2015-05-27, 15:06
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
SD ökar alltså stort bland de med högre inkomst, högre utbildning och äldre.

SD står samtidigt still eller tappar bland de med lägre inkomst, lägre utbildning och yngre.

Vad tror ni att detta beror på? Är förändringen positiv?

Jag tror inte det stämmer över tid. Men om det gjort så vore det inte bra nej. Jag vill inte se något nytt moderaterna. Vill man ha det kunde man ha stannat i moderaterna. SD ska vara ett mittenparti, locka folk från både vänster och höger, både fattiga och mer välbärgade, men framförallt vanliga arbetare som inom LO där man har 26% av väljarstödet.
2015-05-27, 15:11
Medlem
8711s avatar
Men det där är från en mätning. Det varierar kraftigt eftersom underlaget är väldigt litet i dom olika grupperna. Så det går inte att tala om några förändringar om dom inte är mycket markanta över tid.

Så det är inget att lägga märke till överhuvudtaget. Brus, slumpfaktor att det går lite upp och ner mellan grupperna mellan mätningarna beroende på vilka som svarat när Demoskop ringt. Det är slump.
2015-05-27, 15:15
Medlem
8711s avatar
Tror man på allvar att t.ex vänsterpartiet ökade med 4 procentenheter från 1,6 till 5,6 bland höginkomsttagare och att det håller i sig till nästa mätning så tror man fel. Uppenbart för små baser för att dra slutsatser och tala om förändringar överhuvudtaget, än mindre om några stora uppgångar eller några "ras".
2015-05-27, 16:42
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du kan inte skriva att gruppen lågutbildade rasar utan att förklara att det bara är proportionerna som förändras när andelen högutbildade ökar bland Sd;s sympatisörer. Antalet är säkert oförändrad eller ökar lite.

Att gruppen låginkomsttagare står still beror nog på att många av dem är vänster och de sitter fast i övertygelsen om att bara S och V är garanter för större ekonomisk utjämning. De ser inte kopplingen till invandringen som en konkurrent om resurserna.
Det gör däremot de låginkomsttagare som röstar på Sd och det betyder mycket mer för deras ställningstagande än till exempel påstådd rasism.

Jag skrev ju att SDs stöd minskar bland lågutbildade men ökar bland medel och högutbildade?
2015-05-27, 16:44
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jo. Den förändring som beskrivs är inte i sammansättningen av SD:s väljare, utan av väljargruppens sympatier som helhet.

Av alla röstberättigade tillfrågade i gruppen med enbart grundskoleexamen, valde 25,2% i februrai-mars SD, medan andelen till april-maj hade minskat till 22,1%. Märkligt nog ökar moderaterna stort i den gruppen.
http://y.cdn-expressen.se/images/83/a4/83a4dcac63064a8992891080a4034dab/16x9/1245@70.jpg

Men de beskrivna förändringarna ska tas med en dos salt eftersom grupperna är små och felmarginalerna därför stora.

Jaha, då vad personen du citerade ännu mer korkad än vad jag trodde. Förändringen gäller naturligtvis stödet för respektive parti bland varje grupp - inte hur stora grupperna är bland respektive partis väljare, som du säger då.
2015-05-27, 18:11
Medlem
Inzio och Sentio är ju som bekant på gång och man ser ju fram emot både (framför allt Sentio). Men vet någon om Ipsos också kommer innan månaden är slut? Gillar att ha koll på alla liksom . Man kan ju alltid hoppas på en uppgång även där och sen korrigera den.
2015-05-27, 18:23
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Exakt så. Segmentet av lågutbildade, lågavlönade & yngre fylls ju på med "nysvenskar".
När man matar på med hundratusentals nyanlända med många barn som trycks direkt in i bidragsförsörjning så blir det så här.
Nu vet jag inte hur undersökningen sett ut men jag kan tänka mig att de tar hänsyn till variabler som var ifrån de tillfrågade kommer ifrån. Alltså borde det inte vara slumpmässigt utvalda låginkomsttagare.
2015-05-27, 21:07
Medlem
Mac-Arthurs avatar

[b]20-procentvallen sprängd i morgon eller om tre veckor?/B]

Av Sentio eller av YouGov i juni?

Till Systembolaget i morgon eller om oändliga tre veckor?

Spänningen är olidlig!!!
2015-05-27, 21:57
Medlem
SD-Kalles avatar
SD brukar stå still eller backa något under sommaren. Färre läser nyheter, invandringens problem kan kännas långt borta i sommarstugan i skärgården eller på stranden i Mallorca.

Inte omöjligt att 20% först kommer i höst.
2015-05-27, 22:00
Medlem
Menveds avatar
Sentio, Ipsos, SCB och Inizio kvar den här månaden. Intressantast blir att se ifall ökningen jämfört med de tidigare mätningarna stannat av eller om vi börjar se den ketchupeffekt som jag misstänker är på gång. I så fall kan vi ligga på 18 procent i snitt redan i juni. Den här månaden kan vi som allra högst nå 17 procent men jag gissar på 16,8. Sentio imorgon ger en indikation.
2015-05-27, 22:42
Medlem
JerrysModevisnings avatar
Gissar på att Sentio ger SD över 18% för första gången denna månad.

Det är en tickande bomb som Alliansen än så länge inte verkar ha någon plan för.

Ska bli intressant och se vad KD och FP gör när instituten under längre perioder visar katastrofsiffror.
Senast redigerad av JerrysModevisning 2015-05-27 kl. 22:44.
2015-05-27, 22:45
Medlem
Så SCB som kommer i början av juni kommer alltså räknas till den här månaden. För övrigt, SCB (i och med att den kommer så pass sällan) diskuteras inte så ofta. Hur högt ligger trovärdigheten hos dem? Är de i alla fall inte att betrakta som mycket seriösa? Vad kan man spekulera i att SD kan få hos SCB, någonstans mellan 16-17% är väl inte omöjligt ? Man kan ju i alla fall hoppas. Att de skulle visa betydligt högre än 17% är som jag förstått det inte troligt. Man borde nästan vara statistiker för att kunna diskutera på hög nivå här men det är likväl intressant att få ta del av information och teorier.
Senast redigerad av IncestuousMoses 2015-05-27 kl. 22:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in