Citat:
Ursprungligen postat av
Moffin
Jag vet själv att jag inte är någon stjärnspelare och nej självfallet vet jag inte vad jag gör hela tiden. Men jag vet inte hur du får det till att du ska försöka göra mig till en bättre spelare genom att i princip säga "inse att du suger lol".
Eftersom du ändå säger att du är villig att hjälpa till ska jag ta upp några vanliga problem jag stöter på här så kanske du kan hjälpa mig att hantera dessa
1. När matchen börjar går fyra spelare till en lane, jag kör ofta support och vet inte hur jag ska göra. Ska jag gå en lane ensam för att soaka exp eller ska jag gå med de andra i en lane? Jag har provat kommunicera i chatten och ibland byter någon lane (vilket ofta leder till att de andra följer med) tror ingen nånsin har svarat mig eller förklarat strategin bakom. Förlorar ofta dessa games eller får en dålig start pga vi hamnar efter i levels.
2. Det absolut vanligaste problemet. Folk springer ensamma och tar torn/mercs vid deras bas/teamfights och dör. Sedan droppar de in en och en vartefter och dör resten av matchen. Har försökt komunicera att vi borde gå som ett team och inte engagea förrän alla ressat, ingen bryr sig.
3. Ingen lyssnar någonsin på retreat pings eller när man varnar för fara. Slutar alltid med att folk dör för ingen verkar titta på minimapen.
4. Folk som skiter i objectives typ mines/garden/curse och istället bara sitter i samma lane hela spelet. Att skriva i chatten ger inget svar, pinga ger inget resultat.
5. Spelare som är dåliga på sin klass. Typ nova som bara sitter och farmar creep i en lane, tanks som bara går ensam runt merc camps eller håller sig i bakgrunden i team fights eller (vanligare än jag trodde) healers, typ lili, rehgar eller malfurion som aldrig använder sina heals. Det här är svårt att hantera då jag själv inte kan alla heroes så bra. Har försökt skriva saker som att "please help us out in team fights" osv men får aldrig något svar.
6. Folk som pingar kartan hela tiden på olika ställen till synes random samtidigt som de spammar chatten med ryska. Försökt skriva att jag inte förstår och om de kan ta det på engelska men det hjälper inte.
Så kan du hjälpa mig? Hur bör jag agera när sånt här händer?
1. Tror inte en sekund på att 4 spelare går till en lane, du som support borde alltid gå med en assassin, babysitta honom så mycket du kan, låt honom växa. Den enda mappen som folk går 4 på en lane är Mines, för då måste man stoppa Sylvanas/använda Sylvanas. Eller utifall att man har Vikings kan det också finnas en 4-lane för att pusha bort första tornen/keepen fort. Jag har inte spelat ett enda game där folk går 4 till en lane och vägrar gå till andra lanes, folk är inte så dumma, så jag tror inte en sekund på det.
2. Precis, du säger att sluta engagea ensamma, gå inte ensamma och sluta fightas 2v4 eller 4v5 osv, pinga att dom kan ta mercs istället om någon är död, pusha inte hårt på mappen.
3. Därför man spammar den, och sen när dom inte backar och dör, så säger man varför dom borde ha backat så förstår dom till nästa gång, istället för att bara pinga.
4. Fast det där tror jag inte heller på, för att folk som har spelat det här spelet vet att det handlar om objectives, finns ingen, inte ens i rank 50 som inte går för objectives eller mercs. Tar vi tex Sky mappen (laserstrålarna), så spawnar det 1 top, 1 mid första spawnen, då stannar den som är bot där medans de andra battlar om shrines ofta, just för att få en exp advantage men samtidigt ändå få en av shrinesen (mest troligt), därav stannar folk på lane, för att dom förstår basics vad spelet handlar om. Stannar en person på lane förevigt för att soaka exp vid väldigt dåliga stunder, ja då förklarar du varför han inte kan göra det, så slutar han med det.
5. Fast folk som spelar rankat är 30+ och har spelat 100+ games. Att dom inte skulle använda sina spells, tex heals låter inte speciellt troligt. Men visst, jag förstår frustrationen med Nova, många som spelar henne har ingen aning om hur hon ska spelas, men då säger man som sagt till henne, du är inte en hero som ska soaka lanes, du ska roama och göra deras liv till ett helvete, dom vet att dom egentligen ska göra detta, men folk glömmer bort det för att dom tänker mer på att soaka exp än att faktiskt göra någon nytta.
6. Fast näe, jag har under mina games inte träffat på en enda ryss som spammar chatten och pingar till synes random. Men om så är fallet, blockera kommunikation och prata med de andra.
TLDR; Om du är bättre än dom du spelar med, förklara för dom vad dom gör fel, låt dom korrigera sina fel, var konstruktiv, vinn spelet.