Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
På ganska många ställen här på Flashback påstås eller tror folk att Hammarbyhöjden var regeringens krigsuppehållsplats förr. Den invigdes 1974 och nås enklast under jorden ifrån city genom teletunneln Johannes-Riddarholmen-Söder-Hammarby. Syns på tunnelkartan som var uppe och vände i riksbunkertråden för ett par dagar sedan. Förmodligen körbart med bil hela vägen.
Som ni skriver fanns vad som verkar vara Polisens eller Säpos tillhörande Bergrum i Mälarhöjden. Denna nås med tunnel ifrån Hammarby. Ni har också intressant nog skrivit om en kuppövning.
Min gissning är att Regeringskansliet eller ÖB omedelbart höjde beredskapen och kallade in stabs- och sambandsfolk för att ställa krigsuppehållsplatserna i funktion. Det var gissningsvis därför Holmér åkte dit och "kuppövningen" var garanterat ett skarpt larm. Högst troligt bemannades Hammarby av delar av regeringen om ut i fall att det hela var inledningen på något större.
Även om man aldrig erkänner det så har förhöjd stabsberedskap utnyttjats i det fördolda vid åtskilliga kriser som sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien, Kubakrisen mm. En normal rutinåtgärd vid ett statsministermord antar jag. Betydligt intressantare blir det om spår av en "kuppövning" finns under natten före mordet. Men på den tiden höll man ofta kuppövningar där olika funktioner över landet sattes i beredskap. Jag arbetade själv det dygnet med en kuppövning i södra delen av landet där ett hemvärnsområde övades. Dessa övningar tog sin början efter U-137. Kanske råkade jag själv vara en del i den ev. riksomfattande kuppövningen utan att jag visste om den? Vi hade i alla fall planerat för den under flera veckor. Min roll var altså att kontrollera ett hemvärnsområdes åtgärder vid kupp och sedan under lördagen öva dem i olika moment.
Även värnpliktiga kuppövades i något som hette "Riksbataljonen" som snabbt kunde sättas på plats med olika förband under olika perioder över året. Normalt hade ett regemente beredskap för några av sina kompanier under någon månad och ett kompani hölls alltid på kasern och beviljades inga nattpermissioner i hemmet som för övriga. Alla officerare var tvugna att förvara tjänstepistolen i hemmet med ammunition i normalfallet. Det var inget man kunde vägra. En del undantag gjordes då alkoholproblem fans med i bilden.
Och Jo -Jag stannar och lyssnar. Har jag väntat i 29 år nu så...
Det du vittnar om är att en övning inte organiserades efter att paret Palme bestämde sig för att gå på bio. Den organiserades långt i förväg. Självklart!
Samtidigt vittnar Holmer om att Vasaloppshelgen var helig för honom. Där han varje år slog rekord i personlig närvaro. Men enligt Dahlgren inte hindrade honom från att delta personligen i city. Frågan är om hans deltagande var förutbestämd i planeringen eller inte.
Dahlgrens berättelse låter oss ana att Holmer hela tiden visste vart han skulle ta vägen. Där folk hämtades upp och avlämnades. Där han i ett samtal med en person fick vetskapen om mordet. Tidigare än vad som borde vara möjligt om man själv inte ingår.
Eller
Att Palme var övningens förutsättning. Där han oförmodat dök upp i fysisk person.
Där mordet utfördes framför näsan på övningens deltagare. Och där en deltagare informerade Holmer tidigt. Och där de flestas agerande efteråt förklaras av att det enbart var en övning som gick snett.
Och där de som passade på upplevdes av övriga som ingående i övningen.