2015-05-23, 09:13
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Någon som har erfarenhet av tommy nordbergh åkeri?

Väldigt litet, beror på om du tänker på deras bas i Mjölby eller deras huvudbas, som jag så klart inte kommer på namnet på..

Vad vill du veta?
Citera
2015-05-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
så om jag lämnar dessa narkotika urinprover, för de är väl bara de dom kommer kolla efter? har svårt att se att man måste lämna dopingprover, de är ju ingen alkohol/drog som påverkar nykterheten?!
säg att jag gör detta, kan jag samtidigt övningsköra för C+CE, om jag förklarar situationen att jag går i skola och lever på csn, mitt liv kollapsar ju om jag inte får lämp, åker ut från skolan och får sitta hemma och runka i ensamhet på soc-bidrag igen, och det kommer leda raka vägen in i missbruk precis som vi ser världen runt. de vore en social och ekonomisk jävla katastrof om jag inte får lämpet, om jag förkalrar detta för transportstyrelsen, kommer jag då får övningsköra för CE om jag pinkar rent?

I Sverige anses dopingmissbrukare vara aggressiva och detta gäller även inom trafiken, därför kommer du säkert att få lämna prover för detta också. Jag vet inte, du får höra med Transportstyrelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Väldigt litet, beror på om du tänker på deras bas i Mjölby eller deras huvudbas, som jag så klart inte kommer på namnet på..

Vad vill du veta?

Ligger väl ute vid Ä-holm, det åkeriet är ett åkeri man antingen hatar eller älskar utifrån vad jag har fått berättat för mig.
Citera
2015-05-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Någon som har erfarenhet av tommy nordbergh åkeri?

Sönderstressade chaufförer som kör åt ICA.
Citera
2015-05-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Jag har kört blandat gods ett bra tag, men fick precis reda på att min bil ska avvecklas och jag har blivit flyttad till en riktig skitlinje. De vill att jag skall köra Helsingborg med omnämnd, styckegods enbart. Jag bor ca 20mil ifrån så har sagt upp mig (jag har varit trött på cheferna länge).

Nu återstår ju frågan vad ni andra har för erfarenhet av DHL samt Schenker.
Har fått jobberbjudande på båda ställena, vad jag har förstått så har fortfarande Schenker en jäkla massa pappersarbete PLUS handdator, till skillnad från DHL som enbart har en handdator.

Schenker & DHL erbjuder båda två provanställning, får mer information i veckan ang körningarna.

Jag vill dra mig uppåt i landet och köra enbart fjärr altn dra in i grusbranschen, men just nu måste jag ha ett nytt jobb omgående.

Men hur är det att jobba för dessa företag? Får man en syl i vädret, eller är det som en stor hönsgård där alla ska hävda sig?

Hur sköts bilarna? Har man inplanerad tid att renhålla sitt fordon, eller får man göra detta på sin rast? Finns det tvätthallar?
Hur väl fungerar "aj & oj" dvs tillbudsrapporter?

Ja kort och gott, är dessa företag bra?

Tacksam för svar

Vilket åkeri som kör åt Schenker har du fått jobberbjudande på? eller ska du köra åt Schenker själva? Kör åt ett åkeri som kör åt Schenker i Östersund - Malmö så jag kan berätta lite om hur det är
Citera
2015-05-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Känner ni till Facebookgruppen "chaufförs & entreprenads jobb Skåne till norrland"??

Det är otroligt underhållande att kolla den med jämna mellanrum.. Exempel;

Åkare; Flashback åkeri och transport söker CE-chaufför till ett ekipage som utgår från Gävle och rullar till Sundsvall nattetid. Eftersom ekipaget finns i Gävle, måste du också vara bosatt i gävle eller det omedelbara närområdet. Dragbilen är en Scania R500 och 100% av transporterna är styckegods. Ett krav är ADR, CE-behörighet. Lön enligt kollektivavtal.

Svar från arbetssökande;

Person 1; vad heter åkeriet?
Person 2; Räcker det med C-kort?
Person 3; jag bor i Trelleborg, kan jag utgå därifrån?
Person 4; vad är det för märke på lastbilen?
Person 5; har ni kollektivavtal?
Person 6; jag har inget ADR, går det bra ändå?
Person 7; hade jag varit arbetslös hade jag tagit jobbet...

Asså.... Åååååååååh!!!

Det finns även en stor bunte annonser från arbetsgivare i den gruppen, där det särskrivs utav bara fan i annonserna, det stavas fel, ort som arbetet finns på anges inte osv.....

Väldigt oseriöst. Dessutom kan det ju vara bra att veta om jobbet ligger i Kiruna eller Skåne.
Citera
2015-05-23, 23:50
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
inget tillstånd på hur länge?
vet att de fanns andra på utbildningen som strulat en del, vissa mer än andra, de var någon som hade ett ringa sen tidigare (glömt fråga om han fick pissa för körkort, tror inte de dock), någon som kört förbi snuten på 220 km/h på motorcykel för 2 år sen men som nu övningskör i lastbil så han måste fått lämp, etc etc. mitt är väl inte så jävla farligt? var lämnar man proverna för körkorten?

Amfetamin och steroider hör inte hemma bland tunga fordon. Tyvärr har du satt dig i klistret.
Som någon annan påpekade kan du glömma utbildningen, antar du går via AF? Tog mitt körkort via AF och fyra stycken blev avstängda för ringa narkotikabrott, alla fyra cannabis.

Det bästa du kan göra i din situation är att försöka behålla B-kortet genom att lämna rena urinprover och försöka senare nästa år.
Citera
2015-05-23, 23:53
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toksepe
Vilket åkeri som kör åt Schenker har du fått jobberbjudande på? eller ska du köra åt Schenker själva? Kör åt ett åkeri som kör åt Schenker i Östersund - Malmö så jag kan berätta lite om hur det är

Det är Schenker Åkeri AB i Jönköping, jag tackade nej då det var en ren distributionslinje. Upp till 80stopp per dag med släp.

Du får gärna berätta mer om din linje
Citera
2015-05-24, 00:58
Medlem
Citat:
Det är Schenker Åkeri AB i Jönköping, jag tackade nej då det var en ren distributionslinje. Upp till 80stopp per dag med släp.

Du får gärna berätta mer om din linje
Det verkar ju stört med så många stop. De få gånger jag kör distribution så är det ca 17-22 stop
Citera
2015-05-24, 01:20
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Det verkar ju stört med så många stop. De få gånger jag kör distribution så är det ca 17-22 stop

Det tyckte jag också, sen var det 12-timmars pass, beräknad körtid på 9.5timmar.

Jag åkte med en dag, förstår varför de ville ha mig omgående. Vi var två man när jag hade min provrunda, vi blev försenade. Att köra den linjen själv är för mig en gåta.

Fram till kl 12:30 så är det enbart utkörning, därefter en kort lunch och sedan fasta hämtningar + spontanhämtningar som jag kallar det (kontoret ringer och ber en att hämta på vissa ställen).

Det var som att köra budbil, fast med lastbil. Ibland var det ynkliga paket som vägde 1-2kg som skulle levereras, och man var tvungen att backa intill en port för det ej fanns något utrymme någon annanstans att ställa bilen.

Släpet hade man med sig till ca 20kunder. Notera att det längsta körningen var när man åkte till och från terminalen, annars cirkulerade man på ett stort industriområde + några enstaka kunder som låg 5-6km bort.
Citera
2015-05-24, 01:27
Medlem
Citat:
Det tyckte jag också, sen var det 12-timmars pass, beräknad körtid på 9.5timmar.

Jag åkte med en dag, förstår varför de ville ha mig omgående. Vi var två man när jag hade min provrunda, vi blev försenade. Att köra den linjen själv är för mig en gåta.

Fram till kl 12:30 så är det enbart utkörning, därefter en kort lunch och sedan fasta hämtningar + spontanhämtningar som jag kallar det (kontoret ringer och ber en att hämta på vissa ställen).

Det var som att köra budbil, fast med lastbil. Ibland var det ynkliga paket som vägde 1-2kg som skulle levereras, och man var tvungen att backa intill en port för det ej fanns något utrymme någon annanstans att ställa bilen.

Släpet hade man med sig till ca 20kunder. Notera att det längsta körningen var när man åkte till och från terminalen, annars cirkulerade man på ett stort industriområde + några enstaka kunder som låg 5-6km bort.

Får man fråga vart den rundan gick? eller pm om du inte vill outa dig. Låter ju som dem inte tänkt alls när de har planerat den rutten haha. Så jävla idiotiskt är det när man får köra små jävla paket på några kilo bara, men brukar tänka om idioterna vill betala för det så visst..
Citera
2015-05-24, 14:09
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Det verkar som om min plånka har rymt från min bakficka. Att fixa nytt körkort och förarkort går j lätt. Men om man har ADR, YKB, truck och lite annat, så skall det ju också förnyas, men hittar fan ingen info om det. Någon som vet vart man vänder sig?
Tya är väl för truck, så dit kanske man skall ringa. Men resten då?
Kasst att det fanns så lite information.
Citera
2015-05-24, 17:11
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Det verkar som om min plånka har rymt från min bakficka. Att fixa nytt körkort och förarkort går j lätt. Men om man har ADR, YKB, truck och lite annat, så skall det ju också förnyas, men hittar fan ingen info om det. Någon som vet vart man vänder sig?
Tya är väl för truck, så dit kanske man skall ringa. Men resten då?
Kasst att det fanns så lite information.
Truck är lätt behöver inte ens ringa till dom: http://kortad.tya.se/bestall-ersattningskort
För ADR här: https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Transport-av-farligt-gods/Utbildning/Forlorat-ADR-intyg/
YKB ring till Transportstyrelsen för det är dom som utfärdar kortet så dom om några borde veta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in