Citat:
Av olika skäl tror jag att DF vet mycket och att han var den som kontaktade OF. Bland annat är jag ganska övertygad om att han vet vilka som var inblandade och själv finns med i vart fall i utkanten av händelseförloppet. Vi förstår nog alla att vare sig HH eller Ebbe var smarta nog att styra upp något sådant här utan att det finns någon som aldrig visar sin nuna utan skrupler. En av de få som kunde sitta med sådana kort och som hade huvudet för det ser jag som "den gamle". Vi vet att han "vänder" gamla fiender som JG och det är säkert att han inte gör det utan baktankar. Vi anar också honom bakom t ex Lingärde. Kanske också bakom "Dallas" lösmynthet och bakom Ebbes fribrev.
Tidigare hade han lyckats sitta kvar hos ÖB trots att det var annan regering och att han hade "pensionerats" och hade överlevt IB-avslöjanden och andra skandaler.
Tidigare hade han lyckats sitta kvar hos ÖB trots att det var annan regering och att han hade "pensionerats" och hade överlevt IB-avslöjanden och andra skandaler.
Varifrån kommer uppgiften att DF har kontaktat OF - och när menar du att detta sker? Det vi vet är att Barbro herself har kontaktat OF 1975. Varför skulle DF (eller någon annan för den delen) känna sig manad att kontakta OF av alla människor efter MOP? OF hade då slutat på Säpo sedan nästan 8 år tillbaka och befann sig i Malaysia. Om någon som varit i närheten av MOP hade behov av att fiskriva sig från ansvar hos Säpo, är det förstås PG Näss eller Tore F eller någon annan då operativ på Säpo man skulle ha kontaktat. Men förstås ännu mer naturligt: en som DF skulle givetvis i första hand inte vända sig till Säpo, utan till någon överordnad inom SSI/Must för att förklara läget, om det nu var så att DF var i närheten men ej inblandad och behövde få detta sagt.
Sen undrar jag fortfarande om du kan hänvisa till var DF kommer in i Dahlgrens berättelse.