Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Av olika skäl tror jag att DF vet mycket och att han var den som kontaktade OF. Bland annat är jag ganska övertygad om att han vet vilka som var inblandade och själv finns med i vart fall i utkanten av händelseförloppet. Vi förstår nog alla att vare sig HH eller Ebbe var smarta nog att styra upp något sådant här utan att det finns någon som aldrig visar sin nuna utan skrupler. En av de få som kunde sitta med sådana kort och som hade huvudet för det ser jag som "den gamle". Vi vet att han "vänder" gamla fiender som JG och det är säkert att han inte gör det utan baktankar. Vi anar också honom bakom t ex Lingärde. Kanske också bakom "Dallas" lösmynthet och bakom Ebbes fribrev.

Tidigare hade han lyckats sitta kvar hos ÖB trots att det var annan regering och att han hade "pensionerats" och hade överlevt IB-avslöjanden och andra skandaler.

Varifrån kommer uppgiften att DF har kontaktat OF - och när menar du att detta sker? Det vi vet är att Barbro herself har kontaktat OF 1975. Varför skulle DF (eller någon annan för den delen) känna sig manad att kontakta OF av alla människor efter MOP? OF hade då slutat på Säpo sedan nästan 8 år tillbaka och befann sig i Malaysia. Om någon som varit i närheten av MOP hade behov av att fiskriva sig från ansvar hos Säpo, är det förstås PG Näss eller Tore F eller någon annan då operativ på Säpo man skulle ha kontaktat. Men förstås ännu mer naturligt: en som DF skulle givetvis i första hand inte vända sig till Säpo, utan till någon överordnad inom SSI/Must för att förklara läget, om det nu var så att DF var i närheten men ej inblandad och behövde få detta sagt.

Sen undrar jag fortfarande om du kan hänvisa till var DF kommer in i Dahlgrens berättelse.
Citera
2015-04-20, 23:38
Medlem
riskybizzys avatar
Vet någon hur Holmer kom att bli misstänkt som "akterskytt"?
Angående den eventuella förekomsten av homoerotiska kontakter i MOP-utredningen.

Var det enbart vänskapen med E.C. eller fanns det något mer?
Citera
2015-04-21, 00:16
Medlem
mvagrippas avatar
Mats Vangstad är tänkbar som Hans Holmers förtrogne kurir som fredag kl 17 i bostaden besöker Rolf Dahlgren och ger besked om kvällen uppdrag. I Jerry Martingers berättelse sägs att polisen som kommer hem till "dallas" är en som jobbar nära HH, MV jobbade i länspolismästarens Stab.

Ann-Marie Åsheden beskriver i "Forbannelsen" MV som en av HHs förtrogna som han litar fullständigt på. I praktiken visar HH detta när han anförtror den logistiska planeringen för opertion Alfa åt just Vangstad.
Citera
2015-04-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Varifrån kommer uppgiften att DF har kontaktat OF - och när menar du att detta sker? Det vi vet är att Barbro herself har kontaktat OF 1975. Varför skulle DF (eller någon annan för den delen) känna sig manad att kontakta OF av alla människor efter MOP? OF hade då slutat på Säpo sedan nästan 8 år tillbaka och befann sig i Malaysia. Om någon som varit i närheten av MOP hade behov av att fiskriva sig från ansvar hos Säpo, är det förstås PG Näss eller Tore F eller någon annan då operativ på Säpo man skulle ha kontaktat. Men förstås ännu mer naturligt: en som DF skulle givetvis i första hand inte vända sig till Säpo, utan till någon överordnad inom SSI/Must för att förklara läget, om det nu var så att DF var i närheten men ej inblandad och behövde få detta sagt.

Sen undrar jag fortfarande om du kan hänvisa till var DF kommer in i Dahlgrens berättelse.

Vet inte hur jag skall tolka dig.... vad är det du inte förstår? OF hittar på att det är Barbro som ringer efter mordet och drar skrönan från anno dazumal för att dölja vem som ringde.

Som sagt tycker jag att DF skall berätta själv innan någon annan skriver historien åt honom, tiden börjar bli knapp nu.

Det är förmodligen så att han kontaktar nog OF för att han var "pappa" till DF:s grupp som var aktiva den kvällen och som brukade jobba med fsg och han kände att han behövde en försäkring och det har som sagt OF. Kanske rädd att offras?!

Bland annat dokument kring just den gamles verksamhet och säkert mycket mer hör till de försäkringar OF sitter på.

Trodde att de flesta har gissat nu att sjukhusspionaffären och Ebbeaffären bara är de operationer som avslöjats och att det fanns en omfattande liknande verksamhet som gått mer eller mindre odetekterad och som inte vem som helst kan ta över hur som helst. Bara små signaler som när tullutredare övervakas etc kan ses. En sådan verksamhet över decennier kräver organisation och kompetenser och lämplig cover under lång tid. Olika typer av operationer kräver olika kompetenser vid olika tillfällen och kontakter med både övergripande och operativt inflytande.
Citera
2015-04-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mats Vangstad är tänkbar som Hans Holmers förtrogne kurir som fredag kl 17 i bostaden besöker Rolf Dahlgren och ger besked om kvällen uppdrag. I Jerry Martingers berättelse sägs att polisen som kommer hem till "dallas" är en som jobbar nära HH, MV jobbade i länspolismästarens Stab.

Ann-Marie Åsheden beskriver i "Forbannelsen" MV som en av HHs förtrogna som han litar fullständigt på. I praktiken visar HH detta när han anförtror den logistiska planeringen för opertion Alfa åt just Vangstad.

Vangstad har fortsatt att vara en väktare många år därefter med ansvarsfulla uppgifter och via jusek var han både chef och facklig samtidigt. Något som kan hända bara i Sverige!
Citera
2015-04-21, 00:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vangstad har fortsatt att vara en väktare många år därefter med ansvarsfulla uppgifter och via jusek var han både chef och facklig samtidigt. Något som kan hända bara i Sverige!

Två andra poliser som är tänkbara kurirer till Rolf"Dallas"Dahlgren är Jan Länninge och Christer Granqvist.En duo som utmärker sig som Hans Holmers trognaste vasaller under det år han leder PU.
Citera
2015-04-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När ungraren Peter Imre Virag mördades på Bergsunds strand 860918 blev den i MOP välkände Ivan von Birchan utpekad för delaktighet. Rysslandsbördige Lev Morozov bodde vid Bergsunds strand och sa sig sett en man komma ifrån PIVs lägenhet.

När polis direkt efter mordet hörde hade LM vare sig sett eller hört något. Två dagar senare sa han vid polisen dörrknackning att han sett två män vid PIVs lägenhet. Efter ett tag kom LM med en detaljerad teckning av en man han påstod sig sett vid nämnda lägenhet.

Ytterligare en tid senare kom LM upp på våldsroteln bad att få titta i Bulgarpärmen, att det fanns en sådan kände inte de överraskade mordutredarna till. Men efter att ha kollat runt bland fann man en Bulgarpärm, hos PU. i den plockade LM fram en bild på , IVB.

Frågorna hopar sig :varför sa LM till en början att han inte sett någon på platsen? För att sedan succsesivt peka ut IVB. Tankar framfördes på att IVB var utsatt för en komplott , vilket han själv trodde och pekade ut SÄPO. Hur kunde LM dessutom känna till PUs bulgarpärm som på tidigt stadium funnits med i utredningen.

Utredande poliser och åklagare tyckte LMs teckning var så bra att misstänkte att han ritat av den efter ett passfoto. Själv nekade LM till detta och säger sig blivit straffad när han gjorde sin medborgeliga plikt.Men det kunde också konstaterats att LM genomgått militär säkerhetsutbildnng och själv påstod han sig var informatör åt SÄPO.

Bulgarer har förekommit runt MOP . Vi har Ivan Selj tills vars affär på Döbelnsgatan 6 Viktor Gunnarsson hade en nyckel på sig när han greps. Selj hade också en villa i Mälärhöjden som visade sig vara betald av Todor Zjivkovs ambassad, trots att Selj titulerade sig flykting. PU undersökte också kopplingar till olika bulgariska narkotikahandlare .

Slutligen kan sägas att Bulgarernas hemliga tjänster ofta fungerade som Lubjankas renhållningsarbetare, Georgi Markov fallet ett exempel.

IVB måste sägas ha en märklig förmåga att dyka upp runt MOP.
Erbjuden att utföra MOP, Ger varningar som ignoreras, har VG sovande hemma hos sig och sedan finns han med i Bulgarpärmen , som finns hos PU. Finns onekligen en del att gräva i runt hela öststatstrion Virag, Birchan och Morozov.

http://www.vaken.se/vaken-intervjuar-ivan-von-birchan-varnade-sapo-om-att-cia-skulle-morda-olof-palme/#

Den siste går dock inte att fråga längre då han avled våren 2010

http://hittagraven.stockholm.se/sv/Norra-Begravningsplatsen/2/19E/146/2/

Mordet på Peter Imre Virag, eller snarare att IvB pekas ut som skyldig för detta mord, av en av Säpos informatörer, kan ju inte undgå att väcka visst intresse. Tack för ovanstående info. Varifrån kommer namnuppgiften Lev Morozov (om 61-åringen)? Det är verkligen tunnsått med information i detta cold-case.
Jag har f.ö. letat efter både PI Virag och L Morozov i dåtidens öppna register. Ingen av dem finns där, eller i telefonkatalogen. Även Virag verkar alltså ha haft skyddad identitet. Det är först när de avlider som de "dyker upp", Lev dock enbart registrerad på en Box-adress (!). Han och frun skildes 1989. Men som sagt mycket magert med info.

Har hittat en annan Virag, Stefan Virag, som 1975 var VD för något av Electrolux-bolagen och ansvarade för introduktionen av diverse apparater (bl.a. kalkylatorer) till Östeuropa under 1970-talets andra hälft och framåt. Ungern var ett av de första länder som nämns i artikeln, tillsammans med Bulgarien.

Mordet på PI Virag kan måhända framstå som OT i denna tråd, men det skulle också kunna finnas viktiga ledtrådar till MOP-frågan och IvB:s belagda varningar före MOP. Undrar därför om det finns någon som vet mer om händelsen i början av 1990-talet som refereras här: (FB) Mordet på 36-årige Peter Virag (1986)
Citera
2015-04-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Mordet på Peter Imre Virag, eller snarare att IvB pekas ut som skyldig för detta mord, av en av Säpos informatörer, kan ju inte undgå att väcka visst intresse. Tack för ovanstående info. Varifrån kommer namnuppgiften Lev Morozov (om 61-åringen)? Det är verkligen tunnsått med information i detta cold-case.
Jag har f.ö. letat efter både PI Virag och L Morozov i dåtidens öppna register. Ingen av dem finns där, eller i telefonkatalogen. Även Virag verkar alltså ha haft skyddad identitet. Det är först när de avlider som de "dyker upp", Lev dock enbart registrerad på en Box-adress (!). Han och frun skildes 1989. Men som sagt mycket magert med info.

Har hittat en annan Virag, Stefan Virag, som 1975 var VD för något av Electrolux-bolagen och ansvarade för introduktionen av diverse apparater (bl.a. kalkylatorer) till Östeuropa under 1970-talets andra hälft och framåt. Ungern var ett av de första länder som nämns i artikeln, tillsammans med Bulgarien.

Mordet på PI Virag kan måhända framstå som OT i denna tråd, men det skulle också kunna finnas viktiga ledtrådar till MOP-frågan och IvB:s belagda varningar före MOP. Undrar därför om det finns någon som vet mer om händelsen i början av 1990-talet som refereras här: (FB) Mordet på 36-årige Peter Virag (1986)

Undrar just hur mycket bossarna i Ljubjanka har skrattat åt det svenska intresset för bulgarer. Minst halva gänget var informatörer åt polis och Säpo. Gud vet hur många av dem som var i kontakt med den militära underrättelsetjänsten och "tipsade". Idealt för att låsa upp resurser och ge andrum åt lite bättre dolda resurser som Sovjet och Östtyskland:s direkta operationer å djupet.

KGB och GRU var mästare på avledningar och maskirowka.
Citera
2015-04-21, 08:59
Medlem
hehehos avatar
For the record

För ungefär ett år sedan kontaktade jag en kille i USA som jag visste hade goda kontakter in i Sydafrikas underrättelsetjänst. Jag sa att det är synd att det lär finns dokument där som berättar om Palmemordet men som hålls hemliga av hänsyn till 3:dje makt. Vi svenskar skulle behöva lite closure och efter alla sanningskommisioner skulle det väl inte vara mer än rätt om vi fick mer kött på benen i Sverige, vi pratade om belöningen och jag sa att själv är jag inte intresserad men jag kan hjälpa till med nåt administrativt om det behövs.
Strax efter läcktes de efterfrågade dokumenten till SIDA.
Detta är säkert ett sammanträffande men just idag väljer jag att tro att vem som helst kan få vara en liten liten kugge i sanningens tjänst...
och jag vill uppmana andra att ta aktiv "action" i olika riktningar...

Hur som helst så undrade han vad jag själv trodde om MOP och jag sa att bland annat Chip T:s berättelse verkar trovärdig. Han sa att han kände Chip och skulle höra med honom. Senare fick jag bussa Chip ihop med Dammegård (eftersom han kan alla fakta och inte är rädd att debatera högt och lågt, även om jag inte håller med om allt han tror...)...
Vet inte om det kom fram så mycket nytt, men det kan ha flera olika orsaker, att sprida kunskapen om belöningen verkar ha viss effekt, många gamla hemliga pensionerade karaktärer tycker tydligen att den är mycket pengar, därför också ett tips jag vill föra vidare...

Så gick det till när jag mötte Lassie...
Citera
2015-04-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
For the record

För ungefär ett år sedan kontaktade jag en kille i USA som jag visste hade goda kontakter in i Sydafrikas underrättelsetjänst. Jag sa att det är synd att det lär finns dokument där som berättar om Palmemordet men som hålls hemliga av hänsyn till 3:dje makt. Vi svenskar skulle behöva lite closure och efter alla sanningskommisioner skulle det väl inte vara mer än rätt om vi fick mer kött på benen i Sverige, vi pratade om belöningen och jag sa att själv är jag inte intresserad men jag kan hjälpa till med nåt administrativt om det behövs.
Detta är säkert ett sammanträffande men just idag väljer jag att tro att vem som helst kan få vara en liten liten kugge i sanningens tjänst...

Hur som helst så undrade han vad jag själv trodde om MOP och jag sa att bland annat Chip T:s berättelse verkar trovärdig. Han sa att han kände Chip och skulle höra med honom. Senare fick jag bussa Chip ihop med Dammegård (eftersom han kan alla fakta och inte är rädd att debatera högt och lågt, även om jag inte håller med om allt han tror...)...
Vet inte om det kom fram så mycket nytt, men det kan ha flera olika orsaker, att sprida kunskapen om belöningen verkar ha viss effekt, många gamla hemliga pensionerade karaktärer tycker tydligen att den är mycket pengar, därför också ett tips jag vill föra vidare...

Ja tussa ihop den kände svamlaren Chip Tatum och puckot Dammegård känns ju som en stor tjänst i sanningens tjänst

Likaså att du tror att du har så goda kontakter att du i efterskott kan berätta att det är du som fått fram informationer från Sydafrika.
Citera
2015-04-21, 09:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ja tussa ihop den kände svamlaren Chip Tatum och puckot Dammegård känns ju som en stor tjänst i sanningens tjänst

Likaså att du tror att du har så goda kontakter att du i efterskott kan berätta att det är du som fått fram informationer från Sydafrika.

Det var inte så det det var, vem som helst kan nysta upp rätt personer så som världen funkar idag...

Sen tror jag inget ... men det är kul att drömma att man får vara med å leka i världen... historiskt sätt har det kanske visat sig vara sant kanske 1 gång av 10, oftast vet man inte vilket för långt långt senare... gott nog för mig:

...och Bobo "adhomniem" Slake, dig har jag fått lära mig älska, men det går
(jag tycker dock att vi även kan träffa andra...)
Senast redigerad av heheho 2015-04-21 kl. 09:25.
Citera
2015-04-21, 09:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
For the record

Vad är det för dokument och går det att få tag på dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in