Citat:
Tro mig, han kommer enligt statistiken inte alls gå ner. Statistiken är oerhört tydlig för fetma. Fetmapatienter går inte ner själva gneom att ändra kost, enstaka individer gör det men den generella trenden är att man inte lyckas på den vägen. Det spelar ingen roll vad du säger om att "bara ha rätta viljan och motivationen!". Folk har försökt och klarar det inte, det kan du vara säker på. Vad det sen beror på att folk inte klarar det är mindre tydligt men huvudsaken är att folk inte löser det själva. Gastric bypass däremot har oerhört bra effekt på att få folk att tappa i vikt - och det vinner alla på i längden eftersom fetmapatienter belastar vården väldigt hårt med tiden. Gastric bypass på dessa individer är så mycket billigare.
Har inte så stor på statistiken. Det jag har stor koll på är att en operation alltid innebär risker för komplikationer.
Man förstår ju att TS hemskt förtvivlat skulle vilja ändra på sin situation.
Känner till en person som kommer att få ha men resten av livet efter sin GBP.
Visst, hon gick ner och allt verkade lovande men nu väger hon 45 kg och är c:a 170 lång.
Hon vill absolut inte väga så lite men det är lögn i helvete för henne att gå upp de 10-15 hon vill.
Ovanpå det lider hon av nästan dagliga smärtattacker från buken. Nerver har skadats nångång under vägen pga av dussinet operationer efter den första operationen. De andra operationerna har varit för att försöka återställa tarmrörelser, näringsintag och få bort det som ger henne fasansfull smärta.
Den andra jag känner som gjort en GBP har det gått bra för. Han har inte nämnt något annat i vart fall. Han var runt 35 när han fick sin GBP.
En sak jag fått mig berättat i andra hand och det faller ju under hörsägen men ändå.
Åtta kvinnor som samtidigt genomförde GBP för 5 år sedan -7 av dem väger i dag mer än de gjorde innan sin GBP. Hon som fortfarande ligger inom ett sunt BMI har en operationsrelaterad komplikation, hon har efter operationen ett kolossalt lågt blodtryck.
GBP må kanske vara bra för en del men oskuret vinner i längden. TS -du är 18 år, du hinner göra operationen flera gånger om senare. Allt här i livet handlar inte om att vara poppis hos det andra könet. Iofs så är det just i din ålder då utseende spelar stor roll för en själv och andra pga att samhället är så utseendefixerat.
Är du väg ut från skolan så försök hitta ett jobb -få lite arbetskamrater -ta del av lite äldre människors erfarenheter. Det skulle ju vara toppen om du hade 2,5-3,5 km till jobbet. Promenad dit och promenad hem och ät nyttigt så kan du vara under 100-strecket innan årets slut.
Går du all in för en GBP så försök samla på dig så mycket information som möjligt innan, efter är det för sent.