Citat:
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att undersökningar skall vissa fall ses som färskvara med bäst före datum. Om du läser den fakta som jag redovisar för dig i senaste undersökningen, så ger ;John O'Loughlin, professor of Geography at the University of Colorado, Boulder, bland annat två förklaringar till svängningen.
[...]
[...]
Du ger aldrig upp, och envisas med att citera icke trovärdiga opinionsundersökningar som äger rum under rysk ockupation. Den sista trovärdiga undersökning som ägde rum på Krimhalvön före rysk ockupation visade ett stöd för rysk annektering på 25%. Det är denna siffra vi utgår ifrån i diskussionen, knappast de 97% som "folkomröstningen" visade 10 månader senare.
Krims rysktalande befolkning (d.v.s. en klar majoritet) har i åratal bombarderats av anti-ukrainsk propaganda från ryska propagandakanaler, inte konstigt då att många var villrådiga och inte visste vad de skulle tro. Var det nazister som tog makten i Kiev? (nej, självklart inte) Ska människor på Krim bli rädda för Ukrainas parlament? (nej, självklart inte) Men i Putins propagandakanaler är det inte sanning som dikteras utan den information som bäst passar Putins egna syften. Trots detta förekom en majoritet på Krims gator och torg som demonstrerade för Majdan och mot Janukovytj, innan de ryska ockupationsstyrkorna tog över. Någon legal eller trovärdig folkomröstning om eventuell annektering av Ryssland har aldrig ägt rum på Krim. Det enda man ser i dag är politiskt förtryck av oliktänkande, människor som försvinner spårlöst, mördas, misshandlas, hotas, förlorar sina jobb och sin hem. Länkar till detta har du fått redan.