2015-05-26, 10:58
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag anser att jag inte har mer makt än Åsa Romson, trots att jag är en vit medelålders man.
Jag anser att jag har mindre makt än Alice Bah Kuhnke, trots att hon är mörkhyad kvinna och jag en vit man.
Jag har ingen särskild makt alls, trots min hudfärg och mitt kön.
Frågor på det?

Ja, jag frågade inte vilken makt just du har. Är mer intresserad av om du anser att det finns vissa kategorier av människor som är mer representerade än andra i maktpositioner.
Citera
2015-05-26, 11:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Ja, jag frågade inte vilken makt just du har. Är mer intresserad av om du anser att det finns vissa kategorier av människor som är mer representerade än andra i maktpositioner.
Ja, givetvis är det så. Judar är tex överrepresenterade inom många områden och judar i USA tjänar ca 50% mer än snittet.

Jag kan därför bara anta att du tycker att judar är slem som borde flytta på sig eller kvoteras bort så att fler icke-judar kan ta sig igenom jude-glastaket.

För om du anser att den retoriken är något vita män skall tåla för att nå millimeter-rättvisa, så anser du samma sak om judar. Om du inte är en inkonsekvent hycklare, såklart.

För att räkna vidare: Barack Obama, har han någon makt? Angela Merkel? Samantha Power? Ban Ki-moon?
Citera
2015-05-26, 13:21
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ja, givetvis är det så. Judar är tex överrepresenterade inom många områden och judar i USA tjänar ca 50% mer än snittet.

Jag kan därför bara anta att du tycker att judar är slem som borde flytta på sig eller kvoteras bort så att fler icke-judar kan ta sig igenom jude-glastaket.
Du är alltså beredd att ta till vilka argument som helst för att slippa erkänna att vita män är överrepresenterade på maktpositioner? Intressant.

Citat:
För att räkna vidare: Barack Obama, har han någon makt? Angela Merkel? Samantha Power? Ban Ki-moon?

Merkel: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/euobs-media/82dce265c65af2ab540210b9ccb2b39e.jpg
Ban Ki Moon: http://static.un.org/News/dh/photos/large/2013/September/562994-ki-moon-p5.jpg
Obama: https://kpbs.media.clients.ellingtoncms.com/img/photos/2013/02/13/obama5_t700.jpg?f40c0e74b997dbb01ce524758e0d04a313 82c8af
Citera
2015-05-26, 13:36
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Intressant TS.

Men att kunna skylla alla kvinnors problem som stereotypt kärringaktiga kärringar, på vita män är ej jämställt.

Faktum är att kvinnor fortfarande måste kvoteras fram enl. feminister mm.
Helt utan att kvotera in kvinnor i fängelser eller till självmord. Säger en hel del om jämställdhetens natur, i det gynocentrerade samhället.
Citera
2015-05-26, 13:39
Medlem
Citat:
Du är alltså beredd att ta till vilka argument som helst för att slippa erkänna att vita män är överrepresenterade på maktpositioner? Intressant.

Merkel: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/euobs-media/82dce265c65af2ab540210b9ccb2b39e.jpg
Ban Ki Moon: http://static.un.org/News/dh/photos/large/2013/September/562994-ki-moon-p5.jpg
Obama: https://kpbs.media.clients.ellingtoncms.com/img/photos/2013/02/13/obama5_t700.jpg?f40c0e74b997dbb01ce524758e0d04a313 82c8af

Vita kvinnor är överrepresenterade som mammor i Sverige...
Citera
2015-05-26, 13:46
Medlem
Rasande-Roses avatar
Vita människor och ostasiater har en betydligt högre intelligens än t.ex. afrikaner och araber. Därav vi uppnått en mycket högre grad av civilisation.
Citera
2015-05-26, 14:35
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Det håller jag med om också. En majoritet av makthavarna är samtidigt vita, som du också konstaterade, dessutom är en majoritet män.

Jag förstår fortfarande inte varför deras hudfärg är ett problem? Och varför är etniciteten bara ett problem när vita män har makt och inte judiska män?

Citat:
Överklassen, medelklassen, kvinnor, män, svarta, homosexuella - alla i vid mening grupper som har vissa perspektiv på saker och ting. Vi vet ju t.ex att borgarklassen satt sin prägel på mycket av vårt samhälle, just för att de som har makten präglar samhället. Detsamma gäller även män, likaså västerländska män.

Och? Uppenbarligen har ju vita män då format extremt framgånsrika samhällen. Då borde väl snarare fler vilja vara som vita män.

Citat:
De flesta anser helt enkelt att då västerländska män genom sina maktpositioner sätter sin prägel på samhället så trängs andra perspektiv undan, och t.ex kvinnor och invandrares ställning beaktas inte tillräckligt.

Västerländska mäns prägel är allltså jämställdhet, ekonomiskt välstånd, solidaritet och humanism. Och detta är ett probllem för att?

Citat:
Det är ju exakt vad Romson säger, om vi drar hennes citat igen: "Och här misstänker man ju att när det framför allt är vita, heterosexuella, medelålders män som sitter på makten, ja då är risken att samhället byggs utifrån normen om vita, heterosexuella, medelålders män, och det blir fel"

Återigen. Varför är det fel? Vad är det dessa vita män gjort som är så dåligt? Om du byter ut "vit" momt "svart" i den där meningen så skulle det kunna vara sagt av en apartheidanhängare på 80-talet. Rasism är inte rätt bara för att det riktar sig mot vita män.

Citat:
Varför blir det fel, menar hon? Antagligen för att samhället också består av andra än vita heterosexuella medelålders män.

Vad hindrar dessa grupper från att prägla samhället? Är de inte lika kapabla som de vita männen? Är de vita männen så omnipotenta att ingen kan mäta sig med dem?

Citat:
Men visst, det är inte klockrent att använda ordet "vita". Man har nog ansett att vita män tål detta. Vanligen brukar man anse att makthavande majoriteter ska få tåla mer än utsatta minoriteter.

Nu är det ju så att 99 procent av de vita männen är vanliga knegare som inte sitter på någon makt. Men det är skitsamma eller? De ska ändå skambeläggas för att de råkar ha fötts vita?

Citat:
Men som sagt, den nya kränkthetstrenden kan kanske ändra på det.

Jag är vit. Jag är däremot varken någon makthavare eller förtryckare. Och det enda som kränker mig är den intelllektuella ohederligheten och hyckleriet som feminister visar prov på.
Citera
2015-05-26, 14:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Du är alltså beredd att ta till vilka argument som helst för att slippa erkänna att vita män är överrepresenterade på maktpositioner?
Nej, jag har aldrig förnekat att vita män är överrepresenterade på maktpositioner.

Du är alltså beredd för att blunda för vad som helst för att slippa erkänna att du är fascist?
Citat:
Intressant.
Mycket.
Citera
2015-05-26, 15:35
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Vita kvinnor är överrepresenterade som mammor i Sverige...
Du menar att män på maktpositioner är lika naturligt som att kvinnor är mammor?
Citera
2015-05-26, 16:10
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Jag förstår fortfarande inte varför deras hudfärg är ett problem? Och varför är etniciteten bara ett problem när vita män har makt och inte judiska män?
Tror faktiskt att de flesta räknar in judiska män i kategorin "vita män". Hudfärgen är inget problem. Men många tycker att makten borde vara mer representativ för befolkningen vad gäller t.ex kön och etnicitet.
Jag förstår fortfarande inte varför du tycker att vita män ska berömmas för att de skapat välstånd men inte får kritiseras för några negativa aspekter av deras maktinnehav.
Citat:
Och? Uppenbarligen har ju vita män då format extremt framgånsrika samhällen. Då borde väl snarare fler vilja vara som vita män.
..
Västerländska mäns prägel är allltså jämställdhet, ekonomiskt välstånd, solidaritet och humanism. Och detta är ett probllem för att?
Det är förstås ett lättsålt argument om du tar upp enbart positiva aspekter. Vita män har också åstadkommit mer död och förintelse än några andra grupper genom historien.
Citat:
Om du byter ut "vit" momt "svart" i den där meningen så skulle det kunna vara sagt av en apartheidanhängare på 80-talet.
Det kunde din trådstart också vara om man byter ut "jämställd" mot t.ex "framgång". Men varför byta ut ord?
Citat:
Vad hindrar dessa grupper från att prägla samhället? Är de inte lika kapabla som de vita männen? Är de vita männen så omnipotenta att ingen kan mäta sig med dem?
Maktstrukturer och reproduktionen av dem kan nog inte redas ut i den här tråden.
Citat:
Nu är det ju så att 99 procent av de vita männen är vanliga knegare som inte sitter på någon makt. Men det är skitsamma eller? De ska ändå skambeläggas för att de råkar ha fötts vita?
Kan lika gärna vända på frågan: bara 1 procent av de vita männen har makt, ändå tycker du att alla vita män ska uppskattas för att ha skapat ett jämställt samhälle?
Citera
2015-05-26, 16:16
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Nej, jag har aldrig förnekat att vita män är överrepresenterade på maktpositioner.
Bra, då är vi överens om något och kan gå vidare: En del tycker att denna överrepresentation är problematisk. De tycker att makten borde vara mer representativ för befolkningen vad avser kön och etnicitet.
Citera
2015-05-26, 16:18
Medlem
Citat:
Du menar att män på maktpositioner är lika naturligt som att kvinnor är mammor?

Ja absolut.
Män är mer självständiga etc. av naturen.

Thatcher är ju ett fantastiskt undantag som bekräftar...

Edit: Att gnälla på vita män faller rätt platt, när det är just vita män som låtit feminism mm. infestera samhällsrummet.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2015-05-26 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in