2015-05-29, 15:04
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
Hade bara 1200 på Ignore listan (det är trots allt nästan 1 miljon medlemmar på flaschback, man kan inte gilla alla), har inte uppdaterat den på några veckor och nu fungerar den inte alls, det är fan troll överallt igen

Har dock letat upp ett gammalt userscript och det funkar bra, nästan för bra, man vill kunna se några "guldkorn" från trollen ibland, man kan iofs inaktivera det men då ser man även de fula lurviga håriga trollen med stora näsor som tittar fram i alla möjliga trådar, totalt oläsligt :sick39:

Tycker att det kan vara bra att lägga till "Ignore listan" igen som finns på alla seriösa forum.

Kan du länka till det scriptet?

KATASTROF att ignore-funktionen har tagits bort!

Vissa tycks ha en mycket naiv inställning till forumdebatter och tydligen aldrig hört talas om forumtroll. Ignore-funktionen använder jag för att just kunna markera vilka debattörer som är seriösa och som jag därmed kan lita på. Nu är det outhärdligt att följa vissa trådar, i synnerhet inom ämnet politik. Skärpning Flashback.
Citera
2015-05-29, 15:39
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Genom denna åtgärd slipper vi ju dessutom alla de där meningslösa inläggen av typen

"Nu sätter jag dig på ignore"

"Helt rätt, det ska jag också göra".

Hur stort intresse har trådens läsare av att veta att några skribenter sätter någon på ignore?

Det där skriver jag under på!

Sedan har vi ju en annan klassiker där användare ondgör sig över att ha "tvingats" läsa inlägg av postare de har på sina påstådda gedigna ignorelistor för att de inte varit inloggade. Om de nu är så känsliga vore en enkel rekomendation att alltid se till att logga in innan läsning.

En till är de som skryter med vilka de har på ignore samtidigt som de livligt debatterar med just de samma.

Ignorefunktionen har alltså missbrukats av vissa användare för att misskreditera andra medlemmar, så det är bra att den tas bort.

Det är väl bara att scrolla förbi de inlägg av postare som är ouppskattade, alternativt skumläsa i tråden. Tramset med att diskussioner drunknar p.g.a. det här kan lämnas därhän. Att gå in i en diskussion med en förutbestämd uppfattning och beklaga sig över andra infallsvinklar är väl höjden av motsägelsefullhet.
Citera
2015-05-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det där skriver jag under på!

Sedan har vi ju en annan klassiker där användare ondgör sig över att ha "tvingats" läsa inlägg av postare de har på sina påstådda gedigna ignorelistor för att de inte varit inloggade. Om de nu är så känsliga vore en enkel rekomendation att alltid se till att logga in innan läsning.

En till är de som skryter med vilka de har på ignore samtidigt som de livligt debatterar med just de samma.

Ignorefunktionen har alltså missbrukats av vissa användare för att misskreditera andra medlemmar, så det är bra att den tas bort.

Det är väl bara att scrolla förbi de inlägg av postare som är ouppskattade, alternativt skumläsa i tråden. Tramset med att diskussioner drunknar p.g.a. det här kan lämnas därhän. Att gå in i en diskussion med en förutbestämd uppfattning och beklaga sig över andra infallsvinklar är väl höjden av motsägelsefullhet.
Scrolla förbi de som skryter om vilka de har ignorerat!
Varför angår det dig om någon annan har ignoretat, hur kan det röra dig? Är du en sån där som tycker att alla andra ska göra som du?
Det är inget trams att diskussioner drunknar, har du över huvud taget varit på flashback?
Citera
2015-05-29, 15:59
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzambu
Ignore funktionen borde få finnas bara för att få slippa läsa Kinesarsles inlägg..Annars är det bra att den försvinner!
Menar du att du måste läsa dem nu?

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Kan du länka till det scriptet?

KATASTROF att ignore-funktionen har tagits bort!

Vissa tycks ha en mycket naiv inställning till forumdebatter och tydligen aldrig hört talas om forumtroll. Ignore-funktionen använder jag för att just kunna markera vilka debattörer som är seriösa och som jag därmed kan lita på. Nu är det outhärdligt att följa vissa trådar, i synnerhet inom ämnet politik. Skärpning Flashback.
Jag slängde ihop ett eget som går att använda. Du slipper inte skrollandet, men du kan i alla fall markera användare du vill komma ihåg av ett eller annat skäl.
(FB) Userscript för att tagga användare på Flashback

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag tror, utan att veta, att det även finns tekniska orsaker till att ignorerafunktionen ställer till det. Dels så krävs det ju en del uveckling för att funktionen ska fungera vettigt vid citat, aktuella ämnen, prenumerationer och så vidare, vilket ju antagligen är mycket mer arbete än det ger i fördelar. Det kan nog också ställa till det med cachningarna om det finns en massa olika varianter på de sidor som har väldigt hög trafik, dvs i trådarna (showthread.php).

Det är ju svårt att göra alla lyckliga.
Agreed. Funktionen är inte så värd att det är motiverat att låta den vara kvar. Då är det bättre med externa skript för samma sak.
Citera
2015-05-29, 16:01
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Kasst. Jag använder funktionen till de värsta posthororna ("posthoran") och ett par enstaka idioter som ofta kliver in och trollar i intressanta trådar.

Nu kommer vissa trådar bli nästintill oläsliga. Den gamla funktionen var utmärkt, om man märker att användaren för en gångs skull skrivit något som verkar varit värt att bemöta gick det ju enkelt att visa inlägget.

Nej, tummen ner för denna uppdatering.

Det fetade visar att du trots allt läser påstådda ignorerade användares inlägg. Kom inte dragandes med det klassiska inloggningsargumentet eller att det går att se citerade inlägg ifrån icke-ignorerade användare.

För att veta när det för en gångs skull är värt att bemöta ett inlägg ifrån en ignorerad användare måste du ju läsa samtliga inlägg ifrån denne, eller besitter du förmågor som vi andra inte känner till?
Citera
2015-05-29, 16:18
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Scrolla förbi de som skryter om vilka de har ignorerat!
Varför angår det dig om någon annan har ignoretat, hur kan det röra dig? Är du en sån där som tycker att alla andra ska göra som du?
Det är inget trams att diskussioner drunknar, har du över huvud taget varit på flashback?

Det angår mig då jag observerat att användare använt det som ett argument, d.v.s. uppenbarligen ljugit om sin ignorelista. Således utgör existensen av funktionen i sig ett sätt för användare att försöka misskreditera andra postare.

När en tråd drunknat är en subjektiv bedömning. Orkar du ignorera folk till höger och vänster kan du väl kontrollera min profil, angående din sista fråga.

Gällande den första är min upplevelse att ignoreivrarna är de som vill pracka på andra postare färdiga paket med deras evinnerliga gnäll om andra tråddeltagare och ignorefunktionen som argument. Ignorera den och den så blir tråden läslig och allt det tramset.

Det är just sådana som framför dylika uppmaningar som vill ha in alla andra under sina vingar, du verkar tillhöra dessa...
Citera
2015-05-29, 16:20
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det angår mig då jag observerat att användare använt det som ett argument, d.v.s. uppenbarligen ljugit om sin ignorelista.
Nja. När man använde funktionen fick man en knapp med "visa inlägg". Jag brukade oftast klicka på den och läsa, men det var rätt sällan jag valde att besvara ett inlägg från någon som var med på listan. Det behöver inte vara en lögn.
Citera
2015-05-29, 16:51
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nja. När man använde funktionen fick man en knapp med "visa inlägg". Jag brukade oftast klicka på den och läsa, men det var rätt sällan jag valde att besvara ett inlägg från någon som var med på listan. Det behöver inte vara en lögn.

Vad var då meningen med funktionen? Att läsa och välja att inte bemöta gör ignorefunktionen överflödig således.

Exakt samma förfaringssätt går att tillämpa efter borttagandet. Att ignorera någon annan postare torde rimligtvis innebära just det. Varken läsa eller bemöta. Du visar att ignoreivrarna inte är konsekventa. Ni läser ju uppenbarligen inlägg av ignorerade användare, men ni har dem ändå på den prestigefyllda listan.

Förstår inte vitsen. Du skriver ju själv att du ofta klickade på "visa inlägg" av ignorerade postare. Hur gjorde du denna avvägning, d.v.s. när en ignorerad användares inlägg skulle uppenbaras på din skärm?
Citera
2015-05-29, 17:07
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Vad var då meningen med funktionen? Att läsa och välja att inte bemöta gör ignorefunktionen överflödig således.

Exakt samma förfaringssätt går att tillämpa efter borttagandet. Att ignorera någon annan postare torde rimligtvis innebära just det. Varken läsa eller bemöta. Du visar att ignoreivrarna inte är konsekventa. Ni läser ju uppenbarligen inlägg av ignorerade användare, men ni har dem ändå på den prestigefyllda listan.

Förstår inte vitsen. Du skriver ju själv att du ofta klickade på "visa inlägg" av ignorerade postare. Hur gjorde du denna avvägning, d.v.s. när en ignorerad användares inlägg skulle uppenbaras på din skärm?
Den främsta anledningen till att jag använde funktionen var just att jag ville kunna få en automatisk påminnelse om att jag av någon anledning bör komma ihåg den användaren. Att funktionen hette "ignore" är inte mitt fel.
Citera
2015-05-29, 17:34
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Den främsta anledningen till att jag använde funktionen var just att jag ville kunna få en automatisk påminnelse om att jag av någon anledning bör komma ihåg den användaren. Att funktionen hette "ignore" är inte mitt fel.

Okej, som någon sorts varningslampa således? Frågan återstår dock hur du avgjorde att faktiskt titta på ignorerade inlägg i alla fall? Var det p.g.a. att andra citerat användaren ifråga och du därmed kunnat se det?

Utgör bara ett ytterligare argument att avlägsna funktionen. Hur gjorde du avvägningen när du skulle citera, det besvarade du aldrig...
Citera
2015-05-29, 18:27
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Okej, som någon sorts varningslampa således? Frågan återstår dock hur du avgjorde att faktiskt titta på ignorerade inlägg i alla fall? Var det p.g.a. att andra citerat användaren ifråga och du därmed kunnat se det?

Utgör bara ett ytterligare argument att avlägsna funktionen. Hur gjorde du avvägningen när du skulle citera, det besvarade du aldrig...

Tydligen var administratorns syfte med avskaffandet av funktionen att alla ska komma till tals i en debatt. Detta är en vacker men väldigt naiv tanke. Det förutsätter nämligen att alla deltagare är seriösa. Ignorera-funktionen gör mycket nytta för mig då jag ska kunna se vilka debattörer jag kan lita på och kunna beakta seriöst i debatten. Ryssland anlitar betalda forumtroll som skriver lögner och desinformation. Genom att avskaffa funktionen fylls debatterna av en massa dynga och det år svårt att hålla reda på vilka som är betalda rysstroll och vilka som är de facto svenskar. Att avskaffa ignore-funktionen är alltså att gå Rysslands ärenden.

Citat:
Jag slängde ihop ett eget som går att använda. Du slipper inte skrollandet, men du kan i alla fall markera användare du vill komma ihåg av ett eller annat skäl.
(FB) Userscript för att tagga användare på Flashback

Tack för ditt forumskript! Jag har installerat det i Chrome (med hjälp av Tampermonkey-tillägget) och det funkar utmärkt. Användare som är listade i skriptet markeras nu med rött.

Naturligtvis föredrar jag ändå att Flashback återinför ignore-funktionen, då detta underlättar för många som inte vet hur man handskas med olika skript.
Citera
2015-05-29, 19:41
Medlem
Segermarschens avatar
Det här tycker jag är bra.

Äntligen kommer folk att läsa mina inlägg.

Nae men allvarligt, det är lite barnsligt att ignorera folk för att man inte gillar deras åsikter. Då skapar man en bubbla i vilken man endast sitter och dunkar rygg, den intressanta debatten stryps.

Dock har jag varit skyldig till att ignorera några för att jag inte gillar deras oartiga beteende. Men det är en petitess. Jag föredrar ett fritt forum med dåligt beteende framför en bunt töntar med skygglappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in