2015-05-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Det verkar som om min plånka har rymt från min bakficka. Att fixa nytt körkort och förarkort går j lätt. Men om man har ADR, YKB, truck och lite annat, så skall det ju också förnyas, men hittar fan ingen info om det. Någon som vet vart man vänder sig?
Tya är väl för truck, så dit kanske man skall ringa. Men resten då?
Kasst att det fanns så lite information.
Borttappat yrkesförarbevis rapporteras till transportstyrelsen.

&

ADR-intyget rapporteras till myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Citera
2015-05-24, 18:58
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Truck är lätt behöver inte ens ringa till dom: http://kortad.tya.se/bestall-ersattningskort
För ADR här: https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Transport-av-farligt-gods/Utbildning/Forlorat-ADR-intyg/
YKB ring till Transportstyrelsen för det är dom som utfärdar kortet så dom om några borde veta det.

Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Borttappat yrkesförarbevis rapporteras till transportstyrelsen.

&

ADR-intyget rapporteras till myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Jag tackar er båda!
Finns det inte på första googlesökningen så finns det inte
Citera
2015-05-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Jag tackar er båda!
Finns det inte på första googlesökningen så finns det inte
Jag hittade faktiskt allt detta via google
Citera
2015-05-28, 01:24
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Väldigt litet, beror på om du tänker på deras bas i Mjölby eller deras huvudbas, som jag så klart inte kommer på namnet på..

Vad vill du veta?
Mjölby, ett par kollegor till mig har hoppat över dit. På dem låter det som guld o gröna skogar. Har hört att ledningen är dum dock?
Citera
2015-05-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Mjölby, ett par kollegor till mig har hoppat över dit. På dem låter det som guld o gröna skogar. Har hört att ledningen är dum dock?

Det stämmer, det är därför de råder varierande känslor angående företaget och de verkar alltid bestå av motpoler till varandra t.ex antingen så kommer du till att stormtrivas eller så kommer du till att hata skiten.
Citera
2015-05-29, 13:14
Medlem
YKB

Hej, är det någon som vet ifall alla ykb kurser man har gått lagras någonstans i någon sorts databas? Vi har nämligen fått en kurs ''på köpet'' när vi slutade skolan men lyckades slarva bort pappret man fick.

Så nu har jag bara 4 ykb kurser kvar innan förfallodatumet och undrar ifall jag måste börja leta fram det pappret som jag slarvade bort eller ej.

Tack på förhand.
Citera
2015-05-29, 17:15
Medlem
TheGamers avatar
Citat:

Skulle inte kalla den dum, mer hela deras situation som växtvärk, de har expanderat rätt snabbt på några år och det gör att det lätt blir mycket och rörigt, speciellt för en liten ledning med många fordon.
Citera
2015-05-29, 20:54
Medlem
Citat:
YKB

Hej, är det någon som vet ifall alla ykb kurser man har gått lagras någonstans i någon sorts databas? Vi har nämligen fått en kurs ''på köpet'' när vi slutade skolan men lyckades slarva bort pappret man fick.

Så nu har jag bara 4 ykb kurser kvar innan förfallodatumet och undrar ifall jag måste börja leta fram det pappret som jag slarvade bort eller ej.

Tack på förhand.

Det lagras i transportstyrelsens databas. Finns inget sista datum gällande ykb kurser. De blir inte ogiltiga bara för att datum passerats. Detta är en regel som nyligen kommit...
Citera
2015-05-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Det lagras i transportstyrelsens databas. Finns inget sista datum gällande ykb kurser. De blir inte ogiltiga bara för att datum passerats. Detta är en regel som nyligen kommit...
Okej tack. Nej syftade på mitt ykb bevis där, som ska förnyas vart 5:e år annars får man ta om den.
Citera
2015-05-30, 13:36
Medlem
Citat:
Någon som har erfarenhet av tommy nordbergh åkeri?
Gräset är inte grönare på andra sidan
Citera
2015-05-30, 14:14
Medlem
Citat:
Okej tack. Nej syftade på mitt ykb bevis där, som ska förnyas vart 5:e år annars får man ta om den.

Kanske var otydlig, men ditt ykb-bevis går ut efter fem år, ja. Dock syftade jag på fortbildningen där dom ändrat reglerna något. Har du gått tex 1/5 dagar fram till slutdatum, så blir denna dag ogiltig och måste göras om. Nu är reglerna ändrade och det betyder att dina tidigare kursdagar inte blir ogiltiga bara för att datum passerat. Det som händer är att du får körförbud fram tills du gått resterande dagar.
Citera
2015-05-30, 18:39
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Skulle inte kalla den dum, mer hela deras situation som växtvärk, de har expanderat rätt snabbt på några år och det gör att det lätt blir mycket och rörigt, speciellt för en liten ledning med många fordon.

Jo kan tänka mig det, bara i mjölby sökte dem ca 30 chaufförer fram till årskskiftet tydligen. Men det kan ju inte ha vart bra för business när ica lagret brann häromveckan.

Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Gräset är inte grönare på andra sidan

Haha jo det är nog så, Trivs bra på mitt åkeri men någon dag kanske man vill prova något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in