2015-05-08, 17:09
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vad hände med "Majoffensiven" det var snack om för några månader sedan?
Tidigast i morgon skulle jag säga.
2015-05-08, 17:16
Medlem
postkrans avatar
Citat:

Jadu, det kommer en ny rysk "offensiv" som aldrig händer varje månad om man ska tro Ukrainsk media och cirkeltroll, den senaste skulle ju skett runt den 10-15nde april tror jag det var. Det var ju även svammel från trådens pensionat om att nu jävlar skulle ryssarna försöka ta Maruipol.

Den nya "offensiven", är det den här som påstås ska ske den 9nde maj samtidigt som marschen hålls i Moskva i typisk rysk ond anda?
2015-05-08, 17:29
Medlem
Citat:

Har du inte hört om de senaste dagarna förskräckliga (Twitter) offensiver?

(FB) Situationen i Ukraina just nu, del 3
2015-05-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
I Din post #9080 skrev Du ovanstående: Det är sannolikt hämtat ur "Report on the human rights situation in Ukraine 15 May 2014" citat "63.......As a result, four protesters in support of Ukraine were killed by gunshots (a fifth died later in the hospital from his injuries). Many were injured during the afternoon (mostly protesters supporting federalism)."
http://www.un.org.ua/en/information-centre/news/1870

Vilka var det då som dog, var kom de ifrån, jo mestadels var det sannolikt ‘pro-federalism’ aktivister som dog vid sammandrabbningarna vid demonstrationen.

I rapporten från den 15 December 2014 har man specificerat denna uppgift indirekt och skriver följande:
62. As a result of the clashes in Odesa on 2 May, 48 people died (two ‘pro-unity’ and 46 ‘pro-federalism’ supporters) and 247 suffered injuries (including 22 policemen). On 27 November, the trial of 21 ‘pro-federalism’ activists involved in mass disorder in the city centre started in the Primorskyi District Court of Odesa. The MoIA investigation continued into mass disorder at the Trade Union Building. No investigation has been opened into the inaction of the fire brigade during the fire at the Trade Union

Ur: Report on the human rights situation in Ukraine 15 December 2014
http://www.un.org.ua/en/information-centre/news/1870

Så tre av de fem som dödades, som nämns i rapporten från den 15 maj 2014 var sannolikt ‘pro-federalism’ supporters.

Du behöver inte svara på posten. Jag vill endast klargöra genom posten att under massakern i Odessa den 2:a maj så dog det sannolikt 2 ‘pro-unity’ och 46 ‘pro-federalism’ aktivister.

Jag har alltid sagt att man ska erkänna när man har fel. Och jag lever som jag lär. I den detaljen kollade jag en gammal rapport som senare uppdaterats och jag hade därför felaktiga uppgifter.

Men i övrig står jag korrekt.
2015-05-08, 17:50
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Har du inte hört om de senaste dagarna förskräckliga (Twitter) offensiver?

Efter vad jag förstått har överträdelser av vapenvilan ökat de senaste dagarna. Så naturligtvis är folk nervösa. Det är en vanskligt situationen där OSSE blir nekade tillträde till vissa av separatisternas områden. Detta är ett utslag av väntan med strort V, det finns nog många på bägge sidor som vill "komma igång med krigandet" för att slippa väntan.
2015-05-08, 17:53
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Efter vad jag förstått har överträdelser av vapenvilan ökat de senaste dagarna. Så naturligtvis är folk nervösa. Det är en vanskligt situationen där OSSE blir nekade tillträde till vissa av separatisternas områden. Detta är ett utslag av väntan med strort V, det finns nog många på bägge sidor som vill "komma igång med krigandet" för att slippa väntan.
Skärmytslingar längs gränsen kan mycket väl vara förberedelser inför en offensiv. Man behöver veta var fienden är stark/svag, vad han har för vapen på olika platser osv.
2015-05-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn

Varför klandra endast separatisterna?

Menar du att:
1. Ukrainska armén inte behöver ge OSCE tillträde till områden, eller
2. Ukrainska armén alltid ger OSCE tillträde till områden

Från OSCE rapporten från den 5 maj:
Citat:
On 5 May at 10:45hrs, the SMM was stopped at a Ukrainian Armed Forces checkpoint located at the intersection of roads between government-controlled Zolote (60km north-west of Luhansk) and Hirske (62km north-west of Luhansk). The officer in charge retained SMM identification cards while the interior of the vehicle was inspected. The SMM was also requested to show the content of the trauma bags. The patrol was stopped for eight minutes before being allowed to pass through the checkpoint.

On 5 May, at 11:20hrs, the SMM was stopped at a Ukrainian armed forces mobile checkpoint in the outskirts of Hranitne (government controlled, 60km south of Donetsk) and was told by the checkpoint personnel that they could not proceed due to the possibility of shelling.

http://www.osce.org/ukraine-smm/155346?utm_source=feedblitz&utm_medium=FeedBlitzRs s&utm_campaign=oscelatestnews
2015-05-08, 19:12
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:

Menar du att:

Om du använder knoppen till att tänka med inser du att av de två parterna har en ett lätt identifierbart intresse att hålla i gång semi-kriget kontinuerligt. Det nöter nämligen på Ukraina, kostar pengar man inte har och sinkar reformarbetet (dvs Putins plan att destabilisera Ukraina). Hade inte hotet om fler sanktioner o beväpning av UA funnits hade han nog t.o.m släppt lös en offensiv.
UA, den andra parten, har alla skäl att strikt iaktaga vapenvila om den andra parten också gör det, av just ovan sagda skäl.
Rapporterar OSCE att det mest är Ukraina som bryter mot Minsk-vapenvilan riskerar man EU stödet, något man absolut inte har råd med.
2015-05-08, 19:46
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:

Menar du att:

Mycket enklare än så...
Ukraina regering är en erkänd del av Europa och separatisterna är rysspack.
Det är inte svårare än så!
2015-05-08, 20:33
Medlem
EU-parlamentet klagar på utredningarna av Maidan och Odessa och påpekar att det finns flera fall av selektiv rättvisa i Ukraina:

Överklagande undertecknas av företrädare för Europeiska enade vänstern, den gröna gruppen, Alliansen liberaler och demokrater för Europa, Progressiva förbundet av socialdemokrater och demokrater, Europeiska konservativa och reformister.

"Vi vädjar till er, herr Yatsenyuk att kunna använda alla möjligheter som finns för dig för att säkerställa den omedelbara tillhandahållandet av resultaten från undersökningar av morden på Maidan, massakrerna i Odessa, liksom otaliga exempel på selektiv rättvisa och rättegångsfel" - sade i en dokument.

Tidigare FN kallas otillräckliga åtgärder i Kiev mord i Odessa.

http://ukraina.ru/news/20150508/1012998946.html

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fukraina.ru%2Fnews%2F20150508%2F10 12998946.html&edit-text=&act=url&act=url
2015-05-08, 21:08
Medlem
Den ukrainska armén råkar ut för ett generande missöde. Ingen översättning behövs, men den språkkunnige får lite grädde på moset. Kort video.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=i_iYrPXGTaU
2015-05-08, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
EU-parlamentet klagar på utredningarna av Maidan och Odessa och påpekar att det finns flera fall av selektiv rättvisa i Ukraina:

Överklagande undertecknas av företrädare för Europeiska enade vänstern, den gröna gruppen, Alliansen liberaler och demokrater för Europa, Progressiva förbundet av socialdemokrater och demokrater, Europeiska konservativa och reformister.

"Vi vädjar till er, herr Yatsenyuk att kunna använda alla möjligheter som finns för dig för att säkerställa den omedelbara tillhandahållandet av resultaten från undersökningar av morden på Maidan, massakrerna i Odessa, liksom otaliga exempel på selektiv rättvisa och rättegångsfel" - sade i en dokument.

Tidigare FN kallas otillräckliga åtgärder i Kiev mord i Odessa.

http://ukraina.ru/news/20150508/1012998946.html

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fukraina.ru%2Fnews%2F20150508%2F10 12998946.html&edit-text=&act=url&act=url

Vedhuggare, ditt engagemang för rättvisan är stark så jag förstår att du blir frustrerad. Men utredningar tar tid.

Det intressanta i utredningen om Odessa blir inte hur det slutade utan hur det började. Vad gjorde den ryska draggen där och på vems uppdrag?

Det vi alla kan vara objektivt överens om är att vi efter denna händelse haft mycket få oroligheter i Odessa.

Är det händelser som detta som krävs för att få stopp på ryssarna? Oavsett vem som tände på... Är detta metoden?

Jag vet inte om du eller andra hade varit bestört om t ex tyskarna hade stoppats på samma vis i Finland, eller Sverige under 40-talet.

Både du och jag har haft förmånen att tala med krigsveteraner och har fått höra om hemska upplevelser. Vad ska man göra för att stoppa ryssarna? Det vet andra mer om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in