2015-05-29, 10:22
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Men vad ryms inom de 3,7 procenten övriga. de redovisas utanför fis 1,8 procent. Svenskarnas parti?
Jag kan tänka mig att det är personer som svarade: Vet ej.
Är dock inte säker på om att det var ett alternativ (?), annars kanske det är en kombination av SvP och Piratpartiet?
2015-05-29, 10:24
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
De begriper läget. Men de är i full panik för att hitta en väg ut ur sin hopplösa situation som inte gör läget ännu värre för dem.
Vad de än nu gör vinner SD röster på deras hopplösa politiska läge.
De retirerar för sent helt enkelt. Och det har nog gått upp för en och annan i PK-ligan.

Nu börjar de ropa på hjälp för att inte SD skall ta över hela det politiska initiativet.

Men det är nu för sent. De har kört all sin trovärdighet i sank genom sitt handlande under senaste åren. Att kalla SD väljare för fascister var nog spiken i kistan.
Oförlåtligt i en demokrati.

Jag håller med där, det är försent att retirera nu. Möjligheten att stoppa SD´s framfart är borta. Näst största parti bland manliga väljare och ett förtroende i botten för sjupartiet och media. Det kommer att ta minst 10 år att få tillbaka det förtroendet, SD är nu som ett självspelande piano och kommer att växa kraftigt och vinna anseende under denna 10-års period.

Man skulle ha börjat ta striden redan 2006 när SD höll på att komma in i riksdagen, definitivt senast 2010 när SD fick 5,6% och fortfarande var ett marginellt parti. 2015 är det försent. Man chansade och förlorade stort.
2015-05-29, 10:27
Medlem
SD kommer öka så länge de övriga partierna negligerar frågan, så är det men ingen verkar vilja se det sambandet och man kan undra varför ? Sossarna kommer ju inte ens ta upp frågan förrän år 2018 jag menar sossarna håller på att gräva sin egen grav det är säkert.
2015-05-29, 10:38
Medlem
SD-Kalles avatar
Tror inte att SD kommer öka särskilt mycket under sommaren. Någon halv procent kanske. Nästa stora ökning där SD kan stabilisera sig över 20% sker nog i höst.
2015-05-29, 10:45
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncestuousMoses
Om Sentio släpper till och ger minst 18.2% så kanske vi nog hoppas på ett månadssnitt runt 16.5% Isåfall ökning med en halv procentenhet, inte illa även om det inte är rekord
SCBs luftiga telefonintervju ska ju räknas in i maj månads statistik, även om den kommer den 3:e juni.
De lär väl bli en ökning från förra mätningen på 12,4 men lär nog inte ligga högre än 15.
2015-05-29, 10:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Men vad ryms inom de 3,7 procenten övriga. de redovisas utanför fis 1,8 procent. Svenskarnas parti?
Med tanke på att SvP hade 0.07% i valet 2014 så tror jag inte att dom gör något större avtryck i opinionssiffrorna.
2015-05-29, 10:53
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Med tanke på att SvP hade 0.07% i valet 2014 så tror jag inte att dom gör något större avtryck i opinionssiffrorna.

Svenskarna parti har lagt ner, har alla här missat det? https://www.svenskarnasparti.se/2015/05/10/svenskarnas-parti-upploses/

Men de var som sagt inga röstmagneter innan heller så det är nog tyvärr F! som har växt av någon outgrundlig anledning.
2015-05-29, 11:07
Medlem
Glöm inte bort att tacka tiggarna för det är SDs bästa valarbetare, tveklöst! Så länge dem finns ivårt land kommer SD att öka invandrarna syns de med men inte alls i samma utsträckning. Så in med fler tiggare eller att vi får behålla dem som är här
2015-05-29, 11:26
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag kan tänka mig att det är personer som svarade: Vet ej.
Är dock inte säker på om att det var ett alternativ (?), annars kanske det är en kombination av SvP och Piratpartiet?
Oj, just det. SvP har ju lagt ner.
Då handlar det med stor sannolikhet om alternativet "vet ej".
2015-05-29, 11:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Tror inte att SD kommer öka särskilt mycket under sommaren. Någon halv procent kanske. Nästa stora ökning där SD kan stabilisera sig över 20% sker nog i höst.
Glöm inte att sommaren är en tid då folk har tid att tänka efter. Och uppleva resten av landet och jämföra med utlandet...
2015-05-29, 11:50
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Glöm inte bort att tacka tiggarna för det är SDs bästa valarbetare, tveklöst! Så länge dem finns ivårt land kommer SD att öka invandrarna syns de med men inte alls i samma utsträckning. Så in med fler tiggare eller att vi får behålla dem som är här

Ja det är väl det som är risken om nästa val inte sker tidigare än 2018, dvs. om Decemberpartiet på något sätt löser "tiggeriproblematiken" någon gång under 2016 exempelvis. Jag tror det är det största hotet mot SDs fortsatta fenomenala ökning i opinionen.

Som RingRing2014 tidigare skrev i tråden - var är alla dokumentärer och reportage om denna nya storspelare i svensk politik? Partiet som tar väljare från höger- och vänster, utbildad eller ej, svenskar som invandrare? Ett parti som ökat i varenda val hittills och ser ut att fullständigt rita om den politiska kartan nästa val? Just detta faktum förtjänar lite mer uppmärksamhet från "public service" än vad det har fått hittills.

Jag skulle vilja se en dokumentär i stil med det här exempelvis:

http://www.svtplay.se/video/2818037/nya-moderaterna-avsnitt-1-forvandlingen/nya-moderaterna-avsnitt-1
2015-05-29, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Glöm inte att sommaren är en tid då folk har tid att tänka efter. Och uppleva resten av landet och jämföra med utlandet...
ja kanske aker man till Kos i Grekland?? http://www.dailymail.co.uk/news/article-3099736/Holidaymakers-misery-boat-people-Syria-Afghanistan-seeking-asylum-set-migrant-camp-turn-popular-Gree k-island-Kos-disgusting-hellhole.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in