förståelse för andra människor så hade du vetat att det kan finnas en hel hög bakomliggande orsaker till övervikten, du föddes antagligen med silversked i munnen och tror du är bättre än alla andra för att du lyckas räkna ihop 2300kcal varje dag.

Beroende på orsakerna till övervikt/fetma, så kan mycket av det behandlas. Det är inte så att Gastric Bypass är den magiska lösningen på allt. Man måste fortfarande ändra livsstil.

Dessutom så är det nog en god ide att ta reda på de bakomliggande faktorerna till varför man en gång började gå upp i vikt. För det finns nästan alltid en orsak bortom kärleken till god mat. Det kan vara så att en operation kan hjälpa dig att gå ner i vikt men den tar inte bort några inre demoner.
Citera
2015-05-26, 21:53
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Beroende på orsakerna till övervikt/fetma, så kan mycket av det behandlas. Det är inte så att Gastric Bypass är den magiska lösningen på allt. Man måste fortfarande ändra livsstil.

Dessutom så är det nog en god ide att ta reda på de bakomliggande faktorerna till varför man en gång började gå upp i vikt. För det finns nästan alltid en orsak bortom kärleken till god mat. Det kan vara så att en operation kan hjälpa dig att gå ner i vikt men den tar inte bort några inre demoner.
En bekant gjorde en gastric bypass. Veckorna innan käkade hon bara soppor och matersättningar, dels för att gå ner i vikt men även för att rensa magen på massa skit.

Hon var rädd att gå ner för mycket så att hon fick sin bypass indragen då hon klarade att gå ner i vikt själv.

Dagarna innan sin operation åt hon godis. När jag frågade henne om det var så klokt så sa hon "Man får ju passa på, för sen kan jag inte äta något".

Jag tycker att hon symboliserar väldigt väl vad som är fel med gastric bypass. Det handlar inte om att personen i fråga inte kan gå ner i vikt - personen i fråga VILL inte jobba för det. Jävla sossefasoner.

TS visar med all önskvärd tydlighet att han är av samma skrot och korn när han säger att han "ledsnade" på att gå på dieter och motionera.
Citera
2015-05-28, 20:22
Medlem
turkbygges avatar
En sak som kan vara värd att tänka på med gastric bypass är att många som gör den får tarmvred ett tag efter operationen(månader/år efter).
Citera
2015-05-29, 19:24
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2015-05-29, 20:09
Medlem
Xehkes avatar
Jag kan förstå om man gör en gastric bypass om man väger typ närmare 200 kg. Jag vägde som mest närmare 150 kg men hade aldrig valt att lägga mig under kniven, gick ner till 120 kg och ska ner ännu mer. Om jag klarade det så klarar du det då jag är den största jävla gottegrisen. Kunde utan problem slänga i mig en sån där mandeltårta man köper fryst på kvällen + pizza och annan skit.

Om godissuget är ett problem för dig så är chokladpudding ett ganska bra alternativ, innehåller ganska få kalorier i jämförelse med mycket annat. Annars är Swebar eller liknade ganska okej också, är ganska goda och ger en mättnadskänsla. Byt ut läsk mot kolsyrat vatten eller light/zero.

Är du hungrig så ät kycklingfilé, nötkött eller fisk. Jag levde i princip på chili con carne och kycklingfiléer.
Citera
2015-05-29, 20:25
Medlem
Har en jobbarkompis som opererades för några år sen, gick ner 85 kg då hon endast kunde äta småbitar MEN hon ändrade inte sin kost utan äter fortfarande en massa fett och socker, även om hon fick gå och spy ibland, så kallad dumpning.
Nu är hon ännu tjockare än vad hon var innan operationen och ska göra om samma operation igen som Landstinget betalar!
Operation är ingen lösning utan det handlar om att ändra kost- och motionsvanor!
Citera
2015-05-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Tog bort? Den sitter där resten av livet. Ofta så skrumpnar den "överblivna" delen bort. Du förstör magen för resten av livet.

Oh fan, jag trodde man kunde operera bort ingreppet.
Citera
2015-05-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homesweethome
Har en jobbarkompis som opererades för några år sen, gick ner 85 kg då hon endast kunde äta småbitar MEN hon ändrade inte sin kost utan äter fortfarande en massa fett och socker, även om hon fick gå och spy ibland, så kallad dumpning.
Nu är hon ännu tjockare än vad hon var innan operationen och ska göra om samma operation igen som Landstinget betalar!
Operation är ingen lösning utan det handlar om att ändra kost- och motionsvanor!
Jag begriper inte varför en person ska få det bekostat inte bara en utan två gånger. Handlar det om operation av övervikt på nivå liv eller död, fine. Men vanligt "jag tycker att det är så jobbigt, jag har provat alla bantningsmetoder och dieter, men bara tröttnar efter några månader och ger upp". Det borde man få bekosta ur egen ficka.
Citera
2015-05-31, 13:00
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amir317
Tja jag är 18 år och jag lider av att vara tjock jag väger 120 kg och är 170 cm lång har aldrig knullat aldrig festat jag har gått och pratat med läkaren sen jag gick i 8de klass och provat alla former av dieter och inget har funkat så jag är så jävla less på mitt liv jag kan inte bära kläder som alla andra jag bär mjukis byxor och går aldrig ut från huset jag känner mig inte som en man jag mår verkligen piss jag har varit överviktig och jag kollade mitt bmi det var 45 så jag hade en risk att få diabetes typ 2 och jag funderar på att göra en gastric bypass för det är den enda lösningen jag provade mat ersättningar och gick ner 10 kg för att bevisa att jag kan gå ned i vikt för läkaren och han sa att jag inte kan göra gastric bypass innan jag blir 18 men nu har jag blivit det och jag skulle vilja göra operationen tror ni det kostar mig något jag är född i sverige och flertal av morsans polare är överviktiga dom har gjort operationen gratis och de har blivit spiksmala jag har inte ens en kuk som alla andra killar jag funderar ibland att ta livet av mig mår verkligen skit brukar hänga med polare i helgerna och jag ser hur tjejer spanar in i dom och ingen ens kollar på mig jag mår verkligen skit tror ni jag kommer få göra operationen i min situation?

Ja, risken finns, eftersom många läkare nuförtiden verkar tro att gbp är en universallösning på fetmaproblemet.

Du säger att din mammas väninnor är/har varit överviktiga. Detta, tillsammans med ditt nick, gör att jag antar att du är från Mellanöstern, där matvanorna numera är rätt dåliga. I grunden bra med mycket grönsaker osv, men numera "påbyggt" med t ex massor av läsk. Saudiarabien har t ex världens högsta andel av typ 2 diabetes, som du är rädd för att få.

De flesta har försökt skrämma dig från att göra en gbp, och jag håller med. Det är vansinne att förstöra/ta bort ett friskt organ från kroppen.

Har du provat lågkolhydratkost (LCHF)? Det fungerar bra för många. Jag kan också rekommendera en bok som heter Hjärnkoll på vikten, av hjärnforskaren Martin Ingvar.
Citera
2015-05-31, 13:02
Medlem
Funtasys avatar
Amir, en gastric bypass är inget magiskt. Det kommer inte lösa dina problem, möjligtvis för stunden.
Då 90 % av all fetma beror på felaktig diet så tycker jag istället att du fortsätter kämpa. Tro mig, du kommer att gå ner i vikt. Dessutom, att själv få se resultaten efter väldigt mycket slit kommer vara den bästa känslan.

Lycka till Amir, du kommer klara det!
Citera
2015-05-31, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funtasy
Amir, en gastric bypass är inget magiskt. Det kommer inte lösa dina problem, möjligtvis för stunden.
Då 90 % av all fetma beror på felaktig diet så tycker jag istället att du fortsätter kämpa. Tro mig, du kommer att gå ner i vikt. Dessutom, att själv få se resultaten efter väldigt mycket slit kommer vara den bästa känslan.

Lycka till Amir, du kommer klara det!

Tro mig, han kommer enligt statistiken inte alls gå ner. Statistiken är oerhört tydlig för fetma. Fetmapatienter går inte ner själva gneom att ändra kost, enstaka individer gör det men den generella trenden är att man inte lyckas på den vägen. Det spelar ingen roll vad du säger om att "bara ha rätta viljan och motivationen!". Folk har försökt och klarar det inte, det kan du vara säker på. Vad det sen beror på att folk inte klarar det är mindre tydligt men huvudsaken är att folk inte löser det själva. Gastric bypass däremot har oerhört bra effekt på att få folk att tappa i vikt - och det vinner alla på i längden eftersom fetmapatienter belastar vården väldigt hårt med tiden. Gastric bypass på dessa individer är så mycket billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in