2015-05-27, 10:50
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
En förklaring kan väl vara den massiva invandringen av muslimer. Eftersom just de är den grupp som förföljer kristna över hela världen, har KD:arna vaknat upp.

F ö har det släpps nya siffror från Demoskop som visar att det numera är S som tappar väljare till SD, och att SD vuxit bland höginkomsttagare och bland pensionärer.
http://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-lofven-rasar-hos-aldre-valjare/

Kd är inte som andra partier.

Att muslimerna varit ett hot mot kristna måste de ha veta om länge. Jag känner många religiösa som jag antar mangrant röstar Kd. Jag vet hurdana de är, auktoritetstroende. De bråkar aldrig med chefen på jobbet utan vet sin plats är snälla trevliga och skötsamma. Men intelligenta och de har reda på sig, inga trash eller jon!

Nu har det börjat röra på sig inom Kd de ledande som, Göran Hägglund och Ebba Bush är inte entydigt för den humanistiska linjen längre. Invandringen börjar ses som ett problem och då blir det legitimt att tänka annorlunda om invandringen för alla sympatisörer.

Jag tror att de invandringskritiken inom Kd kommer att växa mycket fram till 2018. Nu när tanken släppts fri.

Frågan är om det innebär ett rally där fler partier intar en position mycket närmare Sd för att inte drabbas av ett bittert öde i valet 2018.

Dock tror jag inte det innebär så mycket för Sd som har väljare som är en nivå skarpare i sin invandringskritik och de lockas inte till de partier som bara är i börjar av sin förändring. Sd kommer snart att passera 20% i någon undersökning och det kan bli Sentio redan i morgon!
2015-05-27, 11:20
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gör reklam för mitt inlägg i den andra opinionstråden: (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden
Där finns en länk till Expressens genomgång av väljarstödets förändringar i olika väljargrupper.

Väldigt intressant. Min egna sammanfattning på det som sticker ut mest vad gäller SDs stöd:

- Stort tapp i gruppen lågutbildade. Man rasar 3%.
- SD ökar mest vad gäller de som är medel eller högutbildade
- Lågutbildade är fortfarande största väljargrupp på 22%

- Större ökning bland medel och höginkomsttagare
- Gruppen låginkomsttagare står relativt still
- Medelinkomsttagare är för första gången den största väljargruppen vad gäller inkomst

- Desto äldre desto större stöd för SD.
2015-05-27, 11:21
Medlem
SD-Kalles avatar
SD ökar alltså stort bland de med högre inkomst, högre utbildning och äldre.

SD står samtidigt still eller tappar bland de med lägre inkomst, lägre utbildning och yngre.

Vad tror ni att detta beror på? Är förändringen positiv?
2015-05-27, 11:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
SD ökar alltså stort bland de med högre inkomst, högre utbildning och äldre.

SD står samtidigt still eller tappar bland de med lägre inkomst, lägre utbildning och yngre.

Just när det gäller tappet bland lägre inkomster & yngre så handlar det väl mycket om att påfyllningen av blattar i dessa segment börjar synas i statistiken.
2015-05-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just när det gäller tappet bland lägre inkomster & yngre så handlar det väl mycket om att påfyllningen av blattar i dessa segment börjar synas i statistiken.

Du menar att SD inte tappar väljare bland lägre inkomster & yngre till antal men att nytillkomna (blattar?) väljer andra partier?
2015-05-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Min första tanke också.
2015-05-27, 12:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Väldigt intressant. Min egna sammanfattning på det som sticker ut mest vad gäller SDs stöd:

- Stort tapp i gruppen lågutbildade. Man rasar 3%.
- SD ökar mest vad gäller de som är medel eller högutbildade
- Lågutbildade är fortfarande största väljargrupp på 22%

- Större ökning bland medel och höginkomsttagare
- Gruppen låginkomsttagare står relativt still
- Medelinkomsttagare är för första gången den största väljargruppen vad gäller inkomst

- Desto äldre desto större stöd för SD.

Du kan inte skriva att gruppen lågutbildade rasar utan att förklara att det bara är proportionerna som förändras när andelen högutbildade ökar bland Sd;s sympatisörer. Antalet är säkert oförändrad eller ökar lite.

Att gruppen låginkomsttagare står still beror nog på att många av dem är vänster och de sitter fast i övertygelsen om att bara S och V är garanter för större ekonomisk utjämning. De ser inte kopplingen till invandringen som en konkurrent om resurserna.
Det gör däremot de låginkomsttagare som röstar på Sd och det betyder mycket mer för deras ställningstagande än till exempel påstådd rasism.
2015-05-27, 13:12
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Märkligt att så många debattörer uppehåller sig så mycket kring nötter och stolpskott. Vad är ni själva, misslyckade gnällspikar?
Demokratin tillhör hela folket inte bara de med len trut och ordboken fylld av de rätta flosklerna. Utbildningsnivån är låg bland svenska politiker så det kan ju inte direkt vara på det planet de är en elit.

Sd var från början en gräsrotsprotest, men har börjat bli mer elitistiskt och med det kommer de som har svadan men inte så mycket mer.
Du har rätt. Det jag ville säga var att SD har gått miste om många välutbildade personer, en kategori som andra partier får sin beskärda del av. Det har påverkat bilden av SD och förstärkt effekten av smutskastningen.
2015-05-27, 13:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Tillfälligt "brus".., fäster inget till det.

Sedan skall man komma även ihåg att yngre har även matats med propaganda ifrån barnsben, det tar en stund att se igenom, och vakna upp ifrån det och märka realiteterna i samhället.

(kan tänka mig att en 18 årig miljöpartist, har svängt över till något annat tills man han hunnit bli 30)

SD ökar nog i alla läger.
2015-05-27, 13:26
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du kan inte skriva att gruppen lågutbildade rasar utan att förklara att det bara är proportionerna som förändras när andelen högutbildade ökar bland Sd;s sympatisörer. Antalet är säkert oförändrad eller ökar lite.
Jo. Den förändring som beskrivs är inte i sammansättningen av SD:s väljare, utan av väljargruppens sympatier som helhet.

Av alla röstberättigade tillfrågade i gruppen med enbart grundskoleexamen, valde 25,2% i februrai-mars SD, medan andelen till april-maj hade minskat till 22,1%. Märkligt nog ökar moderaterna stort i den gruppen.
http://y.cdn-expressen.se/images/83/a4/83a4dcac63064a8992891080a4034dab/16x9/1245@70.jpg

Men de beskrivna förändringarna ska tas med en dos salt eftersom grupperna är små och felmarginalerna därför stora.
2015-05-27, 13:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Du menar att SD inte tappar väljare bland lägre inkomster & yngre till antal men att nytillkomna (blattar?) väljer andra partier?
Exakt så. Segmentet av lågutbildade, lågavlönade & yngre fylls ju på med "nysvenskar".
När man matar på med hundratusentals nyanlända med många barn som trycks direkt in i bidragsförsörjning så blir det så här.
2015-05-27, 13:49
Medlem
Det är snarare så att fler inser att SD är ett måste om inte hela Sverige skall sjunka likt Titanic. Finns väl ingen normal som inte ser att asyl och integration kostar enorma pengar istället för att bygga upp välfärden och militära säkerhet. Vem har kontroll på vilka som kommer in i Sverige ? ingen och det är farligare än vad många tycks tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in